Mainos

Pulitzer -palkinto uutisankasta – muistatko nämä lööpit?

Suomen Kuvalehti ei myöntänyt Kataisen erouutista uutisankaksi. Oli erouutinen virheellinen tai ei, se on pientä näihin journalistisiin kömmähdyksiin verrattuna.

1. Pulitzer-palkinto ankasta

Janet Cooke on voittanut jopa Pulitzer-palkinnon tarinasta, joka myöhemmin paljastui hänen keksimäkseen. The Washington Post julkaisi artikkelin "The Jimmy's World", joka kertoi kahdenksanvuotiaasta heroiini-addiktista.

Juttu herätti valtavasti huomiota ja Cooke voitti kirjoituksestaan Pulitzer-palkinnon, mutta kaksi päivää sen myöntämisen jälkeen valhe paljastui. The Washington Postin julkaisija Donald E. Graham myönsi lehdistötilaisuudessa, että juttu oli vilpillinen ja Cooken palkinto peruttiin.

2. Uutisankka sodan oikeutuksena?

New York Timesin niin ikään Pulitzer-palkittu toimittaja Judith Miller uutisoi vuonna 2002, että Irakista on löytynyt alueita, joilla näyttäisi asiantuntijoiden mukaan tapahtuvan ydinenergian rikastamista. Jutun julkaisemisen jälkeen monet Yhdysvaltain silloista puolustusministeriä Condoleezza Riceä myöten ilmoittivat, ettei se pidä paikkansa.

Miller ei kuitenkaan lopettanut siihen. Vuonna 2003 hän kirjoitti, että ydinaseita olisi todella löytynyt Irakista - jälleen valheellisesti. Milleriä on syytetty sodan lietsonnasta ja väitetään, että Bushin hallinto käytti Millerin artikkeleita terrorismin vastaisen sodan perusteena. Miller on sittemmin erotettu New York Timesista.

3. Vitamiini-skandaali

Viimeaikojen suurin suomalainen uutisankka liittyi terveyteen. Itä-Suomen yliopiston tutkija Tarja Nurmi totesi Ylen Akuutti-ohjelmassa, etteivät D-vitamiinivalmisteet sisällä niin suuria pitoisuuksia vitamiinia kuin lupaavat.

Selvisi, että tutkimuskäytössä olleet mittausmenetelmät olivat puutteelliset. Nurmi joutui myöntämään, että apteekissa ja kaupoissa myytävät valmisteet sisältävät yhtä paljon D-vitamiinia kuin ilmoittavat.

4. Suomalainen vitsi maailmanlaajuiseksi ankaksi

Vuonna 1993, kun Neuvostoliitto oli hajonnut, Leninin mausoleumi suljettiin. Suomalaisen Lenin-museon johtaja Aimo Minkkinen vitsaili, että voisi ottaa Leninin ruumiin kokoelmiinsa, kun museo sulkeutuu.

Reuters-uutistoimisto ei ymmärtänyt vitsiä. Levisi maailmanlaajuinen uutisankka, jonka mukaan Leninin ruumis kuljetettaisiin Tampereelle.

5. Eroottinen taidenäyttely

Pieni Lontoolainen Decima-galleria sai maailmanlaajuista huomiota ja aiheutti valtavan mediakohun vuonna 1998.  Useat toimitukset uutisoivat taidenäyttelystä, jossa naistaiteilija olisi harrastanut seksiä maalatessaan. Juttu ehti levitä kulovalkean tavoin ennen kuin Daily Telegraph paljasti asian uutisankaksi.   

Lähteet: Wikipedia, Time, The Washington Post, yle.fi

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.