Nämä brändit menestyvät Suomessa

Suomalaisuus jyrää tänäkin vuonna Markkinointi & Mainonnan teettämässä arvostetuimpien brändien listassa. Brändiasiantuntija Lisa Sounio kertoo, mitä ajatuksia lista hänessä herättää.

Kun puhutaan brändeistä, puhutaan aina myös tunteista; erityisesti kotiin ja ihmisen elämään liittyvistä. Siksi Lisa Sounio ei ylläty, että listan kärkipaikkoja hallitsevat Fazerin Sininen sekä emobrändi Fazer.

− Kyseessä on mielihyvätuote. Se, että laitamme jotain makeaa suuhun, me haemme sillä rakkautta ja hyvää oloa, Sounio kuvaa.

Tunneperäiset mielikuvat liittyvät kiinteästi myös muihin listan menestyjiin. Esimerkiksi monien meistä lapsuudenkodissa ruoka nautittiin Arabian astioista.

− Arabia saa ihmiset ajattelemaan äidin tai tädin maitokannua, josta hän muistaa lapsuuden kesät. Tänä päivänä Arabian vanhat tuotteet ovat ylipäätään arvokkaampia kuin uudet.

− Fiskarsin tuotteet ovat taas miehekkäitä. Niissä on suorituskykyä ja pientä teknisyyttä, ne vetoavat suomalaiseen mentaliteettiin. Brändit kertovat kansallisista arvoista ja kansanluonteesta, Sounio lisää.

Menestysbrändin rakennuspalikat

Onnistuneen brändin rakentamisessa vaikuttaa vahvasti myös viestintä. Sounion mukaan amerikkalaiset ovat oivaltaneet, että puolet menestymisestä on viestintätaitoja.

− Googlella on valtava viestintäosasto, joka toitottaa kekseliäästi, että Google on hyvä työpaikka. Siellä on tietoisesti rakennettu monella tapaa kiinnostava yritys, Sounio kuvaa listan menestyjää.

Viestinnän ohella menestyksen taustalla on oikea ajoitus. Suomen lippulaiva Nokia älysi hyödyntää telelupien vapautumisen 1980−1990-lukujen taitteessa.

− Nokia oli hemmetin hyvä 1990-luvun markkinoinnissa. Nyt ajat ovat toiset. Suuryrityksen tulisi näyttää paikalliselta, sympaattiselta ja kokoaan ihmisläheisemmältä. Nokian kaltaisten suuryritysten pitäisi satsata naisten mukaanottamiseen tuotteiden suunnitteluun, sillä naiskuluttajat käyttävät 85 prosenttia maailman kulutustavarakaupan euroista, Sounio sanoo.

Sille Sounio ei näe mitään estettä, etteikö Suomesta voisi nousta jatkossakin Nokian kaltaisia menestyjiä.

− Tänä päivänä netti on mullistanut brändinrakennuksen. Kulut ovat painuneet nollaan. Mutta siinä ei ole kyse vain siitä, miltä brändi näyttää, vaan oikeasta ajoituksesta!

Jokainen meistä on brändi

Kuluttajan osalta brändien suhteen on tärkeää tunnistaa, milloin kyseessä ovat vain markkinoinnin luomat pyhät lupaukset ja milloin oikeasti hyvä tuote.

Perinteisesti markkinoinnissa luvataan hieman enemmän kuin mitä tehdään. Nykyään ihmiset hakevat netistä suosituksia hyvistä tuotteista sekä myös valittavat huonoista − markkinointia tämäkin!

− Nähkää lupausten lävitse ja tunnistakaa laatu, millä on oikeasti arvoa. Brändit kaappaavat helposti epävarmat persoonat. On hyvä pitää mukana terve maalaisjärki brändejä arvottaessa ja listattaessa.

Sounio korostaa, että jokainen ihminen, oli sitten kuinka tavallinen tahansa, on jo itsessään brändi. Tämä on hyvä tiedostaa esimerkiksi töitä hakiessa.

− Lue ajan merkkejä ja uudistu ajan hengessä. Ei tarvitse mennä kauneusleikkaukseen tai ostaa kallista kelloa, vaan herättää olemuksellaan sellaista innostusta, että ihmiset haluavat työskennellä kanssasi. Tätä vaaditaan sekä taviksilta, poliitikoilta että jopa kunnilta, kyliltä ja kaupungeilta.

Arvostetuimmat brändit 2010 TOP10

1. Fazerin Sininen

2. Fazer

3. Fiskars

4. Joutsenlippu (alkuperämerkki)

5. Joutsenmerkki (ympäristömerkki)

6. Hackman

6. Google

8. Abloy

9. Arabia

10. Kalevala Koru

Lähde: Markkinointi & Mainonta


Studio55/Jenni Kokkonen

Lue myös:

    Uusimmat