Autolla ulkomaille? Muista ottaa nämä mukaan!

Minkälaisia lippusia ja lappusia ulkomaille autoilemaan lähtevä tarvitsee mukaan? Autoliiton matkailupäällikkö kertoo.

– Kun matkustaa autolla ulkomaille, mukana täytyy aina olla ajokortti sekä auton alkuperäinen rekisteröintitodistus. Kopiot eivät riitä, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen sanoo.

Pulaan voi joutua myös, jos lähtee ajamaan jonkun toisen nimissä olevalla autolla.

– Mikäli oma nimi ei näy rekisteröintitodistuksessa auton omistajana tai haltijana, mukaan on syytä ottaa valtakirja eli maastavientilupa. Tätä tarkoitusta varten saa valmiita kaavakkeita esimerkiksi Autoliitosta ja vakuutusyhtiöistä.

– Jos autoa maksetaan osamaksulla ja pankki tai muu rahoitusyhtiö omistaa sen, rahoittajilta on niin ikään saatava lupa auton viemiseen ulkomaille. Ilman suostumusta matkaan ei voi lähteä.

Vakuutuksistakin on pidettävä huoli.

– Suosittelen hakemaan niin sanottua Vihreää korttia omasta liikennevakuutusyhtiöstä. Se toimii ulkomailla osoituksena siitä, että liikennevakuutus on kunnossa. Todistusta voidaan tarvita vaikka rajaviranomaisten kanssa asioidessa tai onnettomuuden sattuessa. Aika monesta vakuutusyhtiöstä kortin saa kaiken lisäksi ilmaiseksi.

– Kaskon voimassaolo ja omavastuuosuus kannattaa tarkistaa myös varkauksien osalta – esimerkiksi Baltian maissa omavastuu saattaa olla näissä tapauksissa korotettu. Asia selviää soittamalla omaan vakuutusyhtiöön. Samalla voi tarkistaa henkilökohtaisten vakuutusten kattavuuden, Suokonautio-Hynninen sanoo.

Kansainvälinen ajokortti tarpeen tietyissä maissa

Matkalla saattaa tarvita sairaanhoitoa.

– Äkillisen sairastumisen tai tapaturman varalta kannattaa hankkia Eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka saa Kelasta ilmaiseksi. Kun se on mukana, hoidosta maksaa saman verran kuin maan kansalaisetkin. Kortti käy EU- ja ETA-maissa sekä Sveitsissä, Suokonautio-Hynninen sanoo.

Kansainvälinen ajokortti ei ole Euroopassa suomalaisten yleensä suosimilla reiteillä tarpeellinen.

– Albaniassa, Bosnia ja Hertsegovinassa, Makedoniassa, Moldovassa, Montenegrossa, Serbiassa, Turkissa, Ukrainassa, Valko-Venäjällä ja Venäjällä sitä kuitenkin suositellaan. Monessa Euroopan ulkopuolisessa maassa se on pakollinen.

– Kansainvälistä ajokorttia haetaan Autoliiton kautta, ja sitä varten tarvitaan yksi valokuva ja kopio suomalaisesta ajokortista. Liitto hoitaa korttiin poliisin leiman, ja valmiin kortin saa itselleen noin viikossa. Vuoden voimassa oleva kortti maksaa 36 euroa ja kolme vuotta voimassa oleva 46 euroa.

112 toimii useissa Euroopan maissa

Omaa toimintaa mahdollisessa hätätilanteessa on hyvä suunnitella jo etukäteen.

– Kannattaa selvittää, missä oman automerkin korjaamoja on ja mistä puhelinnumeroista voi saada apua. Monet vakuutusyhtiötkin antavat palvelunumeroita, joihin soittaa.

– Hätänumero 112 toimii melkein kaikkialla Euroopassa.

Autoliittokin auttaa ongelmatilanteissa jäseniään.

– Liittoomme kuuluu lähes 115 000 yksityisautoilijaa. Olemme tehneet heitä varten niin sanotun AL-turvan: 102 euron vuosimaksulla Autoliitto auttaa pulaan jäänyttä autoilijaa, kun tämä soittaa meille mistä päin Eurooppaa tahansa. Jos esimerkiksi moottori alkaa paukkua Saksassa, me soitamme yhