Mainos

Näin meitä on huijattu − Studio55.fin lukijat kertovat

Kysyimme lukijoiltamme, ovatko he tulleet koskaan huijatuiksi. 68 prosenttia vastasi myöntävästi. Moni kertoi joutuneensa pulaan erilaisten tekstiviestipalveluiden kanssa.

"Yks kaks heinäkuussa alkoi kännykkääni tulla tekstiviestejä, joiden lähettäjänä luki tuntematon yritys Ihmettelin ja poistin ne, mutta viestien tulo ei loppunut. Lopulta minulle tuli 120 euron puhelinlasku, jossa lasku muodostui vastaanotetuista tekstiviesteistä. Puhelinoperaattori Elisa ei kuulemma voinut mitään, he kuitenkin älysivät ehdottaa palveluviestikieltoa, joka nyt on voimassa. Lasku oli maksettava, reklamoinnista ei ole kuulunut mitään. Kuluttaja-asiamies on voimaton. He neuvoivat jättämään asian riitalautakuntaan, jossa käsittely kestää vuosia. Siis maksa ja kärsi!" potuttaa

"Vastasin netissä älykkyystestiin, joka piti vahvistaa kännykällä. Kännykkääni alkoi tulla viestejä lisäkysymyksineen. En enää vastannut niihin, kun hoksasin, että minuahan rahastetaan. Sitten tuli viesti, jossa sanottiin, että jos haluat lopettaa palvelun lähetä viesti: LOPETUS ja heidän antamansa koodi. Jouduin maksamaan vielä peruutusviestistäkin. Oppia ikä kaikki, tämä maksoi noin 10 euron verran! Marie

"Oli mainos, että voita 10 000 euroa vastaamalla muutamaan kysymykseen tekstiviestinä. Innostuin ja lähetin viestin. Kysymyksiä alkoi lappaa lisää miltei joka päivä, ja jokainen niistä maksoi 2 euroa. Välillä tuli viesti, että olet jo lähellä voittoa. Oli vaikea saada poikki tätä vedätystä, ja 80 euroa siinä lipsahti, ennen kuin vakuutuin, että se kymppitonni kertyykin kilpailun järjestäjän taskuun eikä vastaajan tilille. Kyllä keljutti, kun yleensä en moisiin haksahda. " Lennu

"Osallistuin netin älykkyystestiin, kuten ohjelmassa kerrottiin. En lukenut sivun tekstejä vaan laitoin kännykkänumeron. Viestejä alkoi sataa ja poistin ne välittömästi. Seuraava puhelinlasku oli ikävä yllätys. Saunalahti ei muka voinut asialle mitään. Vaihdan operaattoria asian kunniaksi!" Päivi

Lehtitilauksia tulee tilaamatta

"Iäkkäälle tädilleni tuli lehti, vaikkei hän ollut sitä tilannut, vaan höpötellyt myyjän kanssa niitä näitä. Hän pyysi minut hätiin kun lehti tuli ja laskut myös. Ei meinannut millään löytyä paikkaa, mihin olisi voinut tehdä peruutuksen ja valituksen. Lopulta sain lopetetuksi "tilauksen". Mutta oli se vaikeaa, kun itse lehden tiedoista ei löytynyt edes asiakaspalvelunumeroa!" Hellu

"Puhelinlehtimyyjä sai puhuttua minut ympäri ja tilasin lehden. Myyjä lupasi, että tilaus päättyy tilausjakson loputtua, eli kyseessä on vain määräaikainen tilaus. Mutta kissanviikset, tilaus jatkui ja jatkui. Ja niin piti sitten jonottaa asiakaspalveluun pitkän tovin, kunnes lopulta pääsin läpi ja sain lopetettua lehden. En enää ikinä mene puhelinmyyjien halpaan." Mercedes

Tyhjiä lupauksia

"Tilasin jotain tosi kalliita laihdutuspillereitä 3 kappaletta. Heti kun kerkesin maksaa ne, näin lehdessä jutun, jossa kerrottiin, että pillerit ovat huijausta ja jotain perunajauhon tapaista! Virheestä oppii!" Hero

"Uusittiin katto rintamamiestyyliseen taloon, ja toimituksen piti kestää kaksi viikkoa. Se kesti 9 viikkoa, ja tarvikkeet seisoivat sateessa suojaamatta. Saatiin vuotava, reikiä täynnä oleva katto. Tavarantarkastaja totesi virheet, mutta kukaan ei kuitenkaan usko meitä. Toimittaja väittää, että katossa ei ole mitään vikaa. Kuluttaja-asiamies on voimaton, eivät he pysty mitään tekemään, vaikka virheet voi kuka tahansa käydä katsomassa. Kuluttajansuojaa ei Suomessa ole, voidaan koko porukka irtisanoa, täysin turhaa sakkia." Leena

"Vakuutusyhtiö luvannut korjata jotain ja sitten ei mitään tehty. Vakuutusmaksut vain nousevat." Vaihto

Epäilykset eivät ole turhia

"Suhtaudun epäilevästi kaikkiin vähänkin epävarmalta haiskahtaviin kyselyihin, ehdotuksiin, puhelinnumeroiden antamisiin jne. Varovaisuus ja harkinta on valttia." Harkitseva

"Ei ole huijattu, sillä olen jo luonteeltani niin skeptinen, etten tilaa tai osallistu mihinkään enkä suostu maksamaan esimerkiksi soittoäänistä, sillä en periaatteesta halua maksaa siitä niin paljoa. Puhelinmyyjien kanssa sanon jo puhelun alkuun, että 'ei kiitos' sen verran jämäkästi, ettei minun kanssani kannata alkaa väittelemään. Kyllä se on aika paljon itsestä kiinni, sillä puhdas järki jo sanoo, ettei nykyään mikään ole ilmaista, aina niihin ilmaisetuihin liittyy maksuja jossain vaiheessa... miettikää." Skeptikkoskorpioni

Studio55/Tuuli Lindgren

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.