Mainos
Mainos

Painaako pimeä mielen matalaksi? Nujerra kaamosrasitus näillä ruoilla

Kaamosrasitusta voi hoitaa itse oikeanlaisella ruokavaliolla. Hyvinvointikouluttaja ja tietokirjailija Raija Kivimetsä antoi vinkkejä Studio55.fi-lähetyksessä.

– Nyt varsinkin kaamosaikaan tarvitaan sellaista ruokaa, jossa on tryptofaania, joka on tavallaan serotoniinin (mielihyvähormoni) esiaste. Tällaisia ruokia ovat esimerkiksi bataatit, pavut, kalkkuna ja lampaanmaitojuusto, Raija Kivimetsä kertoi lähetyksessä.

Lautaselle kannattaa valita pimeään vuodenaikaan myös esimerkiksi uunijuureksia, uunilohta, rasvaisia kaloja ja marjoja.

– Mustikka auttaa kaamoksessa ilman muuta. Pari desiä mustikoita päivässä laittaa vipinää aivojen verenkiertoon ja auttaa muistamaan ja keskittymään. Kannattaa ottaa käyttöön myös muita marjoja, kuten puolukka, karpalo ja lakka. Monille lakka on vähän sellainen juhlamarja, mutta itse asiassa lakka on oikein lääkinnällinen ja tekee hyvää suolistolle.

Aamun voi aloittaa Kivimetsän tapaan vaikka voikukkamunakkaalla.

– Kananmunassa on hyviä antioksidantteja, kseaksantiinia, luteiinia ja myöskin koliinia, joka tukee meidän aivotoimintaa. Voikukka taas on ihana villiyrtti, joka tukee maksaa, puhdistaa verta ja poistaa turvotusta, jota kaamoksessa tulee. Se on vitamiini- ja hivenainepommi, joka tukee myös suoliston toimintaa.

– Sipuli ja valkosipuli, joita yleensä myös laitan munakkaaseen, ovat myös oivallisia antioksidantteja ja hyvien suolistobakteerien ruokaa.

Kun esimerkiksi voikukkia on kerännyt ja kuivannut kesällä ja laittanut pakkaseen, niitä on talvella helppo lisätä munakkaisiin ja keittoihin.

– Näin kaamoksen aikaan nämä villiyrtit tekevät tosi hyvää. Samoin kuin esimerkiksi nokkonen, vuohenputki ja maitohorsmat. Ihan täydellistä.

Herkutteluhetkiin Kivimetsä suosittelee tummaa suklaata.

– Se on ihanaa ja oikein terapeuttista. Ja jos siinä on yli 70 prosenttia kaakaota, se tekee hyvää, sillä siinä on tryptofaania, joka taas saa serotoniinin määrän nousuun.

Uusimmat: Studio55.fi