Näin opit hallitsemaan ajankäyttöäsi

Ajankäytön mestari, kouluttaja Pekka Kivinen on jo vuosien ajan neuvonut ihmisiä käyttämään aikansa oikein. Hänen mukaansa kiire ja stressi liittyvät riittämättömyyden tunteeseen. Stressiä syntyy, kun tuntuu, että ei ehdi.

−Stressiä ei aiheuta pomo, poliisi eikä edes anoppi. Sitä aiheuttaa huono ajankäyttö, Pekka Kivinen sanoo.

Hallitse aikaasi paremmin:

1. Ole rohkea ja priorisoi

Mieti, mitkä asiat ovat tärkeitä ja mitkä vähemmän tärkeitä. Uskalla sanoa ei asioille, jotka eivät ole tärkeitä lainkaan.

2. Hanki paperia ja kynä

Vaikka sinulla olisi kuinka hyvä muisti tahansa, aivoja on turha rasittaa pitämällä mielessä miljoona asiaa kerrallaan. Kirjaa siis muistettavat asiat ylös. Kiireettömyys ei tarkoita tyhjää almanakkaa. Ota tavaksesi kirjoittaa huomisen tehtävälista valmiiksi juuri ennen työpäivän päättymistä. Kirjoita tehtävät listaasi tärkeysjärjestyksessä.

3. Muista levätä välillä

Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla. Tehtävälistan läpikäymistä voi verrata soutamiseen. Välillä kynnetään hikipäässä vastatuuleen, välillä soudetaan leppoisasti suvannossa. Pidä tahti kuitenkin sellaisena, ettet sorru liikaan laiskotteluun.

4. Älä varasta aikaa

Laikottelu on paikallaan silloin, kun on sen aika, mutta töissä, työnantajan ajalla sitä ei pidä harrastaa. Työnantajan ajan varastaminen on yhtä väärin kuin tuolin tai viherkasvin vieminen pomon huoneesta.

− Silloin kun tehdään, tehdään ja silloin kun levätään, levätään, kuuluu Kivisen yksinkertainen neuvo.

Lue myös:

    Uusimmat