Suomalaisilla harhaluuloja ostoksilla – tunne oikeutesi!

Kuluttajaliiton johtava lakimies tyrmää myytin suomalaisista valittajakansana. Usein katteettomista lupauksista ei kehdata valittaa eikä omia oikeuksia aina tiedetä.

Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario kumoaa myytin suomalaisista valittajakansana. Pieni osa ihmisistä valittaa monista asioista ja on esillä, mutta suuri osa ajattelee, että mokat johtuvat omasta tyhmyydestä. He eivät kehtaa valittaa.

– Tyypillisesti ihmiset menevät aina halpaan sellaisten luontaistuotteiden kanssa, jotka lupaavat vaikka tuuheamman tukan tai paremman erektion. Kun tuotteen lupaus pettää, siitä ei huudella, koska asiaa pidetään nolona.

Osassa tapauksista omat oikeudet siis tiedetään, mutta niistä ei kehdata pitää meteliä. Lisäksi on asioita, jotka eivät ole yleisesti kuluttajien tiedossa. Sario antaa esimerkiksi tuotteiden takuun.

 Yritys vastaa valmistusvirheestä takuuajan jälkeenkin ja kuluttajalla on oikeus odottaa tuotteen toimivan realistisen kestoikänsä ajan. Aika voi olla pidempi kuin tuotteelle annettu takuuaika.

– Todella yleinen harhaluulo on, että takuu loppuu takuuajan jälkeen. Oikeasti takuu on markkinointikikka.

Harhaluulot kallistuvat toiseen suuntaan palautus- tai vaihto-oikeuden kanssa, jonka ihmiset usein kuvittelevat koskevan kaikkia tuotteita. Kaupalla ei ole velvollisuutta vaihtaa tuotetta, jos ihminen ostaa esimerkiksi vaatteen, jota ei halua sovittaa liikkeessä ja kotona havaitsee sen liian pieneksi.

– Jos vaihto-oikeuden haluaa, asia pitäisi pyytää kirjoittamaan kuittiin erikseen, Sario vinkkaa.

Haastattelun lisäksi lähteenä on käytetty Kilpailu- ja kuluttajaviraston internet-sivustoa.

Lue myös:

    Uusimmat