Lentoemännät puhuvat suunsa puhtaaksi – Näitä asioita ei kerrota matkustajille!

Mikä lentoemäntiä ärsyttää? Mitä matkustajille jätetään sanomatta? Womansday.comin haastattelemat nimettömät lentoemännät kertovat.

Juomien tarjoilu ei ole lentoemäntien päätehtävä

Lentoemäntien tehtävänä on taata matkustajien turvallisuus, ei paapoa jokaista pikkutarvetta.

– Useimmat lennot eivät onneksi joudu mihinkään ongelmiin, joten jotkut ajattelevat, että lentoemännät ovat vain matkatavaroiden käsittelijöitä ja tarjoilijoita. He eivät ymmärrä, että olemme käyneet läpi perusteellisen koulutuksen matkustusturvallisuuden ja -mukavuuden takaamiseksi.

Koska lentäjät eivät näe koneen takaosaan, lentoemännät toimivat heidän silminään ja korvinaan – on lentoemäntien tehtävä olla perillä siitä, mitä koneessa tapahtuu ja ilmoittaa lentäjille mahdollisista ongelmista.

Lentokone ei ole ravintola

Kuten ei baari, lentokone ei ole myöskään gourmet-ravintola.

– Emme yleensä ota mukaan täyttä lastia jokaista ruokavaihtoehtoa. Tämä on lentokone, ei laivan buffet. Matkustajien pitäisi varautua siihen, etteivät he välttämättä saa syödä juuri ykkösvalintaansa.

Matkustajat humaltuvat lennoilla liikaa

Alkoholi vaikuttaa lennolla korkeuden takia voimakkaammin kuin normaalisti. Jos matkustaja humaltuu huomattavasti tai alkaa käyttäytyä levottomasti, tilanteen hallinta on lentoemännän vastuulla.

– Jos näyttää siltä, että matkustaja on juonut liikaa, saatamme kyllä jatkaa tarjoilua, mutta emme kokonaisista pulloista: lurautamme pienen määrän vodkaa tai giniä lasiin ja täytämme lopun alkoholittomalla vaihtoehdolla.

Matkustajien pitäisi ajoittaa vessakäyntinsä paremmin

Turvavyön kiinnittämiskäskyn huomiotta jättäminen ja vessaan ryntääminen juuri silloin, kun itse haluaa, on typerää ja voi jopa myöhästyttää lentoa.

– Esimerkiksi koneen odottaessa nousua meidän on kerrottava asiasta ohjaamoon ja lentäjien pysäytettävä kone. Kaikki joutuvat odottamaan, että yksi henkilö palaa takaisin paikalleen ja kiinnittää turvavyön. Paikka kiitoratajonossa voidaan menettää sillä aikaa.

– Myös painavan juomakärryn työntäminen takaisinpäin yhden henkilön vessakäynnin takia on ärsyttävintä ikinä.

Matkustajien "lastaaminen" on kaikkein vaikein osa lentoa

Lentoemännille kaikkein hankalinta lennossa on matkustajien koneeseen nousu – käsimatkatavaroiden ahtaminen ylähyllyyn tuntuu olevan joillekin ylivoimaista.

– Jos matkustajat lakkaisivat ajattelemasta vain itseään ja auttaisivat toinen toistaan, lentoemäntien työ helpottuisi huomattavasti, ja lentokin lähtisi todennäköisemmin ajallaan.

Ole siis huomaavainen toisia matkustajia kohtaan ja jätä tilaa muillekin kuin omalle laukullesi. Jos huomaat, että jollain on vaikeuksia saada kapsäkkejään hyllylle, tarjoudu auttamaan.

Myöhästymiset eivät ole lentoemännänkään mieleen

Lennon myöhästyminen stressaa paitsi matkustajia, myös lentoemäntiä: he saapuvat kentälle useita tunteja ja koneeseen viimeistään tuntia ennen koneen lähtöä. Jos matkustajakin on väsynyt, voi vain kuvitella, kuinka lopussa useita pitkiä lentoja peräjälkeen paahtanut lentoemäntä on.

– Väsymme ja kaipaamme perheitämme yhtä lailla kuin matkustajat.

Käytöstavat koskevat myös matkustajaa

Lentoemännän tervehtiminen takaisin, kun hän tervehtii sinua, tekee työstä paljon mielekkäämpää.

– On myös hienoa, kun joku vaikka tarjoaa meille lehteään, kun on itse lukenut sen. Pienet asiat ilahduttavat.

Sääntöjen noudattamatta jättäminen on vaarallista

Matkustajien saaminen määränpäähän turvallisesti on lentoemäntien ykkösprioriteetti. Silti monia tuntuu ärsyttävän esimerkiksi lentoemäntien komennot istua aloillaan ja pitää turvavyöt kiinni.

– Odottamaton turbulenssi voi tehdä pahaa jälkeä. Matkustajien pitää istua paikoillaan, jotta he eivät loukkaisi itseään.

Lentohenkilökunta on hyvin tiivis porukka

Vaikka lentohenkilökunta tapaa toisensa joskus vasta minuutteja ennen lentoa, heistä tulee välittömästi toistensa parhaita ystäviä.

– Tuntuu, kuin olisimme tunteneet vuosia. Luottamus syntyy siitä, että tiedämme voivamme hätätilanteessa turvata toisiimme.

Kaikkein intiimeimmät keskustelut käydään lentoonnousun- ja laskun aikana.

Matkustajat voivat olla myös parasta lentoemännän työssä

Vaikka matkustajat eivät aina tee työstä helppoa, merkityksellisten keskustelujen käyminen mielenkiintoisten ihmisten kanssa kuuluu työn parhaimpiin puoliin.

– En tiedä, johtuuko se alitajuisesta lentopelosta tai vain lentämisen taianomaisuudesta, mutta ihmisillä on tapana avautua meille ja puhua paljon itsestään. Siinä oppii itsekin.

Lähde: www.womansday.com

Kuvat: Colourbox.com ja Lehtikuva

Lue myös suomalaisen lentoemännän haastattelu MTV3.fin Helmi-sivuilta:

Lue myös:

    Uusimmat