Näin kävi matkailulle designpääkaupunkivuotena

Designpääkaupunkivuoden tavoitteena oli kasvattaa Helsingin seudun matkailua viisi prosenttia. Niihin lukemiin tuskin päästään.

– Matkailu Helsingin seudulle kasvoi reippaasti alkuvuonna, mutta heinäkuussa eurokriisi alkoi selvästi näkyä. Kasvua on tullut elokuuhun mennessä vajaat kaksi prosenttia, joten viiden prosentin tavoite on vaikea tavoite saavuttaa, World Design Capital Helsinki 2012 -projektin johtaja Pekka Timonen kertoo.

Matkailijoiden määrä on vähentynyt nimenomaan eurokriisimaista.

– Japanista, Yhdysvalloista ja Venäjältä turisteja sen sijaan tulee yhä enemmän.

6 000 juttua maailman lehdistössä

Mutta kuinka moni turisti edes tietää, että Helsinki on maailman designpääkaupunki?

– Uskon, että aika moni – lehden katugallupissa yksi neljästä, mikä on jo aika paljon. Ei ole oikein mahdollistakaan, että joka ikinen tietäisi siitä, Timonen sanoo.

Timonen painottaa, että vuosi on kuitenkin poikinut valtavasti kansainvälistä julkisuutta.

– Tähän mennessä on jäljitetty yhteensä noin 6 000 designpääkaupunkiin liittyvää juttua aivan kaikista maanosista. Tämän kaltainen julkisuus on aivan poikkeuksellista. Vertailukohtaa ei löydy.

Timonen uskoo, että saatu huomio tukee matkailun kehitystä Suomessa myös jatkossa.

– Ei se tietenkään niin mene, että joku lukee lehdestä jutun ja varaa heti seuraavana päivänä lipun Suomeen. Mutta kyllä tämä maa- ja Helsinki-kuvaan vaikuttaa.

Studio55.fi/Piia Simola

Lue myös:

    Uusimmat