Helpota hyttisiivoojan työtä – kolme ohjetta

Risteilylaivojen hyttien siivoamiseen ei ole paljon aikaa ennen seuraavien matkustajien saapumista. Kukin voi omalta osaltaan helpottaa siivoojien työtä.

– Siivoojien työtä helpottaa muun muassa se, että roskat laitetaan valmiiksi roskakoreihin, hotellipäällikkönä Baltic Princessillä työskentelevä Markus Peura sanoo.

Hotellipäällikkönä Silja Serenadella työskentelevä Hanna Tamminen toteaa, että hyttisänkyjä sen sijaan ei kannata pedata käytön jälkeen.

– Näin siivooja pääsee suoraan poistamaan lakanat, Tamminen perustelee.

– Helpottaakseen siivoojien työtä asiakas voi ajatella sitä, että jättää hytin ajoissa, jotta siivoushenkilökunta pääsee siihen, mikä vaikuttaa paljon satama-ajoista johtuen, hotellipäällikkönä Viking Linella työskentelevä Jessica Lundqvist lisää.

Kaikilla laivoilla ylimääräisestä siivouksesta lähtee lasku, jos hyttiä on sotkettu tarkoituksella eli esimerkiksi piirretty tai kirjoitettu seiniin tai sotkettu mattoja tai muita tekstiilejä selvästi tahallaan. Myös tupakoinnista laskutetaan.

– Oksennuksesta laskuttaminen on tapauskohtaista, mutta jälkikäteen laskutamme siitä harvoin. Toisinaan jo pelkästään lapset innostuvat syömään laivalla paljon makeaa ja laivan keinuessa voivat sitten helposti pahoin ja oksentavat – sellaisen siivoamisesta emme tietenkään laskuta, Tamminen sanoo.

– Toisinaan joudumme poistamaan hytin myynnistä seuraavalle matkalle ylimääräisen siivouksen vuoksi, Peura kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat