Maksatko oluesta liikaa?

Mallasjuomat tekevät kesäkeleillä kauppansa. Panimot tietävät tämän - ja myös sen, miten kuluttaja saadaan ostamaan ylihinnoiteltua juomaa.

Henkilökohtaisen taloudenhallinnan asiantuntija Markus Ossi kertoo, että oluiden hinnoitteluja koskeva vinkki lukeutuu hänen nettisivujensa suosituimpaan sisältöön. Eikä ihme. Olut on maistuva juoma, mutta se myös maksaa.

Suomen alkoholilaki muuttui vuonna 2008 niin, ettei alkoholissa enää saa olla paljousalennuksia. Tämä hämää useita kuluttajia.

− Jos menet kassalle 6-packin kanssa ja revit pahvit irti, oluen hinta tippuu, Ossi kertoo heti alkuun hyvät uutiset.

Noin neljänneksen hinnanpudotus

Uskomattoman yksinkertaiselta kuulostavan vinkin selitys on sekin pohjimmiltaan yksinkertainen.

Suomen laki sanoo, että kauppiaan täytyy kertoa tietyistä tuotteista myyntihinnan lisäksi niiden yksikköhinta. Olut kuuluu tähän kategoriaan. Kahta tai useampaa alkoholipakkausta ei saa tarjota paljousalennuksella siten, että erikseen ostettuna samojen tuotteiden yksikköhinta on kalliimpi.

− Yleensä 12-packissa on halvin litrahinta oluelle. Tällöin lain mukaan yksi pullo kyseistä olutta pitää myydä hinnalla, joka on 12-packin hinta jaettuna kahdellatoista, Ossi selvittää.

Paljousalennuslain mukaan kuluttajalla on siis oikeus ostaa vaikka ainoastaan yksi pullo olutta samaan hintaan kuin se maksaisi 12-packissa ostettuna. Suositun 6-packin kauppiaat voivat kuitenkin hinnoitella kuten haluavat.

Epäkohta selittyy sillä, että yksittäin ostetusta olutpullosta ei saa pyytää enempää kuin halvimman yksikköhinnan mukaisen myyntihinnan. 6-packista sen sijaan voi pyytää enemmän kuin puolikkaasta 12-packista.

− Siksi kaupat tuputtavat välikoon pakkauksia. Kun revit pakkaukset, laki tulee taas voimaan, ja oluen hinta tippuu noin neljänneksen, Ossi kertoo hämmästyttävän hinnoittelun kääntöpuolen.

Uudet koot hämäävät

Lakipykälät eivät ole luonnollisesti panimoiden ja kauppiaiden mieleen. Asiakkaita varoitellaan pakkausten avaamisesta. Siitä, saako niitä repiä auki, on paljon erilaisia näkemyksiä.

− Pakkausten avaaminen ei ole suoraan lain mukaan sallittua, mutta kaupan pitää tarjota yksittäispakkauksiakin, Ossi sanoo.

Oluen ystäviä johdetaan hinnoittelun suhteen harhaan myös uusien pakkauskokojen myötä. Niissä oluesta joutuu pulittamaan yli kaksinkertaisen hinnan.

− Uudet pinttikoon tölkit ja 1,25 litran muovipullot ovat panimoiden ja kaupan kannalta kannattavia mainostaa, koska näitä kokoja ei myydä monipakkauksissa.

Mielikuvat vaikuttavat tunnetusti mainonnassa oleellisesti. Niitä on helppo liittää myös olueen.

− Miehet ostavat olutta pinttikoon tölkeissä, pienet tölkit ovat neitimäisiä, Ossi kuvaa.

Studio55/Jenni Kokkonen

Saat Tarkan markan ajankohtaiset säästövinkit joka viikko sähköpostiisi tilaamalla Tarkan markan ilmaisen uutiskirjeen

Markus Ossin säästövinkit myös nettisivustolla ja blogissa

Tarkan markan Facebook-sivut

Lue myös:

    Uusimmat