Aja halvemmalla – vinkit polttoainekuluissa säästämiseen

Etkö jaksa pyyhkiä yön aikana satanutta lumikerrosta pois auton katolta? Lähdetkö ajamaan autoa pakkasella kylmiltään? Vaihdatko suurimman vaihteen silmään vasta moottoritiellä? Jarrutatko risteyksiin viime tipassa? Ohitatko muut autot aina, kun siihen on tilaisuus? Omilla teoilla pystyy vaikuttamaan yllättävän paljon siihen, kuinka paljon rahaa autoiluun kuluu.

– Auton polttoaineenkulutusta kannattaa seurata ajotietokoneen avulla tai tankkausten yhteydessä laskemalla. Jos kulutus yhtäkkiä nousee olennaisesti, se kertoo yleensä siitä, että autossa on jotain vikaa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo.

Polttoainekuluissa säästäminen alkaa jo ennen liikenteeseen lähtemistä.

– Auton rengaspaineet vaikuttavat polttoaineen kulutukseen, joten ne tulisi tarkastaa säännöllisesti. Pakkasella rengaspaineet putoavat, minkä vuoksi talvirenkaisiin tulisi laittaa hieman korkeampi paine kuin kesärenkaisiin. Ajoneuvon käyttöohjekirjassa neuvotaan sopivat paineet tyhjälle ja kuormatulle autolle. Esimerkiksi hiihtolomareissulle lähdettäessä auto on usein täynnä väkeä ja tavaraa. Rengaspaineet pitäisi tällöin nostaa vastaamaan kuormatun auton rengaspaineita.

Turha kuorma ja kylmä vuodenaika ovat muutenkin omiaan verottamaan autoilijan lompakkoa.

– Monet ajavat suksiboksi katolla koko talven, mikä nostaa kulutusta äkkiä noin litran sadalla kilometrillä. Ihmiset usein myös puhdistavat auton katolle kerääntyneen lumen tosi huonosti – sekin heikentää auton ilmanvastusta, nostaa kulutusta sekä tietysti luo turvallisuusriskin.

– Polttoaineenkulutus nousee suuresti myös, jos auto laitetaan kylmänä käymään. Pakkasella moottori kannattaa esilämmittää. Erityisesti vanhojen autojen kohdalla näin saavutetaan huomattavat säästöt, Vesalainen sanoo.

Vaihteilla säästöä

Autoiluun uppoava raha riippuu erittäin paljon myös omasta ajotavasta. Vaihteiden käyttö on tästä hyvä esimerkki.

– Ykkösvaihde ei ole sinänsä mikään ajovaihde. Sillä vain lähdetään liikkeelle ja vaihdetaan sitten heti kakkoselle. Autonmitta kuvaa aika hyvin matkaa, joka ykkösellä kannattaa ajaa. Ajotilanne toki vaikuttaa jonkin verran: ahtaalla parkkipaikalla ykkösellä saattaa olla tarpeen ajaa pidempäänkin.

Se, millä kierrosluvulla pitäisi vaihtaa isommalle vaihteelle, on hyvin autokohtaista. Vaihteistojen välityssuhteet vaihtelevat eri automerkkien ja -mallien välillä.

– Hyvin yleisellä tasolla voidaan sanoa, että diesel-autolla sopiva hetki vaihtaa isommalle vaihteelle on, kun moottorin kierrosluku on 2 000. Bensa-autolla vastaava lukema on 2 500. Omasta autosta oppii kyllä ajan myötä tuntemaan, milloin se vetää nätisti isommalla vaihteella.

Joskus isommalle vaihteelle kannattaa vaihtaa niin, että jättää pienempiä vaihteita kokonaan välistä.

– Itse esimerkiksi kiihdytän kolmosella maantienopeuteen, jonka saavutettuani laitan suoraan vitosen päälle. Vastaavasti kuusivaihteisessa autossa kiihdyttäisin matkanopeuteen nelosella ja vaihtaisin suoraan kutoselle. Kun nopeuteen ensin kiihdytetään pienemmällä vaihteella, polttoaineen kulutus on hetkellisesti aika korkea. Se kuitenkin putoaa nopeasti, kun iso vaihde saadaan päälle.

Vitosvaihde sopii alhaisiinkin nopeuksiin

Se, millä nopeudella suurinta vaihdetta kannattaa käyttää, riippuu autosta.

– Yleisesti ottaen tasamaata tasaisella nopeudella ajettaessa kannattaa valita suurin mahdollinen vaihde, jolla auto vetää nätisti eteenpäin. Jos vitosella tuntuu tärinää, kolinaa tai kilinää, järkikin sanoo, että vaihde on liian iso ja on syytä kokeilla pykälää pienempää.

– Monelle ehkä tulee yllätyksenä, että useimmissa autoissa vitosvaihteella voi ihan hyvin ajaa viittä­–kuuttakymppiä.

Vakionopeudensäädintä Vesalainen kehuu erittäin hyväksi varusteeksi.

– Joillakin kuljettajilla se lisää taloudellisuutta ja oikein käytettynä myös ajamisen turvallisuutta. Ainakin sillä vältetään tahattomat ylinopeudet.

– Parhaimmillaan vakionopeudensäädin on hiljaisessa liikenteessä ja suhteellisen suoralla tiellä. Ruuhkassa tai mutkaisella reitillä, jossa joutuu vähän väliä hiljentämään, sen käyttö on aika hankalaa.

Moottorijarrutus vähentää turhia pysähtymisiä

Myös ennakoiva ajotyyli säästää rahaa.

– Katse pitää suunnata autoillessa mahdollisimman kauas eteen, jotta ehtii ajoissa lukemaan siellä odottavan tilanteen. Jos esimerkiksi risteystä lähestyessä huomaa jo kaukaa punaisen valon palavan, kannattaa nostaa jalka pois kaasulta ja rullata eteenpäin vaihde päällä, kytkin ja kaasu ylhäällä. Näin polttoaineenkulutus katkeaa kokonaan ja auto menee ilmaiseksi eteenpäin. Tätä kutsutaan moottorijarrutukseksi.

– Moni ehkä mieltää moottorijarrutuksen niin, että lyödään kovassa vauhdissa hirveän pieni vaihde päälle, jolloin kierrokset nousevat tosi ylös – niin ei kannata tehdä. Toki vauhdin hiljentyessä voi joutua vaihtamaan pienemmälle vaihteelle. Näin turha pysähtyminen on monesti vältettävissä.

Vesalainen sanoo, että vapaalla on rullailtu lähinnä aikaisemmin kaasutinmoottoreilla.

– Uudemmilla ruiskutusmoottoreilla suosin moottorijarrutusta. Oikealla vaihteella auto rullaa sillä yllättävän pitkän matkan.

Joskus valot eivät ehdi vaihtua vihreiksi rullauksesta huolimatta. Koska tyhjäkäynti lisää polttoaineenkulutusta, kannattaako auto sammuttaa risteyksessä liikkeelle pääsyä odotellessa?

– Uusissa autoissa on start/stop-automatiikkoja, jotka automaattisesti sammuttavat ja taas käynnistävät auton, kun kuljettaja pyrkii lähtemään liikkeelle. Jos tällainen automatiikka löytyy, sitä voi toki halutessaan käyttää.

– Jos start/stop-automatiikkaa ei löydy, en lähtisi sammuttamaan autoa avaimista risteyksessä, koska samalla sammuvat yleensä valot sekä puhaltimet. Puhaltimen sammuessa talvi- tai sadekelillä ikkunat huurtuvat aika nopeasti. Ne ja sammuneet valot lisäävät onnettomuusriskiä. Start/stop-automatiikka on toteutettu niin, että valot jäävät palamaan ja puhaltimet puhaltamaan auton sammumisesta huolimatta.

Auton sähkölaitteet muuten kuluttavat myös polttoainetta.

– Ilmastointia kannattaa pitää päällä vain, kun sille on oikeasti tarvetta. Sama koskee takalasin ja sivupeilin lämmittimiä sekä penkinlämmittimiä, Vesalainen sanoo.

Mitä nopeampaa, sitä kalliimpaa

Ohituksia välttämälläkin voi säästää rahaa.

– Nopeuden kaksinkertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu. Siksi ohitukset vaikuttavat polttoaineenkulutukseen todella paljon. Ilmanvastukseen vaikuttaa jopa ikkunan avaaminen, sillä silloin auton sisään muodostuu ilmatasku. Koska lähes jokaisessa uudessa autossa on ilmastointi, ikkunan auki pitämiselle ei edes ole tarvetta. Päinvastoin, se estää ilmastointia toimimasta kunnolla.

Pelkän kulujen karsimisen kannalta on niin ikään kannattavampaa ajaa alemman nopeusrajoituksen alueella.

– Kun nopeus nousee 80:sta 120:een, kulutuskin nousee merkittävästi. Omien kokeilujeni perusteella puhutaan helposti parin litran erosta sadalla kilometrillä, Vesalainen sanoo.

– Moottoritien valintaa kulkureitiksi toki puoltaa lyhyemmän matka-ajan lisäksi se, että moottoritie on yleisesti väylänä turvallisempi. Moottoriteillä ei satu risteyskolareita, korkeintaan kiilaamistyyppisiä onnettomuuksia liittymien kohdalla. Koska vastaantulijat on erotettu keskikaiteen toiselle puolelle, kohtaamisonnettomuuden riskiä ei ole. Lisäksi moottoriteiden varsilla on usein hirviaitoja, mikä tekee hirvieläinonnettomuuksista harvinaisempia.

Vielä yksi neuvo: aina kitsastelu ei säästä rahaa.

– Polttoainekulujen kurissa pitämisen kannalta tärkeää on myös, että auto huolletaan säännöllisesti osaavissa käsissä sen huolto-ohjelman mukaan, Vesalainen sanoo.

Kuvat: Lehtikuva, Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat