Mainos

Diabeetikko, muista nämä hiihtoladulla

Hiihtolomalla hiihtoladut kutsuvat ja urheilusuoritukset saattavat kestää jopa useita tunteja. Liikunta alentaa verensokeria, joten miten diabeetikko pärjää pitkällä hiihtolenkillä?

Urheilevan diabeetikon muistilista:

Ennen suoritusta: vähennä edeltävän aterian ateriainsuliinin määrää, etenkin jos suoritus on alle kolme tuntia ateriasta, ja mittaa verensokeri. Jos verensokeri on matalalla, nauti jotain verensokeria nostavaa, esimerkiksi lasillinen tuoremehua. Optimaalinen verensokeritaso suoritukseen lähdettäessä on noin 5-8 mmol/l.

Urheilusuorituksen aikana: nauti säännöllisesti nopeasti imeytyvää hiilihydraattia, jotta verensokeri ei laske. Perusohjeena on nauttia 20 grammaa hiilihydraattia/liikuntatunti, pitkäkestoisessa suorituksessa jopa 40 grammaa/liikuntatunti.

Jos suoritus yllättäen heikentyy, verensokeri on todennäköisesti laskenut liian matalaksi. Nauti tällöin ylimääräistä hiilihydraattia esimerkiksi 20 grammaa ja mittaa verensokeri heti sen jälkeen.

Suorituksen jälkeen: mittaa verensokeri heti suorituksen jälkeen ja uudestaan muutama tunti myöhemmin.

Urheilun jälkeen verensokerin laskun saa parhaiten hallintaan nauttimalla hiilihydraattia ja välttämällä liiallista ateriainsuliinin ottamista. Joskus myös perusinsuliinin vähentäminen on tarpeen. Pitkäkestoisen liikuntasuorituksen jälkeen myös proteiinien saanti on tärkeää.

Uutta urheilulajia aloittaessa tai lajiharjoittelun selkeästi muuttuessa täytyy verensokerin seurantaa tehostaa, sillä alussa ei voi vielä tietää, miten muutokset vaikuttavat verensokeriin.

Asiantuntijalääkäri Ilkka Vauhkonen Novo Nordiskilta ei juuri aseta lajirajoituksia diabeetikoille. Pitkäkin hiihtolenkki on vain hyvästä, kunhan huolehtii verensokerin mittaamisesta sekä hiilihydraatin saannista.

– Insuliinin tavoin liikunta alentaa verensokeria. Jotta verensokeri ei pääse laskemaan,etenkin pitkäkestoisen liikunnan aikana on syytä nauttia säännöllisesti pieniä määriä nopeasti imeytyvää hiilihydraattia, esimerkiksi hedelmää tai energiageeliä, Vauhkonen ohjeistaa.

Pitkien hiihtolenkkien jälkeen verensokerin tarkkailu on erityisen tärkeää.

– Mitä pidempi ja intensiivisempi liikuntasuoritus on, sitä voimakkaammin ja pidempään verensokeri laskee insuliinihoitoisella diabeetikolla suorituksen aikana ja sen jälkeen. Verensokerin lasku on voimakkaimmillaan noin 3-6 tuntia liikunnasta, ja se voi kestää jopa vuorokauden suorituksen jälkeen, Vauhkonen kertoo.

Lähde: Novo Nordisk Farma Oy

Kuva: Colourbox.com

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.