Ohitustilanteet raivostuttavat suomalaisia – "Tuntuu kiusanteolta"

Studio55.fin liikennekyselyssä yksittäisistä ärsytyksen aiheista ylivoimaisesti puhutuimpien joukkoon nousivat ohitustilanteet. Ihmisiä ärsyttää muun muassa ohituksen päättäminen toisen keulan eteen sekä se, että hitaammat autot alkavat kiihdyttää nopeampien pyrkiessä ohi.

Aina Suomessa käydessäni hämmästyttää ohituskaistalla ajo. Ennen ohituskaistaa ajellaan melko hitaasti ja sievästi kuin kananpojat. Ohituskaistan koittaessa kaikkein hitaimmatkin ajavat suht reipasta ylinopeutta – siihen asti, kunnes ohituskaista loppuu. Olisi kiva tietää tuollaisen käyttäytymisen syy. Naksahtaako päässä joku, vai mikä on homman nimi?

Liikenteessä varsinkin moottoritiellä ikävimpiä ilkimyksiä ovat ne "Vasemman kulman viistäjät ry:n" jäsenet, jotka luulevat tien päättyvän ohitettavan keulan kohdalla. Sama tietysti kaksikaistaisellakin on kiusallista, joskin tilkan verran ymmärrettävämpää muttei yhtään hyväksyttävämpää. Tämän ilmiön haittakerroin kasvaa sateisella ja loskaisella kelillä viidenteen potenssiin. Joka kerta, kun joku vaivautuu puksuttamaan kauemmas ja näin olemaan roiskimatta kurat silmille, ilahtuu kummasti.

Ohituskaistalla matelu.

Moottoritiellä ohituskaistaa kilometritolkulla ajavat – nopeuskin on usein juuri ja juuri rajoituksen mukainen. Eikä peräpeiliin vilkaistakaan!

Olen nainen ja jos ajan sallittua nopeutta, ukkojen sielunelämään ei mahdu ajaa perässäni.

Jatkuvasti ohituskaistalla ajaminen.

Liian aikaisin ohitettavan auton eteen kiilaaminen.

Ne, jotka moottoripyörällä liikkuessamme ajavat takarenkaassa kiinni ja kun ohittavat, niin lähes kaatavat ajaessaan niin läheltä.

Norminopeudella ajavat (eli ei yhtään ylinopeutta), mutta kun tulee ohituspaikka tai ohituskaista, niin kas kummaa, kun sieltä autosta löytyy kun löytyykin kaasupoljin! Jopa tarkoituksella yritetään estää ohitus. Tällaisissa tilanteissa joutuu jopa yli 50 kymmenen kilometrin ylinopeuksiin päästäkseen ohi.

Ne autoilijat jotka eivät uskalla ohittaa rekkaa tiellä. Siihen kertyy useampia autoja sitten jonoon, ja se aiheuttaa vaaratilanteen, kun joutuu ohittamaan useita autoja saman tien.

Nuoret kaaharit harmittavat eniten. Pari kertaa kaksikaistaisella tiellä on nuori hurjapää tehnyt ohituksen metsän puolelta, kun vasen kaista on täysi ja minulla edessä reilu turvaväli.

Hurjat ohitukset kauhistuttavat. Keltaisen viivan kohdalla, ylämäkeen, näkyvyys parikymmentä metriä – miten joku uskaltaa lähteä ohi?

Kun tulee vettä ja lumiräntää taivaalta ja joku ajaa ohi vain vetääkseen heti tuulilasin editse oikealle.

Kuljettajat, joita saavutan, mutta huomatessaan lähestyvän auton takanaan nostavat nopeuttaan estäen ohituksen. Tällaisessa tapauksessa normaali reaktio on ohittaminen ylinopeudella tilaisuuden tullen. Ohituksen jälkeen ohitetun nopeus laskee useimmiten.

Kun lähdetään ohittamaan ennen omaa vuoroa ja jätetään jonon ensimmäinen jarruttelemaan. Aika yleisesti näytän keskisormea tällaisille.

Ohituskaistan käyttö on Suomessa niin syvältä kuin olla voi. Saksassa ajettaisiin yli näistä Suomen jarrukaistalaisista. Hyvä jos hälytysajoneuvoa väistetään oikealle, ei aina sitäkään.

