Ikääntyvät käyvät elokuvien päivänäytöksissä – maku laaja

Iäkkäät suomalaiset eivät käy elokuvissa vain suurten kassamagneettien perässä.

– Iäkkäämpien, erityisesti yli 65-vuotiaiden, elokuvamaku poikkeaa jonkin verran nuoremmasta yleisöstä. He käyvät katsomassa ohjelmistoa laajasti, myös niin sanottua event cinemaa eli oopperaa, taidedokumentteja, teatteriesityksiä ja balettia. Sen sijaan isoja blockbuster-elokuvia he katsovat suhteessa hieman muita ikäluokkia pienemmällä osuudella, Finnkinon myyntijohtaja Kalle Peltola kertoo.

Erityisesti Oscar-elokuvat ja -ehdokkaat tuntuvat kiinnostavan iäkkäämpiä.

– Viime aikoina esimerkiksi Birdman, Imitation game, Kaiken teoria, Miekkailija ja The Second Best Exotic Marigold Hotel ovat kiinnostaneet tätä kohderyhmää.

– Iäkkäät käyvät leffassa myös lastenlasten kanssa katsomassa koko perheen elokuvia, Peltola lisää.

Suomen elokuvatuottajien keskusliiton toimeksiannosta toukokuussa toteutettu Kotimaisen elokuvan yleisöt -tutkimus 2015 kertoo, että vanhemmat katsojat suosivat myös kotimaisia elokuvia. Yli 60-vuotiaista 46 prosenttia ja 45–59-vuotiaista 38 prosenttia kertoo katsovansa yleensä mieluiten suomalaisia elokuvia. Ikäryhmässä 25–44-vuotiaat vastaava luku oli 29 prosenttia ja ikäryhmässä 15–24 vuotiaat vain kolme prosenttia.

Saman tutkimuksen perusteella iäkkäämpien mieleen ovat kotimaisista elokuvista erityisesti dokumenttielokuvat ja historialliset elokuvat.

Päivänäytöksissä

Peltola kertoo, että 50-vuotiaat käyvät katsomassa elokuvia erityisesti ennen kello 18:aa eli aikaisemmin kuin nuoremmat ikäryhmät, jotka ilmestyvät elokuvateattereihin useimmiten vasta iltakuuden jälkeen.

Kotimaisen elokuvan yleisöt -tutkimuksen perusteella yli 45-vuotiaat myös pitävät sosiaalisessa mediassa annettuja suosituksia vähemmän tärkeinä kriteereinä elokuvavalinnalleen kuin alle 45-vuotiaat. Yli 45-vuotiaista somen suosituksista välittää 18 prosenttia, alle 45-vuotiaista 41 prosenttia.

Samoin tärkein tietolähde elokuvateatterissa esitettävistä elokuvista on 45 vuotta täyttäneille edelleen sanomalehti, mutta alle 45-vuotiaille internet.

Kaikki suomalaiset pitivät tärkeimpinä motiiveina elokuvissa käymiseen ison valkokankaan tuomaa näyttävyyttä ja äänimaailmaa sekä salien ja istuimien tarjoamaa katsomismukavuutta.

Lähteenä haastattelun lisäksi: Kotimaisen elokuvan yleisöt -tutkimus 2015

Lue myös:

    Uusimmat