Mainos

Pidennä elämääsi kuudella rutiinilla

Päivittäin toistettavat rutiinit saattavat pitkällä aikavälillä lisätä vuosia elämään. Oletko tullut ajatelleeksi esimerkiksi hammaslangan käytön roolia sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisyssä?

Valitse aina liikunta

Taiwanilaisen National Health Research Instituten selvityksen mukaan päivittäinen liikunta voi lisätä jopa kolme vuotta elämään, ja jo vartin ponnistus auttaa. Valintojen ei tarvitse olla suuria. Kävele töihin tai jää julkisista kulkuvälineistä pois jo muutamaa pysäkkiä ennen määränpäätä. Jos asut tai työskentelet korkeakerroksisessa talossa, käytä hissin sijaan portaita.

Syö terveellinen aamupala

Selvitysten mukaan ihmiset, jotka syövät aamupalan, keräävät epätodennäköisemmin ylipainoa tai sairastuvat diabetekseen kuin ne, jotka eivät syö aamupalaa. Aamupalan nauttivat tuntevat itsekin voivansa niin henkisesti kuin fyysisesti paremmin. Aamupalan sisältöä kannattaa vaihdella vähän väliä, jotta saa monipuolisesti eri ravintoaineita.

Nuku tarpeeksi

Viime vuosikymmenen aikana tehdyissä selvityksissä on todettu, että univaje voi lyhentää elämää. Täysin selvää ei ole, kuinka monta tuntia unta ihminen yhdessä yössä tarvitsee. Kuitenkin lyhyemmät kuin seitsemän tunnin yöunet näyttävät nostavan syövän, sydäntautien, diabeteksen ja ylipainon riskiä. Stressin välttäminen ja rentoutuminen – oli se sitten klassista musiikkia, hierontaa tai meditaatiota – voi auttaa nukkumaan paremmin.

Harjaa hampaat ja käytä hammaslankaa päivittäin

Lääkäri Michael Roizen sanoo kirjassaan The Real Age Makeover, että hammaslangan käyttäminen voi pidentää elämää 6,4 vuodella. Vaikka kyseinen luku ei saa vahvistusta muualta, ajatus sen takana on melko järkevä: huono suuhygienia voi johtaa iensairauksiin, joiden seurauksena valtimot voivat kaventua, mikä puolestaan on yleinen syy sydän- ja verisuonisairauksien takana. Kun hampaat harjaa ja käy hammaslangalla läpi päivittäin, poistaa samalla suusta ientulehduksia aiheuttavia bakteereja ja säästää sydäntä harmeilta.

Pidä yhteyttä ystäviin

Sosiaalinen kanssakäyminen parantaa hyvinvointia. Läheiset voivat antaa hyödyllistä tietoa ja kannustaa menemään lääkäriin, tukea fyysisesti asioilla käydessä sekä tarjota kuuntelevan korvan, kun masentuneisuus ottaa vallan. Näiden pienten tekojen vaikutusta elinvuosiin ei pidä vähätellä.

Pysy nesteytettynä

Ihmiskehosta noin 70 prosenttia on vettä. Vesi säätelee kehon lämpötilaa, suojelee niveliä ja elimiä ja auttaa kuljettamaan happea soluihin. Jotta se voisi toteuttaa näitä tehtäviä ja ylläpitää terveyttä, sitä on saatava jatkuvasti lisää: muista siis nesteytys. Vettä suositellaan juotavaksi noin 1–1,5 litraa päivittäin.

Lähteet: Askmen.com, Huffingtonpost.com

Kuvat: Colourbox.com

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.