Kun ohittava palaa takaisin omalle kaistalle liian aikaisin, vaikka olisi tilaa ajaa kauemmas turvallisesti.

Ohituksia tehdään muista välittämättä, vain siitä syystä että sen voi tehdä. Sitten jäädään ajamaan eteen.

Ärsyttää, kun auto ohittaa ja jää sitten eteen kyhnyttämään – miksi ohittaa, jos ei pääse "pakenemaan?"

Lähdetään ohi, mutta ei saada sitä kaasua painetuksi, että ohitus olisi nopea – vaarantavat muitakin kulkijoita jahkailullaan.

Eniten harmittaa nämä nysvääjät, jotka ajavat 100km/h tiellä 85km/h. Kun sitten tulee ohituskaista, niin kiihdytetään 110km/h. Se tuntuu suoranaiselta kiusanteolta.

Autot, jotka matelevat edellä alle rajoituksen, mutta kiihdyttävät ohituskaistan tullessa kohdalle, vaikka nopeusrajoitus ei muutu.  Kun kaista päättyy, niin taas madellaan.

Ne, jotka eivät koskaan nosta nopeuttaan ohittaessaan, vaan päinvastoin nopeus usein laskee. Ne, jotka vilkkaan liikenteen aikaan ajavat jatkuvasti vasenta kaistaa, jolloin oikea kaista jää usein tyhjäksi ja ainoastaan raskaiden ja hitaampien ajoneuvojen käyttöön. Tällainen ajotyyli aiheuttaa liikenteeseen pumppausliikettä ja turhia ohituksia, hätäjarrutuksia ja vaaratilanteita.

Esim. Kehä I ja Tuusulantien rampit, siellä nämä mestarit ohittelee ruuhkassa oikealta ja sitten taas eteen, eli kaikista suurimpia vaaratilanteita tulee näistä ohituksista ja kiilauksista.

Ohituskaistatiellä ärsyttää tietysti ne, jotka ohituskaistan kohdalla ajavat mieletöntä ylinopeutta ja yhden kaistan kohdalla alinopeutta. Poliiseilla on hyvä sakotuspaikka ohituskaistan loppukohdan kilpa-ajoissa, kun monet yrittävät ohi järjettömästi kaahaavasta ajoneuvosta, jonka kaikki tietävät hidastavan heti kaistan päätyttyä.

Viereisen auton kiihdyttäminen ohitustilanteessa.

Matelu ohituskaistalla on todella ärsyttävää. Miksi ohittaa, jos ei pääse kenenkään ohi?

Turhat ohitukset: auto ohittaa kovaa vauhtia ja heti seuraavasta liittymästä kääntyy pois tieltä ja on kääntyessään tukkimassa ohi ajetun menoa.

Jonottaja-ajelijat. Nämä kuskit aiheuttavat ruuhkaa, kun niillä ei ole kiire mihinkään ja jäävät ajelemaan tyytyväisinä edellä menevän alinopeutta ajavan taakse. Seuraa jono ja lopuksi letka, kun aina seuraavan on yhä vaikeampi ohittaa: tarvitaan pitkät suorat, jotta pääsee kymmenen auton ohi.

Ohitukset, jotka tapahtuvat keltaisilla viivoilla, kun vielä näkyvyyskin on nolla, kuten kaarteet ja mäet.

Pitkässä letkassa ohitukset, koska se aiheuttaa vaan kovaa haitariliikettä ja kolarivaaran.

Huomio kiintynyt letkassa ajettaessa siihen, että miltei aina on se "kiire"-nimikkeellä kaahaava joukossa, tai kaksi.  Ja sen seurauksena heidän erittäin vaaralliset ohitustilanteet, puikkelehtien. Usein välillä Lahti-Jyväskylä. Eikö ne lisääntyneet uudet ohituskaistat riitä heille?

Vaaralliset ohitukset.

Miksi moottoritiellä jotkut autoilijat syyllistyvät ohitukseen suurellakin ylinopeudella vain poistuakseen seuraavasta rampista, vaikka ohitettavan auton takana on runsaasti tilaa?

Ohituksen kyttääminen liian läheltä puskurissa roikkuen.

Eikö enää opeteta ja noudateta vanhaa sääntöä: aja oikealla, ohita vasemmalta?

Studio55.fi

Kuvat: Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat