Atrian tuotemerkkijohtaja: Emme pyytele mainostamme anteeksi

Eräs syksyn suurimmista puheenaiheista oli Atrian kohuttu mainos, jossa vanhempi nainen unelmoi nuoresta miehestä. Suurin kalabaliikki syntyi päälaelleen asetellusta näkökulmasta; naisen unelmointi koettiin moraalittomana ja seksistisenä. Aihe puhutti niin mediassa kuin keskustelupalstoillakin.

– Mainosta suunniteltaessa emme missään nimessä ajatelleet sen loukkaavan ketään, kertoo Atrian tuotemerkkijohtaja Saija Moisio.

– Halusimme herättää suomalaisten huomion erilaisella, modernimmalla mainonnalla.

Moisio on ollut yllättynyt mainoksen aiheuttamasta kohusta. Jo mainoksen testivaiheessa huomattiin sudenkuopat, ja hyväksyttiin mahdollisuus, ettei kaikkea kansaa yksinkertaisesti voida miellyttää. Kuitenkin suhteettomat mittakaavat saanut ryöpytys harmittaa Moisiota.

– Mainoksestamme tuli yhteensä neljästä seitsemään valitusta. Näistä kyllä revittiin erilaisia otsikoita, mutta kukaan ei kirjoittanut sanaakaan saamastamme positiivisesta palautteesta.

Moisio sanoo valittamisen kynnyksen olevan Suomessa harmittavan matala. Negatiivinen palaute on helpompaa antaa kuin positiiviset kehut. Moisio muistuttaakin, että enemmistö kuluttajista kuitenkin edelleen ostaa Atrian tuotteita, vaikkei mainos olisikaan miellyttänyt.

Voimakkaat mainoskeinot

Moision mukaan mainos on todella kauniilla tavalla toteutettu. Nainen toki unelmoi nuoremmasta miehestä, mutta viimeisen viestin tulisi Atrian mukaan olla "Vaihda tuoreempaan". Tämä ruokaan ja sen tuoreuteen viittaava lause on varmasti osalta mennyt kokonaan ohi.

– Tiesimme kyllä mainoksen ideointivaiheessa, että käytämme todella voimakkaita mainoskeinoja, Moisio myöntää.

– Mitä voimakkaampi ärsyke mainos on, sitä paremmin se jättää muistijälkiä ihmisen mieleen. Toisin sanoen olemme tehneet itsestämme vaikeita unohtaa.

Moisio sanoo mainoksen olleen suunnattu hieman varttuneemmalle kaupunkilaisnaiselle Missään vaiheessa ei tullut mieleenkään vaihtaa mainoksen ideaa nuoresta naisesta unelmoivaksi vanhemmaksi mieheksi, sillä se ei olisi vastannut Atrian hakemaa kohderyhmää.

– Halusimme jotain modernimpaa kuin tavalliset mainokset. Mielestämme mainos vastasi ideaamme ruoan laadusta ja ajatuksesta.

– Mainoksen rohkeus ja sen aiheuttamat reaktiot ovat toki näkyneet myös esimerkiksi myyntimittauksissamme, joita suoritamme lähes jatkuvasti.

Positiivisemmassa valossa

Atrian kohuttu mainos sai Suomessakin aikaan keskustelun niin sanotuista "puumanaisista"; naisista jotka haluavat seurustella ja viettää aikaa nuorempien miehien kanssa. Yhdysvalloissa puumanaiset ovat jo ilmiö, eikä kukaan pidä asetelmaa millään lailla moraalittomana tai seksistisenä.

– Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi yleisesti hyväksytään jos mies vaihtaa nuorempaan mutta naisen tapauksessa asiaa kauhistellaan. Aihe on yhä edelleen tabu.

Moisio sanookin Atrian saavuttaneen kaikki haluamansa tavoitteet sekä huomion että myynnin kannalta. Tämän takia hän seisookin vankasti mainoksen ja sen tekijöiden tukena.

– Mainostoimistohan aiheuttaa työkseen ilmiöitä, se on koko alan idea. Toisaalta, kohun keskellä olisi ollut mukavampaa seistä hieman positiivisemmassa valossa.

– Emme ole lähteneet loukkaamaan mainoksellamme ketään tahallisesti, mutta emme myöskään pyydä anteeksi sen tekemistä, Moisio lopettaa varman oloisesti.

Lue myös:

    Uusimmat