Ikääntynyt, onko some hepreaa? Tiedä ainakin tämä

Sosiaalinen media ei ole enää vain teinien juttu. Esittelemme alla muutamia suosituimpia sosiaalisen median palveluita.

Lyhyesti sanottuna sosiaalisella medialla eli somella tarkoitetaan ihmisten välistä sähköistä kommunikointia, joka tapahtuu erilaisten internetpalveluiden välityksellä.

Sosiaalisessa mediassa tietoa ja kuvia voi jakaa, luoda ja vaihtaa nopeasti tuttujen ja tuntemattomien kesken. Esimerkiksi uutiset ja muut päivänpolttavat aiheet leviävät nopeasti sosiaalisessa mediassa. Nopeus ja spontaanius ovat somen ominaispiirteitä.

Sosiaalisen median kautta yhteydenpito esimerkiksi kaukana asuviin sukulaisiin tai tuttaviin on helppoa ja nopeaa. Myös harrastuksista ja mielenkiinnonkohteista on helppo löytää tietoa sekä keskustella muiden harrastajien kanssa.

Yhteisöpalvelun päätarkoitus on viestiä ja verkostoitua muiden ihmisten kanssa. Yleensä käyttäjät lisäävät ”kavereikseen” tuttujaan ja sukulaisiaan ja viestittelevät näiden kanssa. Facebookissa on myös mahdollista jakaa tilapäivityksiä eli tekstejä, kuvia ja videoita, joiden avulla esimerkiksi kaukana asuvat tuttavat voivat seurata, mitä toiselle kuuluu. Facebookissa on myös mahdollista keskustella samasta aiheesta kiinnostuneiden ihmisten kanssa ”ryhmissä”, joissa olijoiden ei tarvitse välttämättä olla kavereita keskenään.

Yhteisö- ja mikroblogipalvelussa jaetaan lyhyitä, 160 merkkiä pitkiä tekstejä, joiden yhteyteen voidaan lisätä kuvia, videoita tai linkkejä. Twitter on paikka, jossa esimerkiksi ajankohtaiset tapahtumat ja ilmiöt leviävät nopeasti käyttäjien jakaessa toistensa päivityksiä eteenpäin. Se on Suomessa suosittu etenkin poliitikkojen ja toimittajien keskuudessa, esimerkiksi pääministeri Alexander Stubb ja toimittaja Tuomas Enbuske ovat palvelun aktiivisia käyttäjiä.

Tässä palvelussa pääosassa ovat kuvat ja lyhyet videopätkät. Käyttäjät jakavat ottamiaan kuvia seuraajilleen ja kirjoittavat toisinaan oheen lyhyitä kuvatekstejä. Yksityisasetuksista riippuen kuvia voivat nähdä vain itse valitut tutut tai ne voivat näkyä kaikille palvelun käyttäjille. Kuvat esittävät usein käyttäjien omaa elämää ja harrastuksia. Myös yritykset hyödyntävät Instagramia julkaisemalla siellä kuvia tai videoita esimerkiksi tapahtumistaan. Instagramiin voi lisätä kuvia ainoastaan älypuhelimella, mutta niitä voi selata myös netissä.

Toisin kuin Facebookissa, tässä työelämän verkostoitumiseen suunnatussa palvelussa ihmiset lisäävät kontakteihinsa lähinnä työtuttaviaan. Palvelun kautta on myös mahdollista löytää kiinnostavia työtarjouksia tai tutustua yrityksiin. LinkedInissä CV:si on sähköisessä muodossa potentiaalisten työnantajien nähtävillä.

Instagramin tapaan Pinterest keskittyy kuviin. Täällä pääpaino on omien kuvien jakamisen sijaan muiden lisäämien kuvien selaamisessa ja niiden keräämisessä omiin ”tauluihin”. Palvelu onkin kuin virtuaalinen leikekirja, ja sieltä löytyy paljon inspiraatiota esimerkiksi käsitöihin, askarteluun, ruuanlaittoon ja liikuntaan.

Myös erilaiset blogit ja keskustelupalstat lasketaan kuuluviksi sosiaaliseen mediaan avoimen tietosanakirja Wikipedian ja videopalvelun YouTuben tapaan.

Lue myös:

    Uusimmat