Näin esilämmität auton moottorin oikein

Auton moottori on syytä esilämmittää pakkasella. Näin säästää rahaa, autoa ja ympäristöä sekä pääsee varmasti liikkeelle.

– Tämänhetkisten tutkimusten mukaan auton moottoria kannattaa alkaa esilämmittää, kun lämpötila on nollassa tai sen alapuolella. Näin säästetään polttoainekustannuksissa. Vanhemmat autot eivät edes välttämättä lähde käyntiin ilman lämmitintä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo.

Lämmittämiseen voi käyttää joko perinteistä sähkökäyttöistä lohkolämmitintä tai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä.

– Lohkolämmitin, jossa auto laitetaan sähköjohdon päähän, on edullisempi, mutta sen kanssa lämmittäminen on aina sidottu pistorasiaan. Auton omaa polttoainetta ja akun virtaa käyttävää polttoainekäyttöistä lisälämmitintä pystyy sen sijaan käyttämään missä vain ulkotiloissa. Uutta autoa ostaessa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen hinta saattaa jäädä selvästi alle tuhannen euron. Jälkiasenteisina hinnat kipuavat toiselle tuhannelle.

– Polttoainetoimisen lämmittimen etuihin kuuluu, että se lämmittää samalla auton sisätilat: ikkunat ovat sulat ja autossa mukavan lämmin, kun lähdetään liikkeelle. Lohkolämmitin ei toimi näin, vaan autoon on laitettava erillinen sisätilanlämmitin.

Lämmitysaika pakkasasteista riippuen

Se, kuinka kauan ennen liikkeelle lähtöä moottorin esilämmitys pitää aloittaa, riippuu pakkaslukemista.

– Jos pakkasta on enintään viisi astetta, sopiva lämmitysaika on lohkolämmittimellä noin tunti ja polttoainetoimisella lisälämmittimellä noin 15 minuuttia. Kun pakkanen kiristyy viidestä kymmeneen asteeseen, riittävä lämmitysaika on lohkolämmittimellä pari tuntia ja polttoainetoimisella lämmittimellä 20 minuuttia. Jos mennään yli kymmenen pakkasasteen, lohkolämmittimellä sopiva lämmitysaika on enintään kolme tuntia ja polttoainetoimisella lämmittimellä 30 minuuttia, Vesalainen sanoo.

– Koska polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa auton oman akun virtaa, sitä ei voi pitää päällä kovin kauaa tai auto ei välttämättä enää käynnisty.

Polttoainetoimista lämmitintä käyttävän on muistettava myös, että autolla pitäisi aina ajaa pidempään kuin sitä on lämmitetty.

– Jos lämmitin on ollut päällä 20 minuuttia, niin autolla on ajettava yli 20 minuuttia. Näin auton laturi ehtii lataamaan akkua ja auto lähtee seuraavallakin kerralla käyntiin, Vesalainen selittää.

Lue myös:

    Uusimmat