Maksullisten naisten viettelystä tuli korkeakulttuuria

Pariisin-turistin vierailulistalla on usein myös kabaree-paikka, jonka tunnetuimman ohjelmanumeron kehittelivät kurtisaanit.

Olet ehkä käynyt katsomassa Pariisin-lomallasi kabareeteatteri Moulin Rougen eli Punaisen Myllyn tanssiesityksiä. Vuonna 1889 rakennettu punainen viihdekeskus on yksi eurooppalaisen show-bisneksen kivijalkoja, jonka tavaramerkki ovat rivissä jalkaa korkealle heittävät can can -tanssitytöt.

Nykypäivän showbisneksessä can can -tanssi taitaa olla jo sieltä kilteimmästä päästä, mutta sen historia on tuhmempi. Can can oli alun perin kurtisaanien eli maksullisten naisten tapa liehitellä potentiaalista asiakasta. Koreografiaan kuului paitsi viettelevä kiemurtelu myös kauppatavaran estoton esittely nostamalla hame korviin.

Tällaiset can can -esitykset Moulin Rougessa alkoivat muuttua yhä provokatiivisemmiksi ja ylieroottisiksi, mikä sai sen ajan moraalipoliisit kiihtymään.

Kurtisaaneille porttikielto

Vähitellen, kun musiikkiteatteri sai jalansijaa Euroopassa, tanssista tuli yhä enemmän arvostettu kulttuurimuoto. Myös Moulin Rouge siivosi ohjelmistoaan, ja kurtisaaneille annettiin sinne porttikielto.

Lavalle kiipesivät seuraavaksi ballerinaurallaan epäonnistuneet tanssijat. Tästä alkoi kehittyä can canin moderni versio, sellainen kuin se on nykypäivänä.

Punaisen Myllyn esitysten koreografia lähentelee nykyään akrobatiaa ja asut ovat itsessäänn ohjelmanumero. Myllyn lavalla ovat vierailleet monet kansainväliset superjulkkikset Edit Piafista, Frank Sinatraan ja Elton Johniin.

Moulin Rougessa syntynyt tanssi on saanut ikonisen osan tanssikulttuurissa, eikä Moulin Rougen ykkösasemaa kabareen ja can canin syntykotina tarvinne kyseenalaistaa.

Lähde: http://www.placesinfrance.com/

Lue myös:

    Uusimmat