Mainos

Lääkäri lähetyksessä: "Terveellisyys" elintarviketeollisuuden markkinointikikka

Oletko kyllästynyt juoksemaan terveysvaikutteisina mainostettujen tuotteiden ja trendiruokavalioiden perässä? Studio55.fi-ohjelmassa vieraillut lääkäri Raimo Puustinen kertoo, mikä todella edistää terveyttä.

Studio55.fi-ohjelmassa haastatellun yleislääketieteen erikoislääkäri Raimo Puustisen mukaan sanaa terveellinen käytetään enimmäkseen kaupallisissa yhteyksissä, kun kuluttaja yritetään saada ostamaan terveellisenä mainostettu tuote. Hän välttää vastaavaa ohjailevaa ja ympäripyöreää kielenkäyttöä omalla vastaanotollaan:

– Kun lääkärit puhuvat terveellisyydestä, he puhuvat laajoista tutkimuksista. Tutkimuksen tuloksena on keskiarvo, joka ei ole kukaan. Se, mitä kannattaa syödä, on yksilöllistä.

Puustinen pitää terveysvaikutteisuuden markkinointia kaupallisena kikkana. Todellisuudessa terveysvaikutteisina mainostetuille tuotteille ei Puustisen mukaan ole tarvetta.

– Ihminen tarvitsee elääkseen vettä, yksinkertaista ravintoa ja suojaa. Elimistö hoitaa itse itsensä.

Nykypäivän suurten terveysongelmien, kuten lihavuuden ja II-tyypin diabeteksen, taustalta Puustinen löytää ravinnon sijaan tietyt käyttäytymismallit:

– Valtaosa terveysongelmista palautuu alkoholiin, tupakkaan ja roskaruokaan. Kulutamme hirveästi rahaa korjataksemme haittoja, jotka ovat seurausta omasta käyttäytymisestämme. Todellisuudessa kyse ei kuitenkaan ole siitä, mitä pitäisi syödä, vaan siitä, mitä ei saisi syödä, juoda tai polttaa.

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.