Lukijoiden huoli verkkopalveluista: Sähköistyminen saattaa ihmiset eriarvoiseen asemaan

Useat Studio55.fi:n verkkopalvelukyselyyn vastanneista ovat sitä mieltä, että verkossa asioiminen on näppärää ja säästää aikaa. He ovat kuitenkin huolissaan siitä, että asioiden hoitaminen siirtyy kokonaan Internetiin. Lukijat huomauttavat, että kaikilla ei ole edelleenkään mahdollisuutta käyttää verkkopalveluita.

Vastaajat kritisoivat sitä, että useat palvelut ovat saatavissa vain Internetissä.

– Aivan järkyttävää, että palvelut siirtyvät yksi toisensa jälkeen nettiin. Samoin esimerkiksi uutisissa usein sanotaan, että asiasta enemmän nettisivuillamme. Ainakaan maaseudulla ei läheskään kaikilla ole edes tietokonetta, saati halua ja innostusta opetella sitä käyttämään. Tietokonesukupolvi ei ajattele eläkeläisiä eikä syrjäseuduilla asuvia!

– Käytän nettiä ja siinä kaikki ok. Minulla on paljon tuttavia, joille netti ei ole tuttu kapine ja heitä säälin. Esimerkiksi uutisissa on nykyisin usein viittaus: lue lisää netissä. On paljon aktiivisia ikäihmisiä, joita kiinnostavat asiat, muttei netti. Minusta valtakunnan uutisissa viittaus nettiin on törkeää.

– Asioin itse verkossa. Mutta ne ihmiset, jotka eivät asioi verkossa ja joilla ei ole tietokoneen kanssa käyttökokemusta, ovat aika heikoilla. Voisi sanoa että he ovat oikeusturvaa vailla. Ihmiset eriarvoistuvat, mikä ei mielestäni ole demokraattisen yhteiskunnan toimintatapa.

– Tämä eriarvoistaa ihmisten palveluiden saatavuuden ja vie ihmisten itsenäisyyden hoitaa asioitaan. Mietipä ihmistä, jolle tietotekniikka ei ole koskaan esimerkiksi työn kautta tullut tutuksi. Maaseudulta, josta lankaverkko on riisuttu ja mummot ovat joutuneet opettelemaan kännykän käytön, tämä on jo itsessään tuonut turvattomuutta ja eriarvoisuutta. Vahvemman, ei heikomman, ehdoilla sitä mennään.

Inhimillisestä kanssakäymisestä ei haluta luopua

Vastaajat eivät kannata sitä, että palvelut ovat saatavissa vain sähköisesti. Tiukan paikan tullen pitäisi olla tiedossa joku henkilö, jolta voisi kysyä apua.

– Sähköistyminen on upea asia, mutta se ei saisi johtaa siihen, ettei mistään muualta apua saa. Ainakin hyvin toimiva puhelinapu pitäisi olla ongelmien ilmetessä.

– Henkilökohtaisesti asioin sähköisesti aina, kun se on mahdollista, ja olen hyvinkin sinut tietokoneen kanssa. Palveluiden sähköistyminen on nykyaikaa ja yhä useammat vanhemmatkin ihmiset käyttävät niitä sujuvasti. Aina täytyisi olla mahdollisuus myös asioida tavalla tai toisella henkilökohtaisesti. Ei voida automaattisesti olettaa, että kaikilla on mahdollisuus tietokoneen käyttöön. Sitä paitsi, mitenkäs esimerkiksi teet ilmoituksen toimimattomasta netistä, jos netti ei toimi?

– On tietenkin helppoa asioida verkossa mutta on valitettavaa, että ihmiset eivät enää saa inhimillistä palvelua, vaan kaikki hoidetaan kohta koneella. Mihin jää inhimillinen kanssakäyminen? Minä asioisin mieluummin ihmisten kanssa kuin koneiden kanssa. Elämme nyt itsepalveluyhteiskunnassa. Mihin katosi palveluyhteiskunta?

– Huono homma, sillä kaikki eivät omista tietokoneita ja nettiä. Tällä varjolla saadaan palvelut kauas. Kaikki sosiaaliset kontaktit poistetaan ja pahoinvointi lisääntyy.

– Helpottaahan tuo sähköistyminen asiointia koska sitä voi tehdä kelloajasta riippumatta. Harmittaa vain että muunlainen asiointi koko ajan vaikeutuu ja kallistuu. Kaikille tuo verkkoasiointi ei ole mahdollista tai se on vaikeaa. Odotettavissa on, että myös verkkoasiointi tulee maksulliseksi.

Tietokoneen käyttöön kaivataan opastusta

Useat lukijat suhtautuvat verkossa asiointiin myönteisesti, mutta he kaipaisivat opastusta Internetin käytössä.

– Sähköiset palvelut helpottavat paljon vanhusten elämää tarjoamalla edullisen yhteydenpitokanavan muihin ihmisiin, pankkeihin, viranomaisiin jne. Monissa kunnissa on esimerkiksi kirjastojen yhteydessä senioreille nettikoulutusta tai -neuvontaa. Vanhuksia pitäisi vielä vaan rohkaista niiden käyttäjiksi.

– Hieno juttu ainakin meille hankalasti liikkeelle pääseville. Alkeiskursseja saisi olla enemmän niin, että vanhimmatkin pääsisivät palvelujen pariin. Kunta voisi järjestää syrjäkylille yhteisiä palvelupisteitä.

– Asiointi verkossa on todella hyvä asia. Toivoisin, että tietokoneiden kehittyessä olisi mahdollisuutta saada helpposelkoista opastusta. Varsinkin meille, jotka emme ole kasvaneet tietokoneet ja kännykät kädessä.

Studio55.fi

Kuvat: Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat