Suomalaisuus jyrää tänäkin vuonna Markkinointi & Mainonnan teettämässä arvostetuimpien brändien listassa. Brändiasiantuntija Lisa Sounio kertoo, mitä ajatuksia lista hänessä herättää.
Kun puhutaan brändeistä, puhutaan aina myös tunteista; erityisesti kotiin ja ihmisen elämään liittyvistä. Siksi Lisa Sounio ei ylläty, että listan kärkipaikkoja hallitsevat Fazerin Sininen sekä emobrändi Fazer.
− Kyseessä on mielihyvätuote. Se, että laitamme jotain makeaa suuhun, me haemme sillä rakkautta ja hyvää oloa, Sounio kuvaa.
Tunneperäiset mielikuvat liittyvät kiinteästi myös muihin listan menestyjiin. Esimerkiksi monien meistä lapsuudenkodissa ruoka nautittiin Arabian astioista.
− Arabia saa ihmiset ajattelemaan äidin tai tädin maitokannua, josta hän muistaa lapsuuden kesät. Tänä päivänä Arabian vanhat tuotteet ovat ylipäätään arvokkaampia kuin uudet.
− Fiskarsin tuotteet ovat taas miehekkäitä. Niissä on suorituskykyä ja pientä teknisyyttä, ne vetoavat suomalaiseen mentaliteettiin. Brändit kertovat kansallisista arvoista ja kansanluonteesta, Sounio lisää.
Menestysbrändin rakennuspalikat
Onnistuneen brändin rakentamisessa vaikuttaa vahvasti myös viestintä. Sounion mukaan amerikkalaiset ovat oivaltaneet, että puolet menestymisestä on viestintätaitoja.
− Googlella on valtava viestintäosasto, joka toitottaa kekseliäästi, että Google on hyvä työpaikka. Siellä on tietoisesti rakennettu monella tapaa kiinnostava yritys, Sounio kuvaa listan menestyjää.
Viestinnän ohella menestyksen taustalla on oikea ajoitus. Suomen lippulaiva Nokia älysi hyödyntää telelupien vapautumisen 1980−1990-lukujen taitteessa.
− Nokia oli hemmetin hyvä 1990-luvun markkinoinnissa. Nyt ajat ovat toiset. Suuryrityksen tulisi näyttää paikalliselta, sympaattiselta ja kokoaan ihmisläheisemmältä. Nokian kaltaisten suuryritysten pitäisi satsata naisten mukaanottamiseen tuotteiden suunnitteluun, sillä naiskuluttajat käyttävät 85 prosenttia maailman kulutustavarakaupan euroista, Sounio sanoo.
Sille Sounio ei näe mitään estettä, etteikö Suomesta voisi nousta jatkossakin Nokian kaltaisia menestyjiä.
− Tänä päivänä netti on mullistanut brändinrakennuksen. Kulut ovat painuneet nollaan. Mutta siinä ei ole kyse vain siitä, miltä brändi näyttää, vaan oikeasta ajoituksesta!
Jokainen meistä on brändi
Kuluttajan osalta brändien suhteen on tärkeää tunnistaa, milloin kyseessä ovat vain markkinoinnin luomat pyhät lupaukset ja milloin oikeasti hyvä tuote.
Perinteisesti markkinoinnissa luvataan hieman enemmän kuin mitä tehdään. Nykyään ihmiset hakevat netistä suosituksia hyvistä tuotteista sekä myös valittavat huonoista − markkinointia tämäkin!
− Nähkää lupausten lävitse ja tunnistakaa laatu, millä on oikeasti arvoa. Brändit kaappaavat helposti epävarmat persoonat. On hyvä pitää mukana terve maalaisjärki brändejä arvottaessa ja listattaessa.
Sounio korostaa, että jokainen ihminen, oli sitten kuinka tavallinen tahansa, on jo itsessään brändi. Tämä on hyvä tiedostaa esimerkiksi töitä hakiessa.
− Lue ajan merkkejä ja uudistu ajan hengessä. Ei tarvitse mennä kauneusleikkaukseen tai ostaa kallista kelloa, vaan herättää olemuksellaan sellaista innostusta, että ihmiset haluavat työskennellä kanssasi. Tätä vaaditaan sekä taviksilta, poliitikoilta että jopa kunnilta, kyliltä ja kaupungeilta.
Arvostetuimmat brändit 2010 TOP10 |
1. Fazerin Sininen |
2. Fazer |
3. Fiskars |
4. Joutsenlippu (alkuperämerkki) |
5. Joutsenmerkki (ympäristömerkki) |
6. Hackman |
6. Google |
8. Abloy |
9. Arabia |
10. Kalevala Koru Lähde: Markkinointi & Mainonta |
Studio55/Jenni Kokkonen
Uusimmat
-
07:29
Saako toisen pankkikortilla maksaa?
-
07:20
Sää lämpenee etelässä, pohjoisessa yhä koleaa
-
07:10
Pankki ärähtää isoja remontteja lykänneille taloyhtiöille: "Ehdottomasti huono asia"
-
07:04
"Emme halunneet Trumpia häpäisevää tarinaa" – näin Trumpin rikosoikeudenkäynnin ensimmäinen viikko eteni
-
07:02
Christian Heljangolta kylmänviileä kuittaus SM-liigan finaaleiden kohutilanteesta – "En mää jaksa"
-
07:00
Pekka Strang lähti tekemään stand upia tabuaiheista – sai kuulla, että nyt hänet varmaan canceloidaan: "Kannattaa katsoa ja muodostaa oma mielipide"
-
06:57
Trump kutsui Bidenin väittelyyn: "Olen täällä"
-
06:39
Krista Kiuru muistelee korona-ajan päätöksenteon sekavia vaiheita: "Se oli kaikilla tavoilla järkyttävä tilanne"
-
06:34
Keskityttiinkö Stubbin ensimmäisellä valtiovierailulla vääriin asioihin: "presidentin puolisosta vaatehenkari"
-
06:34
Presidentti Stubb osallistuu kansallisen veteraanipäivän viettoon Vaasassa
-
06:31
Tunnistatko kanin tai marsun sairauden? Näin vaivat oireilevat: "Aina hälyttävä merkki"
-
06:28
Hamas kertoi tarkastelevansa Israelin uutta aselepoehdotusta
-
06:01
Piha oli täynnä kaatuneita venäläisiä, kun evakko Elsa, 98, palasi kotiin 13-vuotiaana: "Iso hauta tehtiin peltojen taakse"
-
22:48
Poliisi pyytää havaintoja Lapualla liikkuvasta sinisestä Ford Focuksesta – havainnot hätänumeroon
-
22:37
SM-liigan finaalissa kaksi kuohuttavaa videopäätöstä – nyt tuli selvyys Pelicansin kyseenalaiseen tasoitukseen
-
22:33
Rikard Grönborg herätti kummastusta lehdistötilaisuudessa
-
22:32
USA:lta uusi kuuden miljardin dollarin sotilasapupaketista Ukrainalle – Zelenskyi: Viivyttely tuli kalliiksi Ukrainalle
-
22:24
Tshernobylin ydinvoimala räjähti 38 vuotta sitten – selviytyneet varoittavat nyt uudesta riskistä Ukrainassa
-
22:19
MTV:n tiedot: Kansanedustaja Vornanen pidätetty – epäillään törkeästä pahoinpitelyn yrityksestä
-
22:12
Tapparan voittomaalissa härski piirre – Tommi Niemelä kuuli kyseenalaisen selityksen
-
Lataa lisää