Mainos

Sosiologi: Viisikymppiset olivat kulutusjuhlan nuoria

Kulutustottumukset ovat muuttuneet viime vuosikymmenien aikana. Nykymarkkinoinnissa unohdetaan, että yli 50-vuotiaat ovat olleet tärkeässä osassa kulutusyhteiskunnan ja -käyttäytymisen luomisessa.

– Usein unohdetaan 50–60-vuotiaiden kulutushistoria. Hehän olivat niitä 80-luvun juppeja, kulutusjuhlan nuoria. He ovat sosiaalistuneet kuluttajiksi ihan eri tavalla kuin vaikka suuret ikäluokat, sosiologian professori Terhi-Anna Wilskan sanoo Studio55.fi-lähetyksessä.

Kulutuskäyttäytymisessä on tapahtunut suuri muutos, johon yli 50-vuotiaat ovat toiminnallaan vaikuttaneet. Nykyään viisikymppisiäkään ei tulisi ajatella vain massana, joka elää tietyn kaavan mukaan.

– Ihmisillä on uusia alkuja. Heidän elämänvaiheensa ovat erilaisia. Elämässä on paljon katkoksia, jotka voivat kuluttajana muuttaa ihmistä, Wilska huomauttaa.

Mihin yli 50-vuotiaat kuluttavat eniten rahaa? Miksi mainostajat eivät huomioi ikääntyviä? Katso video!

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.