Neurokirurgin hurja väite: Tietoisuus ei lopu kuolemaan

Neurokirurgi Eben Alexander kertoo kuolemanrajakokemuksestaan. 23:38

Yhdysvaltalainen neurokirurgi Eben Alexander on kohahduttanut maailmaa kertomalla kuolemanrajakokemuksestaan, jonka myötä hän uskoo tietoisuutemme olevankin aivoista riippumatonta. Katso haastattelu miehestä, joka vakuuttaa elämän jatkuvan kuoleman jälkeen.

Yhdysvalloissa kaksi miljoonaa myynyt kirja on ilmestynyt juuri suomeksi nimellä Totuus taivaasta (WSOY). Teoksessaan Eben Alexander kuvailee, miten hän vajosi bakteerin aiheuttaman aivokalvontulehduksen takia kuuden päivän ajaksi syvään koomaan, jonka aikana hänen aivojensa ajattelua ja tietoisuutta säätelevien osien ei olisi tullut toimia. Siltikin hän kertoo kokeneensa kooman aikana niin Madonperspektiivimaailmaksi kuvaamansa tuonelan, ihanan taivaan kuin jopa jumalallisen Ytimeksi nimittämänsä syvyyden. Ennen tieteen nimeen vannonut Alexander vakuuttaakin nyt kokemuksensa todistavan sielun jatkuvuudesta.

– Heräsin ultratodellisuuteen, kauniiseen Portin maailmaan, jota kuvaan kirjassani, jossa oli miljoonia perhosia, kaunis tyttö rinnallani, tanssivia sieluja alapuolella ja enkelimäinen kuoro yläpuolella, Alexander kuvailee koomassa kokemaansa Studio55.fin haastattelussa.

– Olin itse pahin skeptikkoni, kun palasin. Kokemus oli shokeeraava, jopa liian todellinen ollakseen totta.

– Yritin selittää kokemaani aivopohjaisena hallusinaationa, unena tai lääkkeen vaikutuksena, jonain. Kävin läpi potilastietoni, keskustelin kollegoideni ja minua hoitaneiden lääkäreiden kanssa. Yritimme selittää kokemani aivoperäisenä ilmiönä, mutta shokeeraavaa on, että ei ollut mitään selitystä, miten tämä olisi voinut tapahtua aivoissani.

"Jälleensyntymä todellista kuin aurinko taivaalla"

Alexanderin mukaan kukaan ei voi selittää, miten tietoisuus syntyy aivoissa. Hän uskoo, että tieteen maailmakin olisi ymmärtämässä, että sielumme ja tietoisuutemme on kehosta vapauduttuaan paljon rikkaampi. Hänen mukaansa kaikki ihmiset voivat päästä perille tietoisuuden luonteesta esimerkiksi meditaation keinoin. Alexander työskenteleekin esimerkiksi äänimeditaatiota kehittelevän Sacred Acoustics -yrityksen kanssa.

–Uskoin ennen, että ainoa olemassa oleva maailma on tämä fyysinen. Matkani jälkeen tajusin, että se mikä on todella todellista, on sielumme ja tietoisuutemme, Alexander toteaa.

Hän kuvailee kokemaansa Platonin ideaopin kautta: aineellisen maailmamme rinnalla on hänestä syvempi, Platonin ideoiden maailmaksi kuvaama paikka, jonka piiriin tietoisuutemme kuuluu.

Alexander kertoo uskovansa myös jälleensyntymään ja siihen, että jokainen meistä kykenisi pääsemään perille entisistä elämistään meditaation keinoin. Hän uskoo niin ikään, että edesmenneisiin läheisiin voisi saada yhteyden. Jälleensyntymisestä kertovat hänen mielestään esimerkiksi edellisistä elämistään kertovien lasten tarinat.

– Tietysti tiedemiehet pitävät tätä hölynpölynä, koska heidän lastentarhatasoisessa maailmankatsomuksessaan ei ole sijaa näille. Voit sanoa, ettet usko jälleensyntymään, mutta se on kuin sanoisit, ettet usko aurinkoon taivaalla, vaikka se on siellä. Sivuutat faktat, joita mielesi ei vain kykene selittämään.

Aivoja stimuloimalla samoja kokemuksia

Mutta miksi sitten samanlaisia kokemuksia voidaan tuottaa esimerkiksi lääkkeillä – eikö se todista, että kyse on kuin onkin aivoperäisestä ilmiöstä?

– Aivot eivät luo tietoisuutta, vaikka selvästi ovatkin syvästi yhteydessä, Alexander vakuuttaa. Hänen mukaansa vaikkakin aivoja stimuloimalla voidaan tuottaa samanlaisia kuolemanrajakokemuksia, niissä ei kuitenkaan olisi mukana potilaan vapaata tahtoa. Hän uskoo kokemuksensa olevan siis syvempi.

Miksi vaikka kaikki koomapotilaat eivät sitten koe kuolemanrajakokemuksia?

Kysymys pohdituttaa myös Alexanderia. Hän kuitenkin uskoo kokemusten olevan yleisempiä kuin mitä raportoidaan.

– Meidän kulttuurissamme näistä kertoneiden sanotaan olevan hulluja, Alexander tuhahtaa. Hän toivoo oman esimerkkinsä rohkaisevan muitakin kertomaan selittämättömistä kokemuksistaan.

Kokemuksensa myötä Alexander löysi uskonsa rakastavaan jumalaan, ja uskoo tämän voiman rakastavan kaikkia ihmisiä uskontokunnasta riippumatta. Hän ei kuitenkaan usko oman uskonnollisen taustansa tai kulttuurinsa vaikuttaneen kokemukseensa, sillä hän kertoo, ettei kooman aikana muistanut mitään edellisestä elämästään ja itsestään.

Kriitikoiden sanat

Esquire-lehden ansioitunut journalisti Luke Dittrich kirjoitti Alexanderista paljastavan tutkivan artikkelin, jossa hän esittää muutamien kirjan osien olevan dramatisoituja ja Alexanderia hoitaneen lääkärin Laura Potterin arvion, jonka mukaan Alexanderin tietoisuus ei kooman takia suinkaan olisi ollut täysin sammunut.

Alexander pitää Esquiren juttua vääristeltynä ja viittaa kuolemanrajakokemuksia tutkineen Robert Maysin artikkeliin kirjoittamaan vastineeseen, jossa muun muassa todetaan Potterin sanomisia vääristellyn Esquiren jutussa.

– Kannustan ja syleilen todellista, ennakkoluulotonta skeptisyyttä ja  kriittistä ajattelua.  Itse asiassa monet skeptikot auttoivat työstämään kirjaani, koska yritimme päästä siinä syvälle olemassaolomme todelliseen luonteeseen.

Video on englanniksi.

Lue myös:

    Uusimmat