Taiteilija ei elä teosten myynnillä

Kun asiakas näkee taidegalleriassa maalauksen, hinta saattaa aluksi kuulostaa korkealta. Euromäärä ei kuitenkaan koskaan mene lyhentämättömänä taiteilijan tilipussiin. Työskentelystä aiheutuvien kulujen lisäksi myös galleria vie summasta oman osuutensa.

Taiteilija Raili Tangin työstä maksettiin joulukuussa noin 12 000 euroa. Tuntipalkka ei kuitenkaan päätä huimaa, sillä yhtä teosta on saatettu työstää monta kuukautta. Lisäksi summa ei ole Tangin oman päätöksen tulos, sillä galleria Forsblom määrittelee hänen teostensa hinnan.

"Onneksi galleristit auttavat, olisi hirveää hinnoitella yksin."

Galleria käyttää kunkin henkilön kohdalla kerrointa, joka muodostuu taiteilijan kiinnostavuuden, markkinoiden ja myynnin mukaan. Mitä halutumpia teoksia taiteilija synnyttää, sen kalliimpia työt myös ovat. Lisäksi taulun koko vaikuttaa hintaan, sillä pinta-ala kerrotaan gallerian määrittämällä kertoimella.

"Kertoimeni rakentuu niin, että olen vuodesta -80 pitänyt näyttelyitä ja taulujani on ollut esillä säätiöiden ja Kiasman kokoelmissa."

Lisäksi Tangilla on taustallaan alan opintoja. Hän on opiskellut 70-luvulla Suomen Taideakatemian koulussa, Taideteollisessa korkeakoulussa sekä Vapaassa taidekoulussa.

Kerroin muodostuu taiteilijan kiinnostavuudesta

Nuorilla, juuri valmistuneilla taiteilijoilla on Tangin mukaan usein pienempi kerroin kuin sellaisilla, jotka ovat tunnettuja. Tilanne voi kuitenkin muuttua, jos nuori taiteilija voittaa arvostetun palkinnon. Silloin töiden arvo saattaa nousta.

"Ennen oli vaikeaa nuorena arvioida, mihin tasolle sijoittuu. Vertailin kurssikavereiden hintoja ja sen perusteella määrittelin hinnan."

Vaikka Tangin maalausten hinnat ovat vuosien saatossa nousseet, taiteilija ei edelleenkään elätä itseään pelkällä teosten myynnillä. Kaikki Tangin tuntemat taitelijat työskentelevät myös tuntiopettajina aika ajoin.

"Minulla on apurahat tukenani. On sellaisia aikoja, että pariin vuoteen ei tapahdu mitään. Välillä tulee myyntipiikkejä. Viime vuonna maalauksiani myytiin aika kivasti."

Rahaa ei voi ajatella

Jokainen galleria ottaa myydyistä teoksista tietyn prosenttiosuuden. Tang muistelee, että galleria Forsblom ottaa noin puolet maalauksesta maksetusta summasta. Lisäksi rahaa kuluu myös materiaaleihin.

"Maalaan paksusti kalliilla öljyvärillä. Lisäksi kankaisiin ja kiilapuihin menee myös rahaa. Materiaalit maksavat vuosittain noin 8 000 euroa ja työhuoneen vuokraan menee 7 000 euroa vuodessa. En kuitenkaan pystyisi tekemään mitään, jos ajattelisin, paljonko rahaa menee. Keskityn maalaamiseen ja gallerian ihmiset ymmärtävät sen."

Tang muistuttaa, että taiteilijan on tehtävä myös huonoja töitä, jotta syntyy hyviä. Hyvien maalausten on siis katettava myös huonompien töiden tekokustannukset. Kun Tang luo kankaalle jotain oikein upeaa, teos saattaa päätyä vaikka museoon tai jonkun olohuoneeseen.

"Se on aika ihana tunne, kun joku haluaa tauluni kotiinsa. Ja olen kauhean onnellinen siitä, että viime vuonna teokseni meni Kiasmaan. Kun omaa taidetta menee museoon, se on hienoa."

Tang muistuttaa, että maalaus on myös hyvä sijoitus.

"Jos se on nyt tietyn hintainen ja ostettu tunnetusta galleriasta, ei sen arvo ainakaan laske."

Lue myös:

    Uusimmat