Mainos

Kysy verenpaineesta - lääkärin vastaukset

AstraZenecan asiantuntijalääkäri Auli Salminen vastasi yleisiin, verenpainetta koskeviin kysymyksiin Studio55:ssä. Kysymyksiä sai lähettää maanantain 20.4.2009 aikana.

Tässä Studio55:läisten kysymykset ja Auli Salmisen vastaukset.

Käyttäjätunnus: anneli

kuinka usein verenpaine pitäisi mitata? Onko siinä joku ikäraja milloin riski kasvaa enemmän ja pitäisi mitata useammin? Kysyy Anneli

Lääkärin vastaus:

Kiitos kysymyksestä Anneli: Kuinka usein verenpaine pitäisi mitata?

Verenpaine olisi hyvä mitata kerran vuodessa, vaikka se olisi normaali. Jos verenpaine on yksittäisellä mittauskerralla lievästi kohonnut (yläpaine 140-159 mmHg tai alapaine 90-99 mmHg), sitä seurataan kahden kuukauden ajan säännöllisesti luotettavin kaksoismittauksin. Tämän jälkeen lääkäri arvioi sen, tarvitaanko elintapamuutosten lisäksi lääkehoitoa. Jos verenpaine on enemmän koholla, kontrollimittaukset ja hoitoarvio tehdään nopeammin: esim. huomattavasti kohonneen verenpaineen (yläpaine > 180 mmHg ja alapaine > 110 mmHg) yhteydessä 1-2 viikon aikana.Auli Salminen, Asiantuntijalääkäri/AstraZeneca Oy

Käyttäjätunnus: joriini

Miksi verenpainelääkkeet aiheuttavat monelle yskää,etenkin öisin?Vaikuttavatko ne keuhkoputkiin ärsyttävästi? Minullekin on määrätty kahta eri valmistetta lääkkeeksi,eivätkä paineet ole niillä menneet sopiviksi.Lisättiin beetasalpaaja kolmanneksi lääkkeeksi,sen vaikutuksesta taas verenpaine laski taas liian matalaksi,vaikka annosta vähennettiin.Minulle tuli vilukohtaus,menin aivan kalpeaksi ja palelti kovasti,ajattelin että nyt tuli" joriinille noutaja". Lääkettä ei voinut jättää pois,kun pulssi nousi yli sadan,yritän liikkua minkä kipeiltä polviltani pystyn,syön terveellisesti.Meidän suvussa on verenpainetautia ollut useammalla,vaikka ovat hoikkia ja urheilleet aikaisemmin ja pitävät huolta kunnostaan.Ilmeisesti tämä on minullekin "perintö" vaikkei mukava sellainen kun lisäksi on diabetes tullut matkan varella riesaksi. Kiitos vastauksesta.terv.joriini

Lääkärin vastaus:

Kiitos kysymyksestä Joriini: Miksi verenpainelääkkeet aiheuttavat monelle yskää?

Kohonneen verenpaineen hoitoon on käytettävissä useisiin lääkeryhmiin kuuluvia lääkkeitä kuten nesteenpoistolääkkeet, beetasalpaajat, kalsiumin estäjät ja uusimpina reniini-angiotensiinijärjestelmään vaikuttavat lääkkeet: angiotensiini konvertaasin (ACE) -estäjät, angiotensiinireseptorin salpaajat ja reniinin estäjät. ACE-estäjä lääkeryhmän valmisteiden haittavaikutuksiin kuuluu kuiva ärsytysyskä, joka häviää lopetettaessa lääke. Yskän syntymekanismi on epäselvä. ACE-estäjät heikentävät bradykiniini -nimisen valkuaisaineen hajoamista elimistössä ja yskän on epäilty liittyvän tähän. ACE-estäjien aiheuttama yskä voi johtua myös substanssi P:n, neurokiniini A:n tai prostaglandiinien kertymisestä keuhkoputkiin. Auli Salminen, Asiantuntijalääkäri, AstraZeneca Oy

Käyttäjätunnus: johannama

Minulla on aina ollut alhainen verenpaine ja pulssi alle 50. Varmaan kolmekymmentä vuotta sitten tutkittiin rytmihäiriöitä ja erikoislääkäri sanoi, että on ns. urheilijan sydän. Kolme vuotta sitten verenpaineeni muuttikin suuntaansa ollen 125-130 ja 170-220- Pulssi välillä kahtasataa. Ensin oli lääkityksenä losatrix joka vaihdettiin zanidipiin 10 mg x1. Nyt paineet 80-95 ja 130-155 välillä. On ilmaantunut turvotuksia, varsinkin nilkkoihin. Mistä tälläinen suunnanvaihdos voi johtua, onko kilpirauhasarvoilla yhteyttä. Välillä vajaatoimintaa, nyt kuitenkin arvot TSh alle 0,03 T4V 23.5. Lääkärini mielestä ihan hyvät. Kilpirauhanen elää kuulemma omaa elämäänsä sanoi muutama vuosi sitten asiaan perehtynyt erikoislääkäri. On kuulemma harvinaista, mutta totta. Kysymys kuuluukin onko näillä jutuilla yhteyttä.johannama

Lääkärin vastaus:

Kiitos kysymyksestä nimimerkille johannama.

Kysymys koski suunnanvaihdosta verenpaineen suhteen. Näillä tiedoilla on vaikea sanoa, minkä vuoksi aiemmin ilmeisesti normaali verenpaine lähti nousuun. Yleensä ottaen kohonnut verenpaine liittyy perimään ja elintapoihin, lisäksi verenpaine kohoaa ikääntymisen myötä. Verenpaineen nousu voi liittyä myös kilpirauhasen liikatoimintaan, mutta ei yleensä kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Lääkevaihdoksen jälkeen verenpaineesi on saatu lähemmäksi verenpaineen yleistä hoitotavoitetta (alle 140/85 mmHg), mutta on ilmaantunut turvotuksia. Kilpirauhasarvojesi mukaan ei ole syytä epäillä kilpirauhasen vajaatoimintaa turvotusten aiheuttajaksi, vaan todennäköisesti turvotukset liittyvät uuteen kalsiumin salpaaja lääkeryhmän verenpainelääkkeeseesi. Suosittelen ottamaan yhteyttä hoitavaan lääkäriin. Auli Salminen, Asiantuntijalääkäri/AstraZeneca Oy

Käyttäjätunnus: ritusa

Verenpaine lääkitys on ollut yli 20 vuotta . Tällä hetkellä Norvas 5mg . Pysyy aika hyvin kurissa alle 130 ja 80 . On päiviä kun paine on korkealla 170-101 paikkeilla . En mielestäni jännitä . Mistä tämä muutos johtuu? Ritusa

Lääkärin vastaus:

Kiitos kysymyksestä nimimerkille Ritusa. Kysymys koski verenpaineen vaihtelua. Verenpaine on välttämätön elimistön normaalille toiminnalle ja elimistöllä on monia mekanismeja, joilla se varmistaa verenpaineen nousun kriisitilanteissa turvatakseen elinten ja kudosten hapensaannin. Verenpaineen kohoaminen väliaikaisesti jännitystilanteissa, innostuessa, liikkuessa ja ponnistellessa on normaalia. Kun kohonneeseen verenpaineeseen on aloitettu lääkehoito, verenpainetaso määritetään laskemalla vähintään neljän eri päivinä tehdyn kaksoismittauksen keskiarvo. Jos käytössä on kotiverenpainemittari kannattaa mittauksia tehdä aamuisin ja iltaisin rauhallisissa olosuhteissa - välttäen edeltävän puolen tunnin aikana raskasta ponnistelua, tupakointia, kahvin, teen ja kolajuomien nauttimista. Auli Salminen, Asiantuntijalääkäri/AstraZeneca Oy

Käyttäjätunnus: roosa

Mistä mahtaa johtua, että minulla on esim. istuen usein alapaine korkea, mutta yläpaine suht normaali? Kun menen lepäämään, niin sen jälkeen molemmat ovat normaaleja.

Lääkärin vastaus:

Kiitos kysymyksestä nimimerkille Roosa/mummi

Kysymys koski verenpaineen alapaineen nousua istuessa. Alapaine kuvastaa painetta, joka vallitsee suurissa valtimoissa sydämen levähtäessä sykäysten välillä. Verenpaine vaihtelee hyvin yksilöllisesti enkä pysty kommentoimaan, mistä tällainen ilmiö johtuu. Joillakin ihmisillä on ongelmana nimenomaan alapaineen kohoaminen, vaikka yläpaine on vain vähän koholla. Vanhemmilla ihmisillä nähdään taas usein kohonneita yläpaineita, vaikka alapaine olisi normaali. Kummassakin tapauksessa voidaan päätyä elintapamuutosten jälkeen myös lääkehoitoon. Tässä tilanteessa molemmat paineet korjaantuvat levon jälkeen ja silloin tilanne on kunnossa. Verenpainehan on normaali jos yläpaine on alle 130 ja alapaine alle 85. Auli Salminen, Asiantuntijalääkäri/AstraZeneca Oy

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.