Kahden taiteilijan liitosta ei vauhtia puuttunut

Ballerinan ja tenorin rakkaus syttyi Oopperan lavalla.

Doris Laine muistaa, kuinka hän yhdeksänvuotiaana sai katupojan roolin Carmen-oopperassa. Siinä lauloi tenori Alfons Almi, joka oli Dorista 27 vuotta vanhempi.

Komeaääninen Alfons oli monien tanssijoiden ihailujen kohde, mutta lopulta rakkaus syttyi Doriksen kanssa, ja pariskunta vihittiin vuonna 1952. Sama vuosi oli 21-vuotiaalle Dorikselle tärkeä uralla. Hänen läpimurtobalenttinsa oli Pessi ja Illusia.

Alfons toimi Oopperan pääjohtajana vuosina 1956–1971, ja Doris oli Kansallisbaletin ensitanssija vuosina 1956–1976. Kahden taiteilijan liitosta ei tunteita puuttunut.

– Se oli vauhdikasta. Jos tuli tiukka paikka, molemmat huusivat, ja sen jälkeen asia unohdettiin, Doris muistelee.

Perhe kiertueilla

Doriksen ja Alfonsin Heidi-tytär syntyi vuonna 1956. Perheen elämä oli kiertuepainotteista. Tytär oli joskus Doriksen mukana kiertuilla myös ulkomailla. Suomen Kansallisbaletin kesäkiertueille lähdettiin koko perheen voimin, kun balettiseurue kiersi Suomea omalla junalla.

– Kuusi tai seitsemän viikkoa kierrettiin kesästä, ja vapaapäiviä oli yksi, juhannuspäivä.

Ennen johtajuutta Alfons oli Kansallisooopperan henkilöstön puhemies ja sittemmin myös talouspäällikkö.

– Hän aina ihmetteli, kun pyykkäsin trikoitani ja kysyi kerran, eikö kaikkien tanssijoiden trikoita voisi pesettää kerralla. Nyt siellä onkin pesulapalvelu.

Doriksen mukaan ammattitanssijoiden työolot ovat nykyään paremmat kuin ennen. Treenin lisäksi tarjolla on lihashuoltoa ja tietoa terveelllisestä ravinnosta. Balettitossut ovat nykyään työsuhde-etu. Hänen uransa alkuaikoina ne piti tehdä tai ostaa itse.

Studio55.fi/Piritta Palokangas

Lue myös:

    Uusimmat