Viisikymppiset tekevät ostoksensa nyt myös netissä

Johtavat suomalaiset käytettyä tavaraa myyvät verkkokaupat ovat yhtä mieltä siitä, että nettiostoksia tekevien viisikymppisten määrä on noussut viime vuosien aikana. NetAnttilassa kasvu ei näy, mutta kaikissa kolmessa paikassa ostoskoriin klikkaillaan erityisesti kotiin ja sisustukseen liittyviä tavaroita.

– Noin 16 prosenttia kaikista suomalaisista yli 45-vuotiaista netin käyttäjistä käyttää Tori.fi-palvelua. Heitä on noin kahdesta miljoonasta kuukausittaisesta kävijästämme puolet. Erityisesti naiset näyttävät ottaneen sivut omakseen, Tori.fin PR- ja viestintäpäällikkö Susanna Neiglick kertoo.

Kilpailijalla Huuto.netillä ei ole tarkkaa tietoa palvelunsa käyttäjistä ikäryhmittäin, sillä iän kertomista ei edellytetä rekisteröidyttäessä.

– Lähes 1,7 miljoonasta käyttäjästämme kuitenkin arviolta 20 prosenttia on 50–60-vuotiaita, asiakaspalvelupäällikkö Tapio Luoto Sanoma Digitalista kertoo.

NetAnttilassa liikutaan samoissa lukemissa.

– Asiakkaistamme noin 17 prosenttia eli suurin piirtein 44 000 ihmistä on 50–60-vuotiaita, Anttila Oy:n myyntijohtaja Tuula Juvonen sanoo.

Elämäntilanne ohjaa kulutusta verkossa

Käytettyä tavaraa myyvät verkkokaupat ovat yhtä mieltä siitä, että viisikymppisten kävijöiden määrä on noussut viime vuosien aikana.

– Vaikka vanhemmat ikäryhmät ehkä siirtyvät hitaammin käyttämään sähköisiä palveluita, niin muutamana viime vuonna heidän kulutuskäyttäytymisensä internetissä, Huuto.net mukaan lukien, on mielestäni selvästi lisääntynyt, Luoto arvioi.

– Verkon käyttö helpottaa arkea. Internetiin ohjaa yritysten ja palveluiden mainonta. Myös iso osa julkisista palveluista siirtyy nettiin, mikä "pakottaa" ihan käytännön syistäkin asioimaan verkossa, Luoto sanoo.

Neiglick uskoo, että verkkokaupasta tekee viisikymppiselle tarpeellisen myös elämäntilanteen muuttuminen.

– Todella moni 50–60-vuotias asuu jo kahdestaan puolison kanssa tai yksin. Kun perhe pienenee, he myyvät pois kotoa omilleen muuttaneiden lasten huonekaluja. Viisikymppiset ovat huomanneet, että internetissä pääsee helposti eroon tarpeettomasta tavarasta, jota on usein kertynyt nurkkiin ihan liikaa. Pikkuhiljaa aletaan miettiä myös lastenlasten tarpeita ja metsästää heille vaikka nukenvaunuja, Neiglick selittää.

NetAnttilassa viisikymppisten käyttäjien määrän kasvu ei näy.

– Se johtunee siitä, että kaikki asiakkaamme eivät ole olleet alusta alkaen verkko-ostajia: meillä on hyvin pitkät perinteet postimyynnissä, Juvonen sanoo.

Kotiin panostetaan

Ostosten suhteen viisikymppiset ovat Tori.fissä eniten kiinnostuneita sisustuksesta ja huonekaluista.

– Nuo alueet eivät perinteisesti ole vetäneet verkkokaupassa kovin hyvin, mutta nyt viisikymppiset ostavat muun muassa sohvia, lipastoja ja pöytiä. Sisustus ja huonekalut kategoriana keräsi viime vuonna palvelussamme lähes 335 000 ilmoitusta. Niiden kokonaisarvo ylitti 37 miljoonaa euroa. Haetuimpien tuotteiden joukkoon kuuluvat myös peräkärryt ja polkupyörät, Neiglick sanoo.

– Mielenkiintoinen trendi on myös kestävä kuluttaminen. Kyselyssämme noin 25 prosenttia viisikymppisistä – enemmän kuin kaikkien vastanneiden keskiarvo – oli kiinnostuneita siitä, Neiglick lisää.

Asumiseen liittyvät tuotteet vetävät Huuto.netissäkin.

– Omien selvitystemme perusteella 50–60-vuotiaita näyttäisivät kiinnostavan erityisesti sisustaminen ja design, koti ja puutarha, matkailu, ajoneuvot ja niiden varaosat sekä urheilu, liikunta ja terveys, Luoto kertoo.

– NetAnttilasta viisikymppiset ostavat eniten kodinkoneita, naisten vaatteita, kodin elektroniikkaa, tietotekniikkaa sekä merkkiurheiluvaatteita. Keskiostos on 103 euroa, ja vuositasolla rahaa käytetään 244 euroa, Juvonen kertoo.

Studio55.fi/Piia Simola

Kuvat: Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat