Mainos
Mainos

Lääkäri kertoo, mistä jälkihiki johtuu – näin vältyt pahimmalta

Tehokkaan ja hikisen liikunnan jälkeen on mukava käydä viileässä ja virkistävässä suihkussa. Välillä kuivaamisen ja pukeutumisen jälkeen iskee kuitenkin uudelleen kuuma, jopa hiki. Melkein kaikki ovat kärsineet joskus niin sanotusta jälkihiestä.

Jälkihiki on merkki kehon luonnollisesta jäähdyttelyprosessista. Kun lihakset rasittuvat liikuntasuorituksen aikana, ne tuottavat lämpöä, ja silloin tulee ennemmin tai myöhemmin hiki. Kun liikkuja lopettaa suorituksen, eivät lihakset lopeta lämmön tuottamista välittömästi, eikä kehon neste- ja lämpötasapaino palaudu hetkessä.

– Tilannetta voi verrata auton moottoriin tai uuniin. Eivät nekään viilene välittömästi käytön jälkeen vaan pysyvät lämpiminä jonkin aikaa, selittää Helsingin Urheilulääkäriaseman liikuntalääketieteen erikoislääkäri Stefan von Knorring.

Miten jälkihien ja uudelleen suihkuun joutumisen voisi välttää?

– Jos jälkihikeä ei ilmiönä olisi, elimistö olisi liikunnan jälkeen tukalassa tilassa. Kehon prosessi on välttämätön.

Jos treenin jälkeen ryntää kuumissaan viilentävään suihkuun, apu on vain hetkellinen ja lihakset jatkavat sen jälkeen omaa jäähdyttelyään. Hikoilu on elimistön tapa hoitaa itsensä viilennys.

– Paras tapa välttää jälkihiki on antaa omalle keholleen aikaa harjoittelun jälkeen. Kun liikuntasuoritus on ohi ja jäähdyttely alkaa, voi odottaessa vaikka venytellä. Kun suihkuun malttaa mennä vasta kun lihakset ovat viilentyneet, ei hiki iske enää uudestaan, von Knorring sanoo.

***


Uusimmat: Studio55.fi