Mainos

Kansalaiset kertovat: Kela harrastaa väsytystaktiikkaa

Kysyimme lukijoiltamme ja katsojiltamme kokemuksia Kelasta. Moni koki tulleensa väärin kohdelluksi. Päätökset tulevat pitkällä viiveellä, ja monimutkaisia hakukaavakkeita on vaikea täyttää.

"Jouduin käymään Rovaniemellä Lapin keskussairaalassa tutkimuksissa vuonna 2002. Hain Ivalon Kelasta matkakorvausta. Viive ei ollut vähäinen, korvaus tuli neljän vuoden kuluttua. Edes anteeksipyyntöä ei ole tullut."

"Päätösten tulo kestää ensin kaksi kuukautta, ja sitten tulee väärä päätös. Korjaus kestää kuukauden. Kun pistää palautetta asiasta Kelalle, Kela ei viitsi edes vastata palautteeseen. Kelassa kolme eri henkilöä on kysynyt minulta samasta asiasta. Eikö todellakaan riitä, että kertoo asian kertaalleen? Ehkä Kelan työntekijät eivät vaan ymmärrä asioita yhdestä kerrasta. Minulla ei ole oikeastaan yhtään positiivista sanottavaa Kelasta"

"Mieheni kulki viime kesänä sädehoidossa toisella paikkakunnalla. Kun hän haki matkakorvauksia kahdessa erässä, olimme aivan ihmeissämme, koska hakemukset oli käsitelty aivan muissa toimistoissa kuin omassamme. Kumpikin oli käsitelty vielä eri paikkakunnilla. Toisen kanssa piti tehdä lisäselvityksiä, ja kun mieheni soitti Kelaan asian selvittämiseksi, kävi ilmi, ettei virkailija ollut edes nähnyt aikaisempaa hakemusta, vaan oli tehnyt päätöksensä yhden lapun perusteella."

Pompottelua sinne tänne

"Kelan toiminta on niin epäloogista, että en jaksa enää vaivautua. Kelan taktiikka perustuu väsytystaktiikkaan, ja jopa minä, joka en yleensä väsy taistelemaan, luovutin. En jaksanut enää pelata heidän peliään, jotta tyttäreni saisi sen tuen, mihin hänellä on oikeus. Kelan lääkärithän tuntevat tyttäreni paremmin kuin hänen hoitava lääkärinsä, joka oikeasti näkee hänet säännöllisesti."

"Viime keväänä lähdin aikuiskoulutukseen Vantaalle. Työvoimatoimisto hyväksyi kaiken asiallisesti, mutta Kela katsoi asialliseksi evätä koulutuksen. Minua pompoteltiin myöntämällä ja epäämällä vuoronperään. Lopetin lopulta koulutuksen kesken, koska en voinut käydä siellä ilman tuloja. Ja kappas, nyt vuoden päästä kaikki tuet ja korvaukset sitten myönnettiin, ja vielä saman henkilön toimesta, joka tuet ensin kielsi."

"Itselläni oli sellainen tilanne, että Kelan asiantuntija, erikoislääkäri, sanoi, että olen oikeutettu vammaistukeen ja kehotti sitä hakemaan. Lääkäri kirjoitti lausunnon, josta ilmeni, että vaiva on ollut minulla lapsuudesta asti. Sain kuitenkin hylkäyspäätöksen. Soitin lääkärille, ja hän sanoi, että jos jaksan valittaa, niin hyvä. Ja minähän valitin, vaikka meinasinkin jo luovuttaa. Oikeutta saa vain, kun jaksaa valittaa kerta toisensa jälkeen."

Ruusuja asiakaspalvelulle

"Olen asioinut vain muutaman kerran Kelassa, ja onneksi asiat ovat hoituneet."

"Kokemukseni on 17 vuoden takaa, mutta haluan vielä kiittää Hollolan Kelan työntekijää saamastani palvelusta mieheni kuoltua. Hän hoiti kerralla kaikki asiat kuntoon ja vielä lisäksi periaatteessa itselleen kuulumattomiakin asioita. Siis vielä kiitokset 17 vuoden takaa, vaikka valitettavasti nimesi olen unohtanut. "

"Olen saanut aina ystävällistä palvelua asioidessani Kelan Oulun konttorissa. Hyvä, kun useissa paikoissa, kuten hammaslääkärissä, saa asioidessaan jo suoraan vähennetyksi Kela-osuuden."

"Kun sairastuin syöpään, kävin kysymässä lääkekorvausta, jota ei alkanut kuulua. Olisin tarvinnut rahat heti, mutta minulle vastattiin, että Kelalla on kolmen kuukauden jonot. Kävi kuitenkin niin, että rahat olivat tililläni jo seuraavana aamuna."

Studio55.fi/Tuuli Lindgren

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.