Luontaistuotteiden markkinointi harhaanjohtavaa – tunnista huijaukset

Ihmevaikutuksia lupailevat luontaistuotteet vievät usein kilojen sijaan rahat. Kuluttajasuojaviranomainen opastaa tunnistamaan harhaanjohtavan markkinoinnin, sillä huijauksen valjetessa syyllisestä ei välttämättä ole jäljellä enää edes netissä vilkkuvaa mainosta.

– Kuluttajasuojaviranomaiselle tulee vuosittain satoja valituksia luontaistuotteisiin liittyvästä harhaanjohtavasta markkinoinnista, kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Hanne Ronkanen kertoo.

Laihdutus- ja terveysvalmisteista sekä ravintolisistä myyntitilanteessa annetut tiedot eivät aina pidä paikkaansa.

– Ilmaisen kokeiluerän tai edullisen testipaketin tilaaminen voikin johtaa sitovaan sopimukseen ja paljon luvattua suurempiin kustannuksiin.

Ongelmia on eniten verkkokaupassa ja puhelinmyynnissä.

– Kuluttaja saattaa klikata Facebookissa ilmaista kokeilua hehkuttavaa mainosta, edetä sitä kautta tilauskanavaan ja tilata tarjotun tuotetestin. Tieto siitä, että näin toimimalla hän todellisuudessa sitoutuu vastaanottamaan useampia paketteja, joko puuttuu sivuilta kokonaan tai on ilmaistu huomattavan epäselvästi jossakin alareunassa tai sopimusehdoissa.

– Tyypillisesti mainos on suomeksi, mutta kaikki muut sopimusehdot englanniksi. Asioita myöhemmin selvitettäessä yrityksen asiakaspalvelukin saattaa palvella vain englannin kielellä.

Huijauksiin vaikea puuttua

Ronkanen muistuttaa, että jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se on todennäköisesti valetta.

– Äärimmäisen harvoin mitään tarjotaan oikeasti ilmaiseksi. Maagisen nopeaa laihtumista tai virkistymistä lupailevien luontaistuotteiden ostamista kannattaa niin ikään miettiä kahteen kertaan.

– Verkosta tilatessa muiden kokemuksia kyseisestä tilauksesta tai firmasta voi selvitellä keskustelupalstoilta. Usein ihmiset jakavat kokemuksiaan, jos kokevat tulleensa harhaanjohdetuiksi. Puhelimitse tilausta tehdessä on yhtä lailla käytävä tarkkaan läpi, mihin on sitoutumassa ja mitä ehtoja edulliseksi esitetyn kokeilupakkauksen vastaanottoon oikeasti kuuluu.

Ronkanen sanoo, että yritykseltä olisi lisäksi syytä löytyä pelkän postilokeron sijaan kunnon postiosoite Suomesta.

– Ihan siltä varalta, että myöhemmin tarvitsee ottaa yhteyttä. Mainos voi vain kadota nettimaailmasta.

– Euroopan kuluttajakeskus tekee paljon työtä puuttuakseen huijauksiin. Se on kuitenkin haastavaa, jos yritystä ei meinaa löytyä eikä edes tiedetä, minkä maalainen firma on kyseessä. Jos ainoat tiedot ovat verkossa olleesta mainoksesta, vastapuolta on vaikea saada kiinni ja keskustelemaan asiasta. Ja vaikka yhteyden lopulta saisi, vastapuolelta ei välttämättä saa vastausta.


Näin Evira neuvoo

Evira muistuttaa verkkosivuillaan, että vain lääkkeille sallitaan sairauksien hoitoon, ehkäisyyn ja parantamiseen liittyviä lääkkeellisiä vaikutuksia tai väitteitä. Ravintolisän ja muun elintarvikkeen pakkausmerkinnöissä, esillepanossa tai mainonnassa tällaisia väitteitä ei saa esittää.

Kritiittinen suhtautuminen on tarpeen esimerkiksi silloin, kun

  • tuotteesta annetaan mielikuva "melkein lääkkeenä"
  • tuotteen väitetään pudottavan painoa useamman kilon muutamassa päivässä tai syömällä ja liikkumalla kuten ennenkin, tai tuotteen väitetään silottavan rypyt hetkessä
  • tuotteen väitetään tehoavan moniin eri vaivoihin ja sairauksiin
  • tuotteen koostumuksesta ei löydy tietoja tai sitä myyvän yrityksen yhteystietoja ei löydy esimerkiksi verkon tai puhelimen kautta ostaessa
  • tuotetta mainostetaan esimerkiksi yksittäisen lääkärin, kuluttajan, julkisuuden henkilön tai viranomaisen suosimana tai hyväksymänä
  • tuotetta mainostetaan ylisanoilla tai vähättelemällä muita tuotteita tai uhkaillen ja pelkoa herättäen, kuten "tuote neutraloi haitalliset aineet kehostasi"
  • tuotetta mainostetaan ilmaisena koe-eränä

Lähde: Evira.fi

Lue myös:

    Uusimmat