Mainos

Diabeteslääkkeestä paljastui uusia haittavaikutuksia: Lisää riskiä sairastua haimatulehdukseen

Aikuistyypin diabetesta sairastavat saattavat sairastua tavallista herkemmin myös akuuttiin haimatulehdukseen, jos he käyttävät gliptiini-diabeteslääkkeitä. Käytännössä riski on kuitenkin hyvin pieni, tuore tutkimus osoittaa.

Gliptiinit on yhdistetty haimatulehdusriskiin aiemminkin. Yhteys on uskottava, sillä gliptiinit toimivat lisäämällä insuliinin tuotantoa haimassa.

Nyt julkaistut tulokset perustuvat kolmeen aikaisempaan tutkimukseen, joihin yhteensä oli osallistunut 18 000 gliptiineillä lääkittyä ja yhtä monta lumelääkettä saanutta potilasta.

Gliptiineillä lääkittyjen riski sairastua akuuttiin haimatulehdukseen oli tulosten perusteella noin 80 prosenttia suurempi kuin lumeryhmäläisten.

80 prosenttia suurempi sairastumisriski kuulostaa huomattavalta, mutta käytännössä riski ei ole kovin suuri. Gliptiinien takia tuhannella potilaalla todetaan vain 1–2 lisätapausta kahden vuoden aikana, tutkijat kirjoittavat. Näin ollen kenenkään ei pitäisi lopettaa lääkityksiään näiden tulosten takia, mutta lääkärien kannattaa huomioida ne etenkin hoitaessaan diabetespotilaita, joilla on muita haimatulehdusten riskitekijöitä.

Tutkimus julkaistiin Diabetes Care -lehdessä.

Copyright Duodecim 2017. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

***


Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.