Kysely: Nämä asiat ärsyttävät suomalaisia liikenteessä

Lukijat kertoivat Studio55.fin kyselyssä, mikä liikenteessä ärsyttää. Listalle nousivat niin perässä roikkujat, ammattikuskit, liikennevaloissa ja liikenneympyrässä toimiminen, kännykkään puhuminen ajaessa, pysäköinti, liikenteen valvonta kuin eteen kiilailukin. Eräs vastaajista arveli syyn törttöilyyn löytyvän "minä, minulle, minun -syndroomasta".

Perässä roikkujat

Se, että tullaan aivan kiinni takapuskuriin ja jäädään siihen roikkumaan.

Työmatkalla kiireiset "hosupellet" ja perässäroikkujat ovat niitä pahimpia riskejä, heitä joutuu niin paljon varomaan.

Liian lyhyet turvavälit.

Eniten liikenteessä ärsyttää autoilijat, jotka ajavat ihan takapuskurissa kiinni, vaikka ajaisi satasen alueella sataakymmentä.

Vaikka ajaa nopeusrajoitusten mukaan, takapuskurissa roikkujat ovat vaarallisia perässätulijoita. Miksi eivät ohita!

Ammattikuskit

Röyhkeät bussi- ja taksikuskit, jotka kuvittelevat omistavansa tiet.

ADHD-taksikuskit, jotka pomppivat kaistalta toiselle voittaen ei mitään.

Viimeisin hätähousutaksikuski Raumalla ajeli toistasataa ohituskaistalla ohi, oma nopeus oli suurin sallittu. Vajaan viiden kilometrin jälkeen ensimmäisissä liikennevaloissa ajoin saman taksin ohi sen odotellessa valojen vaihtumista. Taksit muutenkin ajelee, miten sattuu. Käyttävät hyväkseen sitä paikallistuntemustaan, eli voi ajella miten sattuu tuntiessaan paikalliset olot, vieraassa paikassa vieras ajaa varovaisesti. Muutenkin paikalliset ajelevat holtittomasti omalla paikkakunnallaan, kun sen vain voi tehdä.

Kaikkein pahimpia ovat rekka- ja kuorma-autot. Kaksi kaistaa rinnakkain, rekat ja kuorma-autot paahtavat kakkoskaistaa nasta laudassa.

Pahimpia törttöilijöitä ovat pääkaupunkiseudun taksikuskit, jotka todella usein harrastavat liian lähellä toisen perässä ajamista ja kaahaamista. Myös bussikuskit käyttävät surutta hyväkseen muun liikenteen väistämisvelvollisuutta ja ajavat oikeasti päin, jos sattuu olemaan kohdalla eikä ehdi väistää.

Liikennevaloissa toimiminen

Punaisia päin ajaminen.

Turha kaasuttelu valojen välillä vaikka tietäisi, ettei seuraavista valoista enää ehdi.

Vanha vihreä on monille sellainen paina kaasua -käsky.

Jonon lähtö liikennevalon vaihtuessa vihreäksi, monilla on lähdössä hidas reaktio.

Hitaasti valoista lähtevät.

Liikennevaloissa matelijat. Kesällä jo 300 metrin päästä alkaa matelu, joka on kävelyvauhtia hitaampaa.

Länsiväylän- ja Turunväylän liikennevalot Helsingin päässä aiheuttavat sen, että kun autoilla on eri tehot, niin ylämäkeen ajaessa nopeammat – sekä autot että kuskit – kiihtyvät.

Liikennevalojen ohjaus tulisi muuttaa siten, ettei kääntyvälle moottoriliikenteelle ja kevyen liikenteen kulkijoille ole yhtäaikaista vihreää. Ne tulisi rytmittää omiksi ajankohdikseen. Eli kääntyvät autoilijat odottavat, kunnes jalankulkijat ja pyöräilijät ovat ylittäneet suojatien.

Keskittyminen muuhun kuin ajamiseen

Ne, jotka puhuu ajaessa kännykkään ja syövät samalla jäätelöä. Sellainen näkyi risteyksessä Porvoossa, oli eräs automyyjä, tuttu vielä.

Tekstarin kirjoittelijat/puhelimeen puhuvat tampiot, jotka eivät keskity ajamiseen.

Kännykkään puhujat ovat täysin arvaamattomia ja pelottavia.

Kerran laskin, että joka kolmas autoilija ajoi puhelin korvalla. Tiukempi kuri – kortti pois kahdeksi viikoksi ja sakot päälle –, niin eiköhän rupea löytymään handsfree-laitteita.

Kännykkään puhujat voi verrata humalaisen ajoon. Välillä kauhulla katsoo, kun auto menee minne sattuu.

Pysäköinti

Parkkipaikkojen kovat nopeudet ja aivan kylkeen parkkeeraus.

Väärinpysäköinti.

Eikö autoilijat tiedä, että jalkakäytävälle parkkeeraminen on sakkopaikka.

Ylileveä parkkeeraaminen. Auto ajetaan niin, että ei juuri mahdu toinen viereen, vaikka nätisti ajamisella mahtuisi hyvin. Kyse ei liene taitamattomuudesta, sillä harvoin kyseiset autot ovat juuri äsken kortin saaneiden ajopelejä. Uskoisin syyn olevan yksinkertaisesti penkin ja ratin välissä olevan aivotoiminnassa ja tunnepuolen ongelmissa. Tarkemmin sanoakseni : minä, minulle, minun -syndroomassa. Se on varsin yleistymässä oleva kansantauti.

Myös parkkipaikoilla pitäisi muistaa vilkun käyttö.

Pysäköinti ruutuihin. Kumma, kun autoilijat eivät saa autoaan mahtumaan yhteen ruutuun. Tai sitten ajavat toisen auton viereen niin, ettei siihen viereiseen autoon pääse edes kunnolla sisälle.

Autot parkkeerataan joissakin paikoissa jopa jalkakäytäville. Ei piitata yhtään, että ne on tarkoitettu jalankulkijoille.  Välillä parkkeerataan kamalan leveästi kapeiden katujen reunoille, ettei siellä mahdu jalankulkijat ja muut autot kulkemaan.

Liikenteen valvonta ja rajoitukset

Liikennevalvonnassa keskitytään pääsääntöisesti vain ylinopeuksien valvontaan.

Poliisin välinpitämättömyys. Olen nähnyt useasti muun muassa kännykään puhumista ja suojatien eteen pysähtyneen auton ohittamista, kun poliisi on ollut lähellä.

Tätä olen miettinyt yli 30 vuotta: miksi laki ei velvoita pitämään tienpientareita auki vähintään 50 metriä? Tarkoitan, että puut ajetaan pois. Metsä ei saisi kasvaa tiehen kiinni, jotta hirven, supikoiran, metsäkauriin jne saattaisi nähdä ajoissa – ei kuolleena tai omassa lasissa tai tappamassa ja vammauttamassa ihmisiä.

Liikun paljon Etelä-Suomessa ja olen todennut, kuinka vaaralliseksi pienellä eläkkeellä ajavalle liikkuminen on tullut. Ei ollenkaan liikenteen vuoksi, vaan järjettömästi laitettujen peltipoliisien takia. Jos ei huomaa, että 80 nopeus yks kaks muuttuu 60 ja peltipoliisi on vastassa, taas eläke pieneni. Jonossa ajaen on jopa vaarallista, kun ensimmäinen tekee hätäjarrutuksen ja pellit paukkuu loppupäässä.

Liian alhaiset rajoitukset monin paikoin. Kasikympit voisi nostaa sataseen ja satasen sataankahteenkymppiin. Moottoritielle nopeutta lisää, mutta taajamat, keskustat, koulujen lähistöt ym. voi pitää nykyisellään.

Tietöillä voisi käyttää järkeä rajoituksissa: ei tarvitse olla 30 rajoitus silloin, kun ketään ei ole töissä!

Liikenneympyrässä toimiminen

Kun tupataan liikenneympyrään noin vain. Jouduin itse tässä hiljan ajamaan liikenneympyrän keskustaan, kun joku tollo ajoi sisään ja olisi tullut päälleni, ellen olisi ehtinyt väistää ajamalla sinne istutuksien sekaan. Itse ajoin normaalisti renkaassa, eikä oikein tullut mieleen väistää sisään ajavaa! "Sivusilmäni" pelasti kolarilta.

Liikenneympyrässä eli kiertoliittymässä ajaminen tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa. Moni vilkuttaa koko ajan vasemmalle ja ei ilmoita vilkulla, milloin poistuu ympyrästä. Tämä hidastaa muita liikkujia, kun joutuu odottamaan, että missähän kaveri poistuu ympyrästä. Ainakin tieliikenneasetus sanoo, että vilkkua on käytettävä, kun poistuu ympyrästä, ei sinne mennessä. Ympyrässähän kierretään vain yhteen suuntaan eli vasemmalle kaartaen.

Miksi autoilijat eivät osaa näyttää vilkkua, kun poistuvat liikenneympyrästä?

Ihmiset eivät osaa ajaa liikenneympyrässä! Vilkkua ei käytetä, jos ollaan kääntymässä heti ympyrässä oikealle, jolloin toiset joutuvat pysähtymään turhaan. Ja mikä pahinta, ihmiset eivät tiedä, että ympyrässä olijaa on väistettävä. Monta kertaa on joku tullut eteen joko itse ajaessani tai kyydissä ollessani niin, että joutuu ihan kunnolla jarruttamaan. Olen huomannut, että yleensä nämä liikenneympyrässä törttöilijät ovat vanhempia henkilöitä. Eihän ympyröitä ole ollut silloin kun he ovat käyneet autokoulun, joten mistä he ovat saaneet opin siinä ajamiseen, elleivät ole itse asiaa selvittäneet.

Liikenneympyrässä ja siinä ajamisessa on vilkun käyttäminen monelta unohtunut ja myöskin se, että ympyrässä ajavalla on etuajo-oikeus. Itselleni on itseäni vanhempi mieshenkilö näyttänyt nyrkkiä ajaessani ympyrässä ja hänen tullessa siihen oikealta ympyrään tulevalta kaistalta.

Eteen kiilaus

Kolmion takaa hyökätään keskelle tietä niin heti kuin mahdillista eikä käytetä satojen metrien pituisia liittymäkaistoja. Jos kaksikaistaisella ajoradalla ei väistä liittymästä tulijaa, saa olla varma, että torvi soi ja valot vilkkuu. Poliisi ei viitsi tarkkailla ja sakottaa tällaisia ajajia.

Olet kääntymässä oikealle päätielle ja odotat vasemmalta päätietä lähestyviä, niin yllätys yllätys, nämä jopa 5–10 autoa kääntyy jonossa tielle, josta tulen. Ja ilman vilkkua!

Moottoritielle rampista tulevat ajavat liikenteen sekaan röyhkeästi. Tulevat oikealta, mutta kolmion takaa. On käynyt usein vähältäpiti-tilanteita.

Miksi kaistan vaihtaminen täytyy suorittaa edessä menevän auton edestä, kun mennään vielä seuraavalle kaistalle. Eikö voi sen verran hidastaa, että ajavat taitse? Olisi turvallisempaa molemmille.

Kiilarit, jotka tulevat bussikaistalta koko jonon etummaiseksi, kun muut ovat kiltisti odottaneet valoihin pääsyä.

Moottoritielle liittymistä tulevat autoilijat, jotka ilmeisesti eivät ymmärrä tulevansa kolmion takaa moottoritielle. Liittymistä tullaan törkeästi eteen pieniin väleihin, eikä aina edes muisteta käyttää vilkkua. Ja kolmiohan on ainakin ennen tarkoittanut väistämisvelvollisuutta.

Nämäkin ärsyttivät

Volvokuskit, heinähatut traktoreissaan, yöllinen ralli asutusalueella, roskien heittäminen ulos autosta, matkailuautot, hälytysajoneuvoista piittaamattomuus, rattijuopot, edellä ajavan nopeuden seilaaminen edestakaisin, kouvolalaisten taksinkuljettajien liikennekäyttäytyminen, suojatiellä vetelehtijät, valottomat autot, sumuvalojen tarpeeton käyttö, pitkillä ajaminen perässä, muut autoilijat, vapaana tiellä juoksevat koirat, suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä, sulkuviivan ylittäminen, uudempien automallien katseen korkeudella sijaitsevat ja häikäisevät takavalot, viritetyt mopot, mopoautot, kielletyt kaistanvaihdot, teiden huono kunto, väärää puolta kulkevat ihmiset, nöyrät ajelijat eli traktorin taakse kertyneelle jonolle omalta kaistalta tilaa antavat, U-käännökset, jalankulkijan käveleminen suojatielle sivuille katsomatta

Studio55.fi

Kuvat: Lehtikuva, Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat