Onnistu autokaupoilla – huomioi nämä asiat

Autokaupoilla pitäisi osata ajatella ainakin liikenneturvallisuutta, luontoa, rahanmenoa ja paperihommia. Osastonjohtaja Toni Pallaspuro Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista neuvoo tottumattomallekin, miten tässä onnistuu.

Auton liikenneturvallisuus

Kannattaa oikeasti tutustua turva- ja kolaritesteihin, ne kertovat ajoneuvon perusturvallisuudesta. Nyrkkisääntönä: mitä uudempi auto, sitä turvallisempi se on. Esimerkiksi ajoneuvojen yleiset turvavarusteet kehittyvät koko ajan.

Luonnollisesti automerkkien välillä on eroja. Tietyillä merkeillä koko niiden strategian lähtökohtana on turvallisuus. Toisilla turvallisuuspuoli ei korostu niin paljon, mikä ei toki tarkoita, etteivätkö nekin olisi turvallisia.

Trafi ylläpitää netissä erilaisia palveluita, joissa on ja joihin tullaan edelleen lisäämään automerkkien turvallisuuteen liittyvää tietoa.

Auton ympäristöystävällisyys ja käyttötarve

Tiedot eri automallien hiilidioksidi- eli CO2-päästöistä ovat nykyään helposti saatavilla esimerkiksi Trafin ylläpitämästä EkoTrafista. Mikä sitten on "hyvä" hiilidioksidipäästötaso autossa? Siihen ei ole yksiselitteistä vastausta. Vastaus riippuu siitä, millainen ajoneuvo on kyseessä.

Autoa hankkivan on ensisijaisesti kiinnitettävä huomiota ajoneuvon käyttötarkoitukseen. Kun tiedetään, millaiseen tarkoitukseen auto valitaan, voidaan valita tuohon käyttötarkoitukseen sopivien ajoneuvojen joukosta mahdollisimman ympäristöystävällinen vaihtoehto. Jos esimerkiksi tarvitsee paljon tilaa tavarankuljetusta varten, ei voi ostaa pienimmän kokoluokan autoa, vaikka siinä olisivat kuinka pienet päästöt.

Autoissa on toki hiilidioksidipäästöjen lisäksi muitakin hiukkaspäästöjä. Uusiin ajoneuvoihin on rakennettu tällaisia pienhiukkaspäästöjä rajoittavia suodattimia.

Auton taloudellisuus

Päästöt ovat luonnollisesti suhteessa myös auton polttoainekulutukseen, eli mitä ympäristöystävällisempi auto, sitä vähemmän polttoainetta ja rahaa kuluu.

Se, tuleeko bensa- vai dieselauto halvemmaksi, riippuu käyttötarkoituksesta: kuinka paljon ja minkä tyyppistä autoa ajaa? Erilaisia laskureita löytyy niin Trafin kuin muidenkin nettisivuilta. Pitkiä matkoja maantiellä ajettaessa dieselin ominaisuudet nousevat vahvasti esille, sillä tasaisilla tieosuuksilla sen kulutus on hyvin matalaa. Dieselissä vuotuista veroa on enemmän, joten diesel-auto tulee sitä kannattavammaksi, mitä enemmän kilometrejä sillä ajaa.

Bensa- ja dieselautojen lisäksi on bensahybridejä sekä vähän harvinaisempia dieselhybridejä. Kaupunkiajossa hybridiratkaisu voi monesti olla järkevä, sillä silloin päästään ajamaan osittain jopa kokonaan sähköllä ilman päästöjä.

Autoilun kustannukset

On mahdotonta sanoa, millä hinnalla saa "perushyvän" auton. Toimiva ja jopa teknisesti ihan OK ajoneuvo voi lähteä jopa muutamalla sadalla eurolla, varmuudella ainakin muutamalla tonnilla. Hyvin pidetty ja huollettu auto voi olla erinomaisessa kunnossa vielä 20–30 vuoden jälkeenkin. Samaten entisöity auto voi olla lähtökohtaisesti yhtä hyvässä kunnossa kuin uusi tai uudehko auto.

Tavalliseen bensa-autoon verrattuna hybridiautot ovat aavistuksen arvokkaampia, mutta niilläkin hintahaarukka on uutena sama kuin lähes kaikissa muissakin autoissa: alle paristakymmenestä tuhannesta eurosta yli sataantuhanteen euroon.

Auton ostamisen jälkeen odotettavissa on monia säännöllisiä ja epäsäännöllisiä kustannuksia. Rahaa on varauduttava laittamaan esimerkiksi polttoaineeseen, vakuutuksiin, veroihin ja huoltoihin. Jos ajoneuvo rikkoontuu, kustannukset voivat kasvaa isoiksi. Päälle tulevat muut juoksevat kulut, kuten kuluvat osat, renkaat, lamput, pyyhkijänsulat ja pesut.

Koeajo

Koeajolla tulee selvittää, ettei autosta kuulu ylimääräisiä ääniä tai ettei siellä tunnu normaaliajosta poikkeavia tärinöitä. Auton kunto on suhteuttava sen ikään ja ajokilometreihin. Jos vähän ajettu auto tuntuu kuluneelta, hälytyskellojen pitäisi soida.

Käytetyn osto

Käytettyä autoa ostaessa on erittäin tärkeää varmistua siitä, että kyseessä todella on väitetty ajoneuvoyksilö: papereiden ja auton valmistusnumeroiden pitää täsmätä. Myös autoa myyvän henkilön on oikeasti oltava ajoneuvon omistaja ja pystyttävä näyttämään se toteen.  Asian voi tarkastaa myös ajoneuvorekisteristä. Samalla voi tarkistaa ajoneuvon historiatiedot.

On tärkeää tehdä luovutusasiakirjat kunnolla niin, että molemmille osapuolille jää kaupasta todiste. Yleensä rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa jää ostajalle, ja myyjälle tehdään erillinen luovutuskirja samoilla tiedoilla. Kun molemmilla osapuolilla on todiste kaupasta, ei tule omistusoikeuksiin liittyviä epäselvyyksiä.

Tärkeää on myös tarkistaa mahdolliset maksamattomat verot, koska ne aiheuttavat auton käyttökiellon.

Autokaupasta vai yksityiseltä?

Ei ole sinänsä mitään merkitystä, ostaako ajoneuvonsa autokaupasta vai yksityiseltä henkilöltä. Molempien kanssa voi tehdä yhtä lailla hyvät kaupat, kunhan on huolellinen edellä mainituissa paperiasioissa ja kiinnittää huomiota auton kuntoon.

Mikäli autossa ilmeneekin jotain vikaa, yrityksillä on kuluttajansuojaan liittyen erilaisia vastuita ja velvoitteita. Sellaisia ei yksityisten välisessä autokaupassa välttämättä ole. Silti ei voi sanoa, että olisi yhtään huonompi ostaa autoa yksityiseltä.

Yleisen käsityksen mukaan Suomen autokaupat toimivat hyvin. Kun on itsekin tarkkana, ongelmia ei pitäisi olla.

Autokaupoilla saa tietysti myös tinkiä.

Auton ikä

Voiko autoja verrata kodinkoneisiin tai elektroniikkaan, jotka tuntuivat ennen kestävän vuosikymmeniä ja nykyään vain parin vuoden takuuajan? Ei. Autoja tyypillisesti korjataan enemmän kuin kahta edellistä, ja huoltamalla auton elinikä voi olla todella pitkä. Suuntaa autojen kestävyydestä antaa Suomeen rekisteröityjen autojen keskimääräinen elinikä, joka on noin 18 vuotta.

Kuvat: Colourbox, Lehtikuva

Lue myös:

    Uusimmat