P-P Petelius on oppinut sanomaan töille ei

Mielenterveyttä sivuava elokuva on Pirkka-Pekka Peteliuksen mielestä hyvä ja tärkeä aihe. Nyky-yhteiskunnassa häntä huolestuttaa erityisesti lasten ja nuorten pahoinvointi.

Pirkka-Pekka Petelius ei muista, että kotimaisessa elokuvassa olisi aiemmin käsitelty Prinsessa-elokuvan kaltaista mielenterveyttä/sairautta koskevaa aihetta.

− Nykyään käsittääkseni ymmärretään, että ihminen voi olla väsynyt myös mieleltään, ei vain kropaltaan. Aihe on tullut ymmärrettävämmäksi ja hyväksytymmäksi, näyttelijä sanoo.

Tieto ja tutkimus mielisairauksista ovat lisääntyneet, samoin täsmähoito on parantunut ja inhimillistynyt elokuvan kuvaamasta ajasta.

− Mutta ei ole paljon hyötyä, että tieto lisääntyy, jos hoidon resurssointi ei ole sillä tasolla millä pitäisi.

Miten lapsiperheet voivat?

Nykypäivän yhteiskunnassa Petelius katsoo kauhulla erityisesti lasten ja nuorten lisääntyvää henkistä pahoinvointia. Näyttelijä näkee kehityksessä kytevän pommin, jolle pitäisi ehdottomasti tehdä jotain.

− Mistä tämä johtuu? Se on kysymys, mihin pitäisi puuttua, eikä vain hoitaa oireita. Kodeilla on tässä asiassa erittäin suuri merkitys. Herää kysymys, miten suomalaiset lapsiperheet ja kodit voivat?

− Puhutaan avohoidosta, mikä joissakin tapauksissa selvästi tarkoittaa sitä, että ihminen jätetään oman onnensa nojaan, näyttelijä pahoittelee.

"Aina ei ole kivaa"

Petelius on työskennellyt vuosikymmenien ajan julkisessa ammatissa, toisinaan tiukkojen aikataulujen sanelemana. Jaksamista edesauttaa se, että oppii sanomaan liioille töille ei.

− Jokaisen ihmisen elämään kuuluu erilaisia vaiheita. Joissakin asioissa siitä on hyötyä, että on päässyt kokemaan erilaisia tunnetiloja ja vireitä. Mutta ei minun elämäni siinä mielessä varmaan poikkea kenenkään tämänikäisen elämästä, Petelius toteaa.

Ihminen hyväksyy helposti olotilan, jossa asiat näyttäytyvät kivoina ja helppoina. Petelius muistuttaa, että se johtaa ihmistä harhaan.

− Mistä sitä sitten ammentaa, kun tulee hetkiä, jolloin ei olekaan niin kivaa? Ja näitä hetkiä on jokaisen elämässä.

Yksi työ kerrallaan

Petelius aloitti uransa viihdealalla aikana, jolloin mediaympäristö oli varsin erilainen kuin nykyään. Näyttelijän mielestä julkisuus on aina noudattanut pohjimmiltaan tiettyä logiikkaa, nyt keinoja ja medioita on vain enemmän.

− Toisaalta kilpailu näyttelijöiden kesken töistä ja huomiosta on nykyään kovempaa. Se on aika julmaa nähdä. Uusien näyttelijöiden pitää oppia myymään, markkinoimaan ja näkymään saadakseen työtä, jonka haluavat; myös sellaisilla tavoilla, jotka eivät välttämättä liity työhön.

Ura on sana, josta Petelius ei ole koskaan pitänyt; ainakaan edeltä käsin suunniteltuna. Omassa työssään konkari on luottanut siihen, että riittää, kun tekee yhden jutun kerrallaan hyvin ja täydellä sydämellä.

− Se on käyntikortti seuraaviin hommiin. Jos teet työsi huonosti, et sinä pysty sitä markkinoimallakaan paremmaksi muuttamaan, Petelius toteaa.

Pirkka-Pekka Petelius pähkinänkuoressa

- Suomalainen näyttelijä, koomikko, ohjaaja, käsikirjoittaja, tuottaja ja laulaja.

- Tunnetaan parhaiten lukuisista sketsisarjoista 1980–2000-luvuilta. On myös yksi Suomen tunnetuimmista komedianäyttelijöistä.

- Läpimurto sketsisarjassa Velipuolikuu (1983–1984), jossa toimi sekä käsikirjoittajana että näyttelijänä

- Tunnetaan myös lintujen tuntijana ja lintubongarina.

Studio55/Jenni Kokkonen

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat