Kuluttajaliiton lakimies: Tämä ala yleisin valituksen aihe

Kuluttajaliiton johtava lakimies  kertoo, että pankkipalveluiden lisäksi teleoperaattoreiden palvelut ja puhelinkauppa ovat yleisimpiä valituksen aiheita kuluttajaliittoon.

Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario selittää, että valitukset ovat usein aiheellisia, mutta yritykset, joita ne koskevat, eivät välitä niistä.

– Jos asiakas ostaa paketin, jossa on puhelin ja liittymä eikä puhelinlaite toimi, asiakas ei tiedä missä vika on. Operaattorilta ei suostuta auttamaan, jos asia ei koske liittymää tai kenttiä, vaan sieltä ohjataan laitevalmistajalle eli esimerkiksi Nokialle. Vaikka eihän se niin mene. Myyjällä on vastuu, Sario havainnollistaa ongelmaa.

Jos yritys kohauttaa olkiaan valituksille, kuluttajaliitolla ei ole mahdollista vaikuttaa asiaan, vaan se tulisi hoitaa kuluttajariitalautakunnan kautta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston puuttumisella suoramarkkinoinnin tilannetta onkin saatu korjattua niin, ettei liittymäpaketteja saa enää myydä puhelimitse muille kuin olemassa oleville asiakkaille.

– Ennen soitettiin mummoille kotiin ja kerrottiin, että hänen lankapuhelinliittymä katkaistaan ja tilalle tulee uusi puhelin ja SIM-kortti.

Olemassa oleville asiakkaille kaupittelussakin on omat ongelmansa. Sario kertoo esimerkin lähipiiristään:

– Omille lapsilleni on yritetty kaupitella liittymiä, vaikka he ovat alaikäisiä, ja kaupustelua on jatkettu, kun he ovat ilmaisseet alaikäisyytensä.

Lue myös:

    Uusimmat