Mainos

Remontoija, näin vältät huijatuksi tulemisen

Suunnitteletko remonttia? Lue alalla yli 30 vuotta toimineen rakennusmestarin vinkit asioista, jotka kannattaa ottaa huomioon työprosessin aikana.

Suunnittelu

Suunnittelu on kaiken remontoinnin perusta. Selvitä alkuun, mitä lupia tarvitset työprosessia varten.

Esimerkiksi kylpyhuoneremontit vaativat sekä rakennusluvan että vastaavan mestarin. Jos teet vesieristyksiä, toimenpiteestä tulee ilmoittaa taloyhtiölle jo ennen työn aloittamista.

Rakennusmestari Eero Heikkinen on nähnyt monet kerrat, mitä tapahtuu, kun suunnittelu jää hoitamatta ja ilmoitukset talo- ja huoltoyhtiölle tekemättä.

− Jos lähdetään tekemään kylpyhuoneremonttia ilman lupaa, paikalle tulee piikkari, joka katkaisee ensi töikseen vesijohdon tai sähköt. Tämä on se suurin katastrofi, ja maksaja on kyllä heti tiedossa.

Urakoitsijan valinta

Kun suunnitelmat ovat selvät, on aika valita urakoitsija. Eero Heikkinen neuvoo, että tarjous kannattaa pyytää aina samoilla suunnitelmilla ja työselosteella jokaiselta.

− Jos käyt kyselemässä hintoja suullisesti, sieltä tulee jos minkälaista tarjousta. Kukaan ei tarjoa samalla periaatteella, jolloin tarjousten vertailu on vaikeaa.

Kannattaa myös ottaa selvää muutamasta urakoitsijan edellisestä kohteesta ja tiedustella, miten työ valmistui sekä laadullisesti että aikataulun mukaan.

− Sopimusta tehtäessä suosittelen ottamaan ulkopuolisen tahon mukaan. Se, että mukana on ammattikaveri, ei montaa satasta maksa. Jo urakan sanamuodoilla voidaan välttää moni riitatilanne ja lisäkustannukset, neuvoo Heikkinen.

Työntekijät

Kun töiden on määrä alkaa, paikalle ilmestyvätkin täysin eri firman miehet. Tämä on Eero Heikkisen mukaan yleistä.

− Ensinnäkin, urakkasopimus pitää aina tehdä kirjallisena. Siitä saa helposti tietoa esimerkiksi Kuluttajaviraston sivuilta.

Sopimukseen on hyvä kirjata, että mikäli urakoitsija tuo paikalle muita kuin oman yrityksen työntekijöitä, hän on velvollinen toimittamaan myös heistä ennakkoperintärekisteriotteen.

− Myös aliurakoitsijoilla pitää olla tämä. Muuten se on melkein varma, että rahat häviävät jonnekin, tai ainakaan niistä ei makseta täällä veroja, eikä työn laadusta tunnu löytyvän vastuun kantajia ollenkaan.

Lisäksi työntekijöiden täytyy kantaa aina mukanaan kuvalla varustettua henkilökorttia. Asiakkaalla on oikeus myös vaatia sitä.

Älä maksa etukäteen!

Urakkasopimukseen kannattaa sisällyttää tarkkaan työn sisältö: mikä on työn hinta ja mitkä ovat laskutusperusteet.

Eero Heikkisen mukaan hälytyskellojen tulee soida, mikäli urakoitsija pyytää remontista ennakkomaksua.

− Remonteissa ei pidä maksaa mitään etukäteen vaan työn etenemisen mukaan. Maksu on ok, jos kyseessä on kokonaisurakka, jossa urakoitsija toimittaa myös materiaalit. Mutta silloinkaan ei tule maksaa ennen kuin ne on toimitettu kohteeseen.

Ohjeistuksesta huolimatta tällä saralla tapahtuu yhä paljon huijauksia.

− Nämä huijarit ovat valitettavasti useimmiten ihan suomalaisia. Se on uskomatonta, miten he saavat puhuttua ihmisiä ympäri. Rahat pyydetään etukäteen tai tehdään pieni osa urakasta, ja sitten kadotaan taivaan tuuliin. Yhteyttä valitsemaanne numeroon ei saatu...

Kenellä on vastuu?

Työn tilaaja on aina viime kädessä vastuussa kaikesta remonttiin liittyvästä. Se, että esimerkiksi taloyhtiön tarkastaja käy välissä paikalla, ei poista vastuuta.

− Laki edellyttää, että rakentamisesta tehdään ennakkoilmoitus taloyhtiön hallitukselle. Heille tulee ilmoittaa urakoitsija sekä määritellä henkilö tai yritys, joka tekee tarkastukset.

Ongelma on ollut se, ettei ennakkoilmoittamista ole pidetty tärkeänä.

− Ihmiset ajattelevat usein ensimmäiseksi, että miten käytännön voisi kiertää. En ymmärrä tätä yhtään. Lainsäädäntöhän on tehty asukkaita ja yhtiötä varten, koska muun muassa isännöitsijätodistuksessa on ilmoitettava huoneistoa koskevat korjaukset, Heikkinen sanoo.

Sertifikaattipakkoa Suomen laki ei sen sijaan määrittele. Heikkinen kehottaa kiinnittämään silti asiaan huomiota.

− Remontoijan pitää tietää, mistä tuotteesta milloinkin on kysymys ja miten sitä käytetään. Esimerkiksi märkätilan materiaalien pitää olla saman valmistajan materiaalia, jotta ne ovat yhteensopivia.

Työnaikainen valvonta

Moni remontoija saa huomata, että alkuperäinen budjetti ylittyy. Tämä johtuu useimmiten siitä, että työn etenemisen valvominen on laiminlyöty tai ur-sopimus on huonosti tehty, eli kaikkia töitä ei ole kirjattu sopimukseen.

− Valvonta on oleellinen asia. Kun työ on vielä kesken, mahdollisiin virheisiin on helppo puuttua. Jälkeenpäin on vaikea lähteä korjaamaan ja hakemaan korvauksia. Siinä tulee äkkiä iso lasku korjaillessa, eikä siitä huolimatta saada kunnollista enää tekemälläkään. Pahimmassa tapauksessa urakka saattaa jopa jäädä kesken.

Heikkinen kertoo esimerkkinä tapauksen, jossa tilaaja ei katsonut tarpeelliseksi tilata kylpyhuoneremontin ajaksi sen kummempaa valvontaa.

− Remontissa muutettiin kylpyhuoneen kokoa. Lopputuloksesta ei löytynyt yhtään suoraa nurkkaa, ja vesieristykset piti teettää uudestaan. Siellä sitten tilaaja itse suoritti osan töistä loppuun.

Studio55.fi/Jenni Kokkonen

Kuvat: Colourbox.com


Onko sinulla tarina kerrottavanasi?

Studio55.fi etsii jatkuvasti mielenkiintoisia tarinoita netissä kerrottavakseen ja kannustukseksi muille vaikeassa elämäntilanteessa eläville. Oletko selvinnyt vaikeasta sairaudesta tai onko tuttavallasi takanaan aivan huikea elämä eriskummallisine sattumuksineen? Myös pienempien ja suurempien järjestöjen teot ja muiden hyväksi toimivat aktiiviset ihmiset kiinnostavat meitä.

Ota meihin yhteyttä, niin ehkä kerromme studio55:läisille juuri sinun selviytymistarinasi. Lähetä tarinasi lomakkeen kautta tai sähköpostilla osoitteeseen studio55(at)mtv3.fi. Korvaathan osoitekentässä (at)-kohdan @-merkillä.

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.