Mediatutkija: Näin televisiotarjonta on muuttunut

Mediatutkija kertoo, että tositelevisio kiinnostaa katsojia edelleen. Kanavia ja ohjelmia kohdistetaan entistä enemmän tietyille ryhmille.

– Televisiotarjonnassa on tapahtunut valtava mullistus viimeisten 20 vuoden aikana, mediatutkija Veijo Hietala sanoo.

Kaikkein merkittävimpänä laadullisena murroksena Hietala pitää tositelevision vahvaa jylläämistä.

– Se on tartuttanut kaikki median genret uutisia myöten. Media viihteellistyy ja tunteellistuu. Laadukasta draamaa näkee yhä vähemmän.

Tarjonta lisääntynyt, yleisö pirstaloitunut

Kyllästyvätkö katsojat tositelevisioon?

– Joidenkin yksittäisten tositelevisio-ohjelmien katsojamäärien tippuminen kertoo vain siitä, että genren tarjonta on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Yksittäinen ohjelma ei enää millään voi kerätä yhtä paljon katsojia kuin ennen, Hietala sanoo.

Toisaalta Hietala huomauttaa, että yleisökin on pirstaloitunut.

– Mediat eivät siis edes tavoittele niin sanottuja absoluuttisia yleisömääriä. Ainakin kaupallisessa televisiossa ohjelmat kohdennetaan tietylle katsojaryhmälle, ja tärkeintä on peitto juuri siinä tietyssä ryhmässä.

Profiloituja kanavia ja lehtiä

Sen lisäksi, että yleiskanavat kohdentavat ohjelmiaan, mediakentälle on ilmestynyt jo valmiiksi profiloituja kanavia.

– Nelonen oli ensimmäinen suomalainen kanava, joka selkeästi ilmoitti kohderyhmänsä: nuoret aikuiset ja kaupunkilaiset. Se oli aika käänteentekevää. Tietylle kohde- ja ikäryhmälle suunnattujen kokonaisten kanavien trendi tulee jatkumaan, Hietala sanoo.

Segmentointi näkyy muuallakin kuin televisiossa.

– Esimerkiksi naistenlehdissä on tapahtunut viimeisten 20 vuoden aikana jännittävä ilmiö: jokaiselle kymmenelle ikävuodelle – kaksi-, kolme-, neli- ja viisikymppisille – on oma lehti. Mielestäni se on erikoista.

– Miesten puolella tällaista segmentointia ei ole. Heidän lehtensä erottuvat lähinnä harrastusten mukaan, Hietala sanoo.

Studio55.fi/Piia Simola

Kuvat: Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat