Mainos

Velkaneuvontaan hakeutuminen ei enää hävetä

Suomalaiset kokivat edellisen laman huipulla velkaneuvontaan hakeutumisen nöyryyttävänä ja hävettävänäkin asiana. Nyt asenteet ovat muuttuneet. Ilkka Passi Helsingin velkaneuvonnasta kertoo, että neuvontaan suhtaudutaan nykyisin luontevana osana yhteiskunnan palveluita. Ja mikä yllättävintä: kohutut pikavipit eivät olekaan kaiken pahan alku ja juuri.

Vaikka taantumasta ja siitä nousemisesta puhutaan tiedotusvälineissä ja kahvipöydissä päivittäin, ei talouden heikko tilanne kuitenkaan näy dramaattisena asiakaspiikkinä ainakaan Helsingin velkaneuvonnassa.

– Meillä velkaneuvonnassa taantuma on näkynyt melko normaalina asiakasvirtana, Ilkka Passi kertoo.

– Viime vuoden loppupuolella ja tämän vuoden alussa yhteydenottoja oli jonkin verran tavanomaista enemmän.

Helsingin kaupungin talous- ja velkaneuvonnan ajanvaraus- ja neuvontapuhelin päivystää arkisin aamuyhdeksästä puoleenpäivään. Soittoja tulee parisenkymmentä päivittäin.

– Eivätkä kaikki soittajat suinkaan ole uusia asiakkaita, vaan joku kysyy ehkä neuvoa tilanteeseen, joka voidaan selvittää jo siinä puhelimessa, Ilkka Passi sanoo.

Velkajärjestelylaki tuli voimaan edellisen laman pyörteissä vuonna 1993. Passin mukaan silloin asiakkailla oli vielä korkea kynnys ottaa yhteyttä velkaneuvontaan.

– Asenteet ovat selvästi muuttuneet. Neuvontaan hakeutumista ei koeta nöyryyttävänä asiana, jota pitäisi häpeillä. Minusta palveluun on suhtauduttu jo kauan samalla tavalla kuin muihinkin yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin. Nykyisin esimerkiksi ulosottovirasto ja pankit ohjaavat asiakkaita meille, ja hyvä niin. Sellaista ei kyllä 90-luvun laman aikana tapahtunut, Passi hymähtää.

Kaikkein tyypillisimmät tapaukset ovat niitä, joissa kulutusluottoja haalittu useilta eri luotonantajilta. Vaikka asiakkaalla olisikin työpaikka, lyhennykset muodostuvat usein niin suuriksi, ettei paketti pysy kasassa kovinkaan pitkään.

Pikavipit eivät todellinen ongelma

Ilkka Passi korostaa, että velkaneuvontaan ottavat yhteyttä kaikenikäiset ihmiset yhteiskunnallisesta asemasta, sukupuolesta tai ammatista riippumatta.

– Ja ainakin itseäni vaivaa se, että surullisenkuuluisista pikavipeistä on nostettu niin suuri haloo. Ne ovat euromäärältään usein varsin pieniä. Todellisia ongelmia syntyy, kun useiden satojen eurojen lyhennyksiä kasaantuu yhdelle ihmiselle liikaa, Passi kertoo.

Asiakkaan tilannetta aletaan selvittää velkaneuvojan kanssa vähentämällä nettotuloista ensin asumiskulut, sitten pakolliset elämisen kulut.

– Se summa, joka sen jälkeen asiakkaalle kuukaudesssa jää, osoittaa käytännössä hänen maksukykynsä. Siitä sitten lähdetään suunnittelemaan, miten velkojenmaksu saadaan järjestettyä, Passi summaa.

Studio55/Piia Lavonen


Onko sinulla tarina kerrottavanasi?

Studio55 etsii jatkuvasti mielenkiintoisia tarinoita netissä kerrottavakseen ja kannustukseksi muille vaikeassa elämäntilanteessa eläville. Oletko selvinnyt vaikeasta sairaudesta tai onko tuttavallasi takanaan aivan huikea elämä eriskummallisine sattumuksineen? Myös pienempien ja suurempien järjestöjen teot ja muiden hyväksi toimivat aktiiviset ihmiset kiinnostavat meitä.

Ota meihin yhteyttä, niin ehkä kerromme Studio55:läisille juuri sinun selviytymistarinasi. Lähetä sähköpostia osoitteeseen studio55(at)mtv3.fi. Korvaathan osoitekentässä (at)-kohdan @-merkillä.

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.