Liikennekulttuuri eroaa ulkomailla siitä, mihin suomalaiset ovat tottuneet. Tietyt asiat huomioon ottamalla voi välttää reissun jälkeen postiluukkuun kolahtavat sakkokirjeet.
Pohjoismaissa ajellessa liikennekulttuuri on vielä hyvin samankaltaista kuin Suomessa, paikoin jopa jouhevampaa.
– Eroavaisuudet alkavat kuitenkin näkyä jo Via Balticalla Latviassa ja Liettuassa sekä varsinkin Puolaan asti päästessä. Etelä-Euroopasta eroja löytyy eniten. Vielä hurjempaa on, kun mennään Moldovan kaltaisiin itäisen Euroopan maihin. Siellä voi jo vähän pyöritellä silmiä, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen sanoo.
– Italiassa, Espanjassa ja Ranskassa liikenne on kauhean nopeatempoista. Suurkaupungeissa, kuten Pariisissa, on paljon eri kaistoja. Vilkkaaseen maahan tai kaupunkiin lähtiessä rattiin kannattaa laittaa kokenut kuljettaja, jolla ei mene sormi suuhun.
Liikennemerkkejä ei sentään tarvitse alkaa päntätä.
– Ne ovat kaikkialla aika lailla samanlaisia. Kun osaa liikennemerkit Suomessa, pärjää varmasti ulkomaillakin.
– Jokaisella maalla on toki omia erikoisuuksiaan. Ne eivät kuitenkaan välttämättä ole sellaisia, joihin pitäisi reagoida muuten kuin olemalla erityisen varovainen. Esimerkiksi Puolassa joissakin liikennemerkeissä kerrotaan, kuinka monta ihmistä kyseisellä tieosuudella on kuollut ja loukkaantunut.
Ympäristövyöhykkeillä tarra tuulilasiin
Eri maiden liikennemääräyksistä on syytä ottaa selvää ennen matkaa.
– Ranskassa esimerkiksi maksetaan moottoritiemaksuja ajetun matkan mukaan. Maksulliselle tielle tultaessa siis saadaan lipuke ja sieltä poistuttaessa maksetaan lasku kertyneen hinnan perusteella.
Ainakin Sveitsissä ja Itävallassa moottoritiemaksun maksamisesta pitää myös olla tarra todisteena.
– Eräs henkilö kertoi juuri, kuinka hän oli päättänyt moottoritiemaksut välttääkseen ajaa Itävallassa vain pieniä teitä. Jossain oli sitten ollut kyltti Müncheniin. Koska siinä ei ollut moottoritiemerkintää, hän oli kääntynyt kyltin osoittamaan suuntaan. Pian hän kuitenkin saapui poliisin ratsiaan. Tie oli paljastunut moottoritieksi. Henkilö joutui monien muiden kyltistä hämääntyneiden tavoin maksamaan 300 euron sakot, Suokonautio-Hynninen kertoo.
Saksassa puolestaan on yli 70 ympäristövyöhykkeeksi luokiteltua aluetta, joilla ajettaessa auton tuulilasissa pitää olla pakokaasupäästöistä kertova tarra.
– Liian vanhat autot eivät edes saa tarraa. Tietyissä kaupungeissa osa autoista voi siis ajaa vain tietyille alueille. Muuallekin toki pääsee, mutta saa sakot.
– Autoliitto on alkanut myydä pakokaasutarroja Suomessa, koska vaikka ne olisivat edullisempia paikan päältä ostettuina, ihmiset eivät löydä myyntipaikkoja. Usein niitä saisi kaupunkien ulkopuolella sijaitsevista katsastuskonttoreista tai yksittäisiltä huoltoasemilta.
Italian ajokieltoalueilla hämäännytään
Pahimmaksi sakkomaaksi Suokonautio-Hynninen nostaa Italian.
– Siellä on kameravalvottuja ajokieltoalueita, joilla suomalaiset ovat saaneet vuosien varrella useita sakkoja. Niitä lähetetään sitten kotiin maksettaviksi kesäsesongin jälkeen, joskus jopa vasta vuoden kuluttua matkasta. Vähimmillään sakot ovat sata euroa. Välillä niitä on saatu viisin kappalein, kun on ajettu edes takaisin kameran ohi.
Ajokieltoalueet ovat historiallisesti merkittäviä alueita. Ne on merkitty valkoisella kyltillä, jossa on keskellä punainen, paksu ympyrä.
– Alueet ovat hämääviä, koska niiden sisäpuolella saattaa kuitenkin sijaita hotelleja ja koteja, joihin asukkaat ajavat ihan normaalisti. Poikkeuksetta ajokieltoalueita on esimerkiksi Pisassa, Roomassa ja Firenzessä – siis paikkakunnilla, joilla on paljon nähtävää.
– Vaikka liikennemerkki osoittaa ajokieltoa, liikennevirtaa seuratessa ei tule ajatelleeksi, ettei sinne saisi ajaa – mutta kun sinne ajavat ihmiset, jotka asuvat siellä.
Jos itse majoittuu ajokieltoalueella sijaitsevassa hotellissa ja oma auto on mukana, auton rekisterinumero täytyy ilmoittaa hotelliin.
– Tällöin poliisiviranomaiset eivät lähetä sakkoja perään.
Studio55.fi/Piia Simola
Kuvat: Colourbox.com, Lehtikuva
Uusimmat
-
14:44
Kalastaja ajautui ahtojäihin Kemijoessa – vesivoimala määrättiin sulkemaan turbiininsa
-
14:19
Teinityttöä valmistellaan Pohjois-Korean uudeksi johtajaksi – esiintymissä "ennennäkemättömiä piirteitä"
-
14:10
Niko Saarinen kauhusta kankeana: "Ei ole koskaan jännittänyt näin paljoa"
-
14:05
Leijonajoukkueen johto joutui kohuotsikoihin – selvitys väitetystä ryyppyreissusta valmistui
-
14:04
Poliisioperaatio Oulussa
-
14:03
Nord Stream -kaasuputkiräjähdyksessä vuotaneen metaanin vaikutukset ilmastoon selvillä
-
14:02
Kesätyöntekijä: Nämä viisi asiaa sinun tulee tietää
-
13:53
Krista Kiuru paljastaa hetken, jolloin Suomen poikkeusolot pantiin alulle: "Sanna Marin otti meidät vastaan yövarustuksessa"
-
13:53
Suomifutiksen perinneseura villitsee Saksassa – paitamyynti räjähti nousuun yllättävällä tavalla: "Ja lisää tippuu koko ajan"
-
13:44
Ruotsin puolustuskomitea: Varusmiesten määrää lisättävä
-
13:39
Näin Pelicans reagoi Saku Salmisen valtavaan pelikieltoon
-
13:38
Suomi satsaa sotilaiden suojaamiseen kymmeniä miljoonia lisää – tästä on kyse
-
13:32
Suomen hiihdon yksityistalliin tukku huippuja – mukana superlupaus
-
13:17
Valtteri Bottaksen tallilta vahvistus – ensi kaudelle kuljettajavaihdos
-
13:13
Supon ex-työntekijän Matti Saarelaisen virkarikosepäily syyteharkintaan
-
13:05
Sote-ministeri Kaisa Juuso sai eduskunnan luottamuksen
-
12:46
Jopa vuosia piileskelleitä etsintäkuulutettuja kaivettiin esiin Turussa
-
12:42
Ensimmäinen Hornet-hävittäjä poistuu tänään käytöstä – Ilmavoimien komentajalla kunniatehtävä
-
12:31
Tupac Shakurin kuolinpesä uhkaa artisti Drakea oikeustoimilla tekoälykappaleen vuoksi
-
12:18
STT:n tiedot: Hallituksella kolme vaihtoehtoa kotitalousvähennyksen leikkaamiseen
-
Lataa lisää