Asiantuntija tyrmää "designin" – Villiintynyt ja lisähintaa tuova käsite

Muotoilukriitikko Kaj Kalin sanoo, että tuotteesta puhuminen designina on mainoskeino, jonka kuluttaja maksaa kassalla.

Mitä ihmettä on design?

– Design on lisäarvo, joka lätkäistään melkein mihin tahansa tuotteeseen puhtaasti kaupallisista syistä. Se saa kuluttajan pitämään tavaraa vähän tavallista hienompana ja herraskaisena, Kaj Kalin sanoo.

Kalin on muotoilukriitikko, design-konsultti ja kirjailija. Hänen viimeisin teoksensa Design julkaistiin tänä syksynä.

– Mielestäni muotoilusta pitäisi puhua Suomessa nimenomaan muotoiluna tai suunnitteluna. Koska design ei ole suomalainen sana, se jo itsessään vieroittaa ihmisiä aiheen parista. Vierasperäinen yleisnimike sotkee talonpoikaisjärkeen perustuvaa ajattelua.

Ei kerro laadusta

Tuotteen mainostaminen designina erottaa sen markkinoilla muista vastaavista.

– Koska ihmisiltä ei todellakaan puutu tavaroita vaan päinvastoin komerotilaa, heidät yritetään saada innostumaan tällaisella mainonnan termillä. Lisenssimaksut leivotaan tuotteen hintaan.

Laadusta sana "design" ei välttämättä kerro mitään.

– Kuka tahansa voi kutsua muotoilemaansa esinettä designiksi. Käsite on villiintynyt ja epämääräinen.

Kalin vertaa designia taiteeseen.

– Tuntuu, että mikä tahansa, mitä ihminen itse pitää taiteena, on taidetta. Samaten jos ihminen itse haluaa kutsua jotakin designiksi, niin hänelle se sitä varmaan on. Mutta terminä sana on liian avoin.

Studio55.fi/Piia Simola

Kuvat: Laura Malmivaara, Kai Sairanen (kirjan kansi)

Lue myös:

    Uusimmat