Matkustusluokan korotus ilmaiseksi? Näin se onnistuu!

Jalkatilan ahtaus pännii lennolla ja poreammeen puute harmittaa hotellissa. Sviitti tai business-luokka houkuttelisi, mutta matkabudjetti ei veny. Huhutaan ilmaisista huone- tai matkustusluokan korotuksista eli upgradeista, joiden saavuttamiseen jaellaan vinkkejä pitkin internetiä. Kysyimme lento- ja hotelliyhtiöiltä, toimivatko vinkit todella.

Mitä useammin kysyy, sitä suuremmat mahdollisuudet on saada upgrade

– Ainahan se tietysti on niin, kun ollaan ihmisbisneksessä töissä, että vilkkusilmäinen asiakas voi saada upgraden helpommin, Cumulus-hotelliketjun Brand Manager Samuli Heiskala paljastaa.

Lentoyhtiöiden linja on hotelleja tiukempi ainakin Finnairin kohdalla. Manti Väätäinen-Pereira Finnairin viestinnästä kertoo, ettei kysely kannata, ainakaan enää lennon aikana:

– Matkustusluokan korotukset pyritään tekemään jo hyvissä ajoin ennen lähtöä lennon valmistelun yhteydessä. Matkustamohenkilökunnalla ei ole lupaa tehdä matkustusluokan korotusta lennon aikana.

Lentokentälle tulee saapua ajoissa, hotelliin ei liian aikaisin

– Lentokentälle ajoissa saapumisella tai reitillä ei ole merkitystä, Väätäinen-Pereira tyrmää myytin lentoyhtiöiden osalta.

Hotelleista huoneluokan korotuksen saaminen on jälleen helpompaa kuin lentoyhtiöstä matkustusluokan. Heiskala vahvistaa, että hotelliin iltapäivästä saapuvilla voi olla paremmat mahdollisuudet huoneluokan korotukseen, koska on mahdollista, että hotelli on muuten jo täynnä. Riskiä ei kuitenkaan kannata ottaa, jos majoitus on ainoastaan kyseisen hotellin varassa.

– Liian myöhään tuleminen on upporikkaan ja rutiköyhän pelaamista. Voi lykästää ja saada siirron parempaan huoneeseen, mutta on myös mahdollista, ettei huoneita enää ole ja saa siirron toiseen hotelliin.

Jos tuntee henkilökuntaa, on helpompi saada upgrade

– Kyllä tätäkin varmaan tapahtuu, mutta ei ainakaan mitään ohjeistusta sen suuntaan ole. Lähtökohtaisesti asia ei saa vaikuttaa huoneen valintaan, Heiskala kertoo.

Finnairilta upgradea on turha odottaa tutunkaan taholta:

– Tutun työskentelyssä lentoyhtiössä ei ole merkitystä matkustusluokan korotuksessa.

Jos käyttää hotelliketjua tai lentoyhtiötä paljon, on helpompi saada upgrade

– Juuri näin se on, Heiskala sanoo.

– Lähtökohtaisesti tämä perustuu ihan ansaintalogiikkaan. Pyritään palkitsemaan ja huomioimaan asiakas, joka käyttää hotelliketjua paljon, vielä erityisen hyvin.

Finnairillakin ainoa varteenotettava keino saada matkustusluokan korotus on juuri kanta-asiakkuus.

– Varaustilanteesta riippuen lähetämme automaattisesti kanta-asiakkaillemme tarjouksia matkustusluokan korottamiseen rahalla tai Finnair Plus -pisteillä tai näiden yhdistelmällä.  Asiakkaalla on mahdollisuus matkustusluokan korotukseen pisteillä, mikäli hänen pistetilillä on riittävä määrä korotukseen tarvittavia pisteitä.

Jos olet tyytymätön, älä pelkää kysyä upgradea

Tässä toinen vinkki, joka todella toimii. Aina valittaminen ei auta, mutta joissain tapauksissa se voi johtaa niin huoneluokan kuin matkustusluokankin korottamiseen:

– Upgrade on enimmäkseen käytössä juuri reklamaatiotapauksissa, Heiskala myöntää.

– Matkustusluokan korotus voi korvaustilanteissa olla yksi vaihtoehto, jatkaa Väätäinen-Pereira.

Lue myös:

    Uusimmat