Mainos

Näin verenpainelääkitys vaikuttaa mielialahäiriöihin

Tuoreen tutkimuksen mukaan verenpainelääkityksellä olevat saattavat lääkkeidensä takia olla joko suurentuneessa tai pienentyneessä vaarassa sairastua mielialahäiriöihin. Vaikutus riippuu käytetystä lääkkeestä, Hypertension-lehden julkaisemat tulokset osoittavat.

Yli 140 000 verenpainelääkityksellä olevan ja 110 000 terveen verrokin aineistoon perustuva analyysi viittaa masennuksen ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön kehittyvän noin kaksi kertaa todennäköisemmin potilaille, jotka käyttävät beetasalpaajia tai kalsiuminestäjiä kuin potilaille, joiden verenpainetta hoidetaan angiotensiinijärjestelmään vaikuttavilla ACE:n estäjillä tai ATR:n salpaajilla.

Angiotensiinilääkkeitä käyttävien sairastumisriski oli jopa pienempi kuin verrokkien, jotka eivät käyttäneet verenpainelääkkeitä. Tiatsididiureetteja käyttävien sairastumisriski oli puolestaan samansuuruinen kuin verrokkien.

Potilaita, joiden verenpainelääkitykset olivat kestäneet yli kolme kuukautta, seurattiin viiden vuoden ajan. Sairaalahoitoa vaativa mielialahäiriö todettiin 300 potilaalla keskimäärin kahden vuoden sisällä lääkitysten aloittamisesta.

Tutkijat pitävät tuloksiaan uskottavina, mutta on mahdollista, että moni muukin seikka lääkitysten lisäksi on voinut vaikuttaa potilaiden sairastumisriskeihin. Tämän vuoksi tulokset pitäisi varmistaa lisätutkimuksissa.

Tutkimus julkaistiin Hypertension-lehdessä.

Copyright Duodecim 2016. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.