Muotoilukriitikko arvostelee Marimekkoa: Missä glamour?

Muotoilukriitikko Kaj Kalin arvostelee Marimekkoa tuotannon vähentämisestä Suomessa. Hänen mielestään yritys ei nouse kustannuksia leikkaamalla, vaan muuttamalla mielikuvat Kekkoslovakia-henkisistä siivousasuista pikkumustaksi glamouriksi. "Marimekon pitäisi osata tehdä Versacet", Kalin sanoo.

Marimekko ilmoitti toukokuun puolivälissä vähentävänsä Suomesta 60 työpaikkaa. Kiteen vaatetustehdas ja myymälä sekä Sulkavan laukkutehdas ja myymälä lopetettiin. Jäljelle jäi Helsingin kangaspaino.

– Marimekon tarinaan suhteutettuna tämä on surullinen kappale. Yrityksen rooli viimeisenä suomalaisen designin kultakauden lipunkantajana on perustunut nimenomaan siihen, että tuotteet on tehty Suomessa. Suomalainen työ on niin ikään ollut selvästi mukana vaatteen hinnassa. Kotimaassa pysyminen olisi ollut viisaampaa myös sikäli, ettei ilmakehää olisi saastutettu lentokoneilla ja valtameriä konttilaivoilla, Kaj Kalin sanoo.

Ongelmia Marimekolla on kyllä Kalinin mielestä ollut jo ennen kotimaisuusasteen vähenemistäkin.

– Yrityksen tuotteet koetaan hyvin arkisiksi ja yksinkertaisiksi hintaansa nähden. Erään Suomessa vierailleen yhdysvaltalaisen ystäväni mielestä Marimekon tuotteet ovat kyllä kauniin värisiä ja kivoja, mutta silti hän ei voinut sille mitään, että painokankaisiin perustuvat leningit soveltuivat hänen mielestään lähinnä siivousasuiksi. Eikä hän ole suinkaan ainut, joka kokee niin.

– Sitä paitsi, koska koko Marimekko-mielikuva perustuu liikaa painokuoseihin, tason niissä pitäisi olla erinomainen. Nyt se on ollut vain hyvä. Noin yksi neljäsosa kuoseista on ollut yllättävän heikkotasoisia.

Missä Marimekon pikkumusta?

Kalin pahoittelee, ettei Marimekon graafinen mekkomaisuus läpäise kansainvälistä kynnystä.

– Yrityksen tuotteita ei näy kansainvälisissä muotilehdissä eikä niillä ole tehty läpimurtoja catwalkeilla.

Kalin kaipaa yritykseen lisää luksusta.

– Ylellisyystavaroiden myynti on noussut maailman markkinoilla kymmenisen prosenttia koko 2000-luvun ajan. Huippumateriaalista suunnilleen käsityönä valmistetuille vaatekokoelmille on kysyntää, mutta Marimekko ei ole kyennyt vastaamaan siihen.

– Missä on Marimekon pikkumusta – sellainen, joka pitää esimerkiksi Armanin talon pystyssä? Marimekkomaisuuteen pitäisi mahtua glamour-linja. Nyt konsepti edustaa enemmän hipsteri-, baari- ja bilefiilistä, mikä ei ole ihan katu-uskottavaa. Yhteistyö Conversen kanssa ei riitä tilanteen korjaamiseksi. Hugo Bossiin verrattavissa oleva Marimekon miesten muotikin on jäänyt puuttumaan.

Kalin pitää yrityksen imagoa kaiken kaikkiaan hyvin rasittavana.

– Marimekko on identiteetiltään kuin Kekkosen Kansallistasavallassa kukoistanut, hittibisneshenkinen koko kansan yritys. Sen imagoon tulisi mahtua myös moskovalaisille miljonääreille sopivaa tavaraa. Marimekon pitäisi osata tehdä Versacet.

Studio55.fi/Piia Simola

Lue myös:

    Uusimmat