Mainos

Valmistaudu lääkärikäyntiin etukäteen – muista nämä asiat

Ennen lääkärin vastaanottohuoneeseen astumista on syytä tehdä ja muistaa muutamia asioita, jotka tekevät käynnistä sujuvamman.

Varaa aikaa

Kerro ajanvaraajalle, minkä vaivan takia olet hakeutumassa lääkärin vastaanotolle. Tällöin on helpompi arvioida käynnin tarvittava kesto eikä joudu mahdutetuksi suuren ongelman kanssa viiden minuutin rakoseen. Ajan koittaessa ole ajoissa paikalla, tai saatat menettää vuorosi.

Vältä äkkimuutoksia ennen käyntiä

Vastaanotolla pitäisi saada potilaan terveydentilasta niin totuudenmukainen kuva kuin mahdollista. Jos käännät vaikka syömistottumuksesi päälaelleen viikkoa–paria ennen lääkärikäyntiä, rajun pikadieetin vaikutukset voivat näkyä erikoisina tuloksina verikokeissa. Ruokavalioonsa muutoksia harkitsevan kannattaa mieluummin hyödyntää lääkärin luona vierailu tilaisuutena keskustella aikomuksistaan ja niiden mahdollisista hyödyistä ja haitoista.

Ota selvää sukuhistoriasta

Monet ihmiset tietävät yllättävän vähän perheensä sairaushistoriasta. Hoitavan lääkärin olisi kuitenkin varsin tärkeää saada tietoonsa, jos esimerkiksi kolme potilaan lähisukulaista on kuollut sydänsairauteen alle viisikymppisinä. Mikäli omat vanhemmat ovat vielä elossa, heiltä kannattaa tiedustella sukupuussa olevista sairauksista ja kuolinsyistä ennen lääkärikäyntiä. Näin lääkäri voi tehdä päätöksiä esimerkiksi siitä, millaisista seulonnoista voisi olla sinulle hyötyä.

Kerro käyttämistäsi vaihtoehtohoidoista

Jos käyttää perinteisen lääketieteen lisäksi vaihtoehtohoitoja, kuten luontaistuotekauppojen valmisteita tai antioksidantteja, vitamiineja ja hivenaineita, asiaa ei kannata piilotella lääkäriltään: niillä voi olla haitallisia yhteisvaikutuksia muiden hoitojen tai lääkkeiden kanssa. Käyttämistään vitamiineista ja hivenaineista tulisikin laatia lista ennen vastaanottoa.

Esimerkiksi vihreä tee voi heikentää verenohennuslääkkeen tehoa, lievän masennuksen hoidossa käytettävä mäkikuisma lisätä haittavaikutuksia yhdessä muiden masennuslääkkeiden kanssa ja rauta heikentää lääkkeiden imeytymistä.

Merkitse oireet muistiin

Jos käyntisi liittyy johonkin uuteen huolenaiheeseen tai vaivaan, niistä olisi hyvä ”pitää päiväkirjaa”. Dokumentoi kivut ja oireet sekä niiden vaikutus päivittäiseen elämääsi. Mikäli vastaanottokäynnin syynä on krooninen sairaus, lääkäri on saattanut jo aikaisemmin pyytää sinua kirjaamaan ylös lääkityksen vaikutukset esimerkiksi verensokeritasoon tai päänsärkyjen tiheyteen. Tarkka tieto auttaa lääkäriä ymmärtämään ja hoitamaan tilannetta paremmin.

Listaa kysymyksiä

Mene vastaanotolle etukäteen laaditun kysymyslistan kanssa. Sen laatimisessa kannattaa noudattaa seuraavaa taktiikkaa: kirjoita ensin paperille ylös kaikki, mikä mieltäsi vaivaa käynnin syyhyn liittyen. Tee sitten uusi, ytimekkäämpi lista, joka etenee tärkeimmästä kysymyksestä vähiten tärkeimpään. Valmiiksi kirjattujen kysymysten ansiosta mitään tärkeää ei unohdu ja rajallisesta ajasta saa eniten irti.

Saatat haluta tietää esimerkiksi seuraavanlaisia asioita: mikä on diagnoosini? Mitkä ovat hoitovaihtoehdot ja niiden hyödyt ja riskit? Pitääkö minusta ottaa kokeita – jos, niin minkälaisia, ja mitä tulokset kertovat? Mitä lääkärin määräämä lääke tekee, miten sitä otetaan ja onko sillä sivuvaikutuksia? Pitääkö minun muuttaa päivittäisiä rutiinejani?

Ota mukaan muistilehtiö ja kynä

Lääkäriltä saadut vastaukset saattavat unohtua pian vastaanoton jälkeen. Siksi on tärkeää tehdä itse muistiinpanoja läpi käynnin. Jos lääkäri puhuu sinulle tuntemattomilla termeillä, pyydä häntä avaamaan ne maallikolle. Älä häpeile lisäkysymyksiä. Jos on jotain, mitä et täysin ymmärrä liittyen saamaasi hoitosuunnitelmaan, sinulla on oikeus saada selvennystä.

Jos epäilee kykyään kuunnella, ymmärtää ja kirjoittaa muistiinpanoja samaan aikaan, vastaanotolle voi pyytää mukaan läheisen, joka auttaa muistamaan olennaisen.

Lähteet: Menshealth.com, Nextavenue.org, Howstuffworks.health.com, Ahrq.gov, Yliopistonapteekki.fi

Kuva: Colourbox.com

Lääkärille vaikea päästä

Terveysasemien etääntyminen kuluttajista huolestutti Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälvettä, joka kommentoi viimeisintä sote-mallia Huomenta Suomessa elokuussa 2014. "Saa tuntitolkulla soittaa, että ylipäänsä pääsee yhteyteen, ja toinen saa viikkotolkulla odottaa, että pääsee lääkärin pakeille", kuului yksi Pälven kommenteista. Katso koko haastattelu alta.

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.