Verkkokaupan säännökset muuttuivat – tiedätkö oikeutesi?
Studio55.fi-ohjelmassa vieraillut lakimies Katri Väänänen kertoo, millä tavalla kuluttajan kannattaa huomioida viime viikolla voimaan tulleet, etämyyntiä koskevat uudet säännökset.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen kertoo, että uusien säännösten taustalla on EU:n kuluttajaoikeusdirektiivi, jonka tarkoitus on harmonisoida etämyyntiä koskevat säännökset koko EU:n alueella.
Väänäsen mukaan kuluttajan kannalta merkittävä muutos on se, että vastaisuudessa kuluttaja joutuu maksamaan tuotteen palautuskulut, ellei yritys ole sitoutunut vastaamaan niistä.
– Meillähän on tähän asti ilmaista sen tuotteen palauttaminen, mutta vastaisuudessa tällaiset kulut voivat tulla asiakkaalle, sanoo Väänänen.
Uusien säännösten myötä kuluttajan täytyy jatkossa olla aktiivisempi siinä tapauksessa, että hän haluaa perua tekemänsä tilauksen.
– Se ei nyt vaan riitä, että sen tuotteen jättää noutamatta postista, vaan lisäksi täytyy aina tehdä aktiivisesti ilmoitus sille yritykselle, sanoo Väänänen.
Väänänen kertoo, että yrityksen täytyy uuden lain mukaan tarjota kuluttajille kaupan peruuttamislomake. Tuotteen tilauksen voi peruuttaa lomaketta käyttämällä, tai tehdä peruuttamisilmoituksen muuten kirjallisesti.
Uudet säännökset eivät koske EU:n ulkopuolisia toimijoita, mutta Väänänen muistuttaa, että jos ulkomaalainen toimija markkinoi tuotteitaan verkossa suomalaisille kuluttajille suomen kielellä, pitäisi EU:n ulkopuolisen toimijan noudattaa Suomen lainsäädäntöä.
– Siitä huolimatta ennen kuin ostaa ulkomaalaiselta toimijalta kannattaa kuitenkin aina tarkistaa, millaisilla ehdoilla yritys kauppaa käy.
Väänänen neuvoo tarkistamaan ulkomaalaisen toimijan sivuilta muun muassa, mitä tuotteen lähetys- ja palautuskulut maksavat, ja myös esimerkiksi sen, saako kuluttaja asiakaspalvelua tarvittaessa suomen kielellä.
– Saattaa olla näinkin, että markkinointi- ja verkkosivut ovat suomen kielellä, mutta sitten kun tulee jotakin ongelmaa, voi olla, että tarjotaan vaikka vain englanniksi asiakaspalvelua, kertoo Väänänen.
Millaisista asioista tunnistaa luotettavan verkkokaupan? Millä maksutavoilla verkkokaupan ostokset kannattaa maksaa? Katso Väänäsen haastattelu kokonaan!
Uusimmat
-
07:40
Kuinka pitkään uimahallissa saa olla? Aikaraja voi tulla vastaan
-
07:27
Ruotsinkieliset yöpäivystykset uhattiin lopettaa – hallitus rokotti vain suomenkielisiä alueita
-
07:10
Kyllästynyt Venetsia alkoi kerätä turisteilta maksun – tästä on kyse
-
06:58
USA kasaa hurjaa MM-joukkuetta – ensimmäiset tähtinimet julki
-
06:57
Vallankumous muutti Portugalia pysyvästi 50 vuotta sitten – itsevaltainen hallinto kaatui vuorokaudessa
-
06:50
Theo, 24, piti aluksi itsensä kuvaamista tyhmänä Mun maailma -sarjaa varten – sitten hän tajusi yhden asian
-
06:38
Kallisarvoinen romahdus: Liverpool hävisi taas
-
06:33
Trumpin liittolaisia vastaan nostettu syytteitä vaalijuonittelusta
-
06:31
Nettideittailija, tämä ominaisuus kannattaa poistaa käytöstä iPhonessa
-
06:28
Vauva löysi äidin mielialalääkkeet ja joutui viikoksi hengityskoneeseen – valehtelu pahensi hengenvaaraa
-
06:24
Raju tulipalo Kokemäellä – koira kuoli, asukkaat sairaalaan
-
06:20
NHL-luotsi sai potkut
-
06:15
Lukiolaiset marssivat ulos oppitunneilta vastustaakseen hallituksen leikkauksia: "Tämä ei meille käy"
-
06:06
MTV seuraa tulospäivää: Metan tulos yli kaksinkertaistui
-
06:00
Lasten ja nuorten väkivaltarikoksissa hurja kasvu – uhreissa uusi huolestuttava piirre
-
05:55
Juhamatti Aaltonen jakoi kritiikkiä joukkuekaverin tökeröstä teosta – "Riski, en pääse pään sisään"
-
05:50
Pitäisikö rikosoikeudellisen vastuun ikärajaa laskea? Näin suomalaiset vastasivat USU-gallupissa
-
05:41
Boeing-kone jälleen pelottavassa vaaratilanteessa: Rengas irtosi kiitoradalla
-
05:25
Uutta tietoa Tukholman hyökkäyksestä – naamioituneet epäillyt karussa
-
05:14
Trumpin kuuleminen alkaa korkeimmassa oikeudessa – tästä on kyse
-
Lataa lisää