Suomalainen perämies paljastaa ohjaamon salaisuudet – Lennätkö vielä näiden jälkeen?

Oletko miettinyt, mitä lentokoneen ohjaamossa tapahtuu matkan aikana? Suomalainen perämies kertoo, että siellä muun muassa nukutaan, luetaan ja näpräillään kännyköitä.

Lentäjät nukkuvat ohjaamossa

On hyvin yleistä, että kapteeni ja perämies nukkuvat lennolla autopilotin ollessa päällä. Itse olen nukahtanut niin monta kertaa, etten edes pysty laskemaan. Jos matkustajat tietäisivät, kuinka väsyneinä työtä tehdään, heitä varmaan hermostuttaisi. Miehistöllä on putkeen pitkiä vuoroja, aikaisia herätyksiä ja vuorotöitä.

Itse laitan aina nukkumaan käydessäni silmille aurinkolasit, ettei työpari näkisi, että nukun. Kerran Lontoosta palatessamme tein näin jälleen. Minä olin lentovuorossa, kapteeni radiovuorossa. Havahduin torkahtelemasta, kun radiosta kutsuttiin meitä. Ajattelin, että kapteeni vastaisi, mutta kutsu toistui uudestaan. Silloin avasin silmäni ja huomasin, että kapteenikin oli vetänyt penkin taakse ja nukkui. Niinpä vastasin itse radioon – kyllä sieltä jonkun aikaa ehdittiin huudella.

"Vanhoja huru-ukkoja" täytyy vahtia

Minulla on paljon kokemusta ulkomaalaisista lentokapteeneista. Heidän suoritustasonsa vaihtelee, ja joidenkin mentaliteetti on hyvin erilainen kuin suomalaisilla.

Joidenkin katastrofaalisten tapausten kanssa lentäessä en uskalla lähteä edes vessaan kesken matkan, koska pelkään jättää heitä vahtimatta. Nämä "vanhat huru-ukot" ovat selviytyneet luultavasti vain joidenkin itsesuojeluvaiston rippeiden sekä hyvien perämiesten ansiosta.

Ohjaamossa näprätään kännyköitä

Kuten matkustajilta, kännyköiden pitäminen päällä lennon aikana muussa kuin lepotilassa on kielletty myös miehistöltä. Itseltäni puhelin jää silti monesti päälle. Niitä näprätään, eivätkä ne oikeastaan häiritse koneen laitteita. Toki ohjaamon radio saattaa alkaa rätistä kuten tavallinen radiokin, jos kännykkä hakee sen lähellä signaalia.

Eräällä lentoyhtiöllä on koneissaan jopa WLAN-yhteys. Vaikka sen käyttö on lentäjiltä kielletty, kyllä sitä kuulemma silti käytetään.

En usko, että matkustajien kännyköistä tulee mitään signaalia lentokoneen laitteisiin. Teoreettisesti on toki mahdollista, että ne häiritsisivät, mutta ei päällä oleva kännykkä voi oikeasti vaarantaa lennon turvallisuutta. Itse en matkustajana ikinä sulje kännykkää, vaan laitan sen äänettömälle.

Ajatukset eivät pysy työssä

Kapteenille ja perämiehelle kiireisiä aikoja lennolla ovat nousu, nousun jälkeinen aika ja määränpäähän lähestyminen. Siinä välissä on kuitenkin paljon luppoaikaa – valtamerten taakse suuntautuvilla lennoilla ihan älyttömästi, mutta tunninkin mittaisilla jonkin verran.

Ajatukset eivät pysy koko ajan työssä. Itsestä riippuu, miten ajan käyttää. Jotkut vain istuvat ja tuijottavat ikkunasta ulos. Itse luen kirjaa, selaan lehtiä tai naputan taulutietokonettani.

Matkustajille ei kerrota ongelmista

Suurin osa vaaratilanteista jää matkustajilta pimentoon. Jos tilanne ei millään tavalla näy, kuulu tai tunnu matkustamoon, siitä ei ole syytä kertoa.

Vaaratilanteita voi aiheutua esimerkiksi lennonjohtoselvityksen rikkomisesta: rullaamisesta kiitoradalla väärään paikkaan tai lentämisestä väärässä korkeudessa tai väärään suuntaan. Vakavia vaaratilanteita sattuu kuitenkin aika harvoin. Hengenvaaralliset tilanteet ovat todella harvinaisia.

Matkustajille kerrotaan, jos joudutaan vaikka kovaan turbulenssiin, jonka matkustaja ilman muuta itsekin huomaa. Voi käydä myös niin, että jonkun valtion sotilaskone joutuu syystä tai toisesta saattamaan liikennekonetta. Jos matkustaja näkee hävittäjät vierellä, olisi aika outoa, mikäli ohjaamosta ei kommentoitaisi tilannetta millään tavalla.

Lentokoneella voi eksyä

Lentokoneella voi teoriassa eksyä. Normaalisti kone navigoi itse oikeaan suuntaan erilaisilla navigointijärjestelmillä. Jos järjestelmät eivät toimi, on mahdollista päätyä tilanteeseen, jossa ei enää tiedetä, missä ollaan. Silloin täytyy tosin tehdä paljon muitakin virheitä.

Valtiot lähettävät hävittäjät tunnistamaan niiden alueille luvatta saapuneet ilma-alukset.

Studio55.fi/Piia Simola

Kuvat: Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat