Mainos

Työterveyspsykologi: Näin jaksat töissä paremmin

Miten työelämässä voisi jaksaa paremmin? Työterveyspsykologi Päivi Jalonen vastaa.

Työterveyspsykologi Päivi Jalonen Työterveyslaitokselta sanoo työssä jaksamisen olevan hyvin kokonaisvaltainen kysymys.

– Se on koko elämään liittyvä asia. Hyvinvointia ei voi erottaa niin, että työssä jaksaa ja muualla ei, tai että muualla jaksaa ja töissä ei, Jalonen sanoo.

Parhaiten omaan vointiin työssä voi vaikuttaa jokainen itse – Jalosen mukaan monin eri konstein.

1. Lepää, liiku ja ravitse itseäsi

Lähtökohdat työssä jaksamiseen ovat omat elintavat.

– Huolehdi omasta terveydestä, hyvästä ravinnosta ja liikunnasta sekä riittävästä levosta. Niin töissäkin jaksaa, Jalonen sanoo.

2. Tavoittele yhdessä

Mikäli elintapojen muutokseen on pienikin kipinä, puhu asiasta työtovereillesi.

– Töissä kannattaa puhua työkavereiden kanssa. Saatat jopa itse havahtua omien elintapojen kohennukseen, muuttamaan vaikka ravintotottumuksia, Jalonen vinkkaa.

– Ehkäpä pieni sosiaalinen kontrollikin lähtee pelaamaan: omista tavoitteistaan ei lipsu niin helposti, vaan pitää mieluummin kiinni. Kun tavoitteen ja suunnitelman jakaa työkaverin kanssa, siitä tulee yhteistä omaisuutta. Yhteisö alkaa kannatella.

3. Luo hyvä ilmasto

Jalonen sanoo tänä päivänä puhuttavan paljon työpaikan ihmissuhteista ja vuorovaikutusilmastosta. Hän kehottaakin panostamaan töissä huomaavaisuuteen ja arkikohteliaisuuteen.

– Esimiestyön merkitystä ei voi liikaa painottaa, mutta se ei tarkoita sitä, että esimiehen pitäisi aina pystyä vastaamaan kaikkiin odotuksiin ja antamaan lomaa tai palkankorotusta aina, kun pyydetään. Esimiehen pitäisi ennemminkin pystyä keskusteluun, kohteliaaseen ja ystävälliseen puhumiseen. Sillä pärjäävät kaikki pitkälle.

Jalosen mukaan vähemmän puhutaan alaistaidoista eli työntekijätaidoista ja siitä, ovatko ne kunnossa.

– Työntekijälläkin on vastuuta, ei vain esimiehellä. Usein katsotaan, että työntekijänä itse voi käyttäytyä miten vain. On koko työyhteisön suurella vastuulla, millaiseksi työpaikan ilmasto muodostuu.

4. Jaa ideoita ja osaamista

Työhön liittyvät asiat saattavat usein väsyttää, työ voi olla raskasta, vaikeaa tai yksitoikkoista tai työtä ei osata. Jalonen kehottaakin jakamaan ajatuksia töissä - suuntaan ja toiseen.

– Jaa työhön liittyviä asioita, neuvoja ja ohjeita, omia ideoita ja havaintojasi muillekin.

– Työt, työympäristöt ja organisaatiot muuttuvat niin nopeasti, eikä ihmisillä ole välttämättä mahdollisuutta tai aikaa perehtyä työhön tarpeeksi.

5. Kohota yhteishenkeä

Jalonen sanoo, että kaikki ovat työpaikalla vastuussa siitä, onko työpaikalla hyvä yhteishenki. Työpäivistä voisi tehdä yhteisen asian, jolloin kaikki puhaltavat yhteen hiileen.

– Jokainen yksilö voi kohottaa työpaikan yhteishenkeä omalla käytöksellään!

Studio55.fi/Annimari Pasanen

Kuvat: Colourbox.com

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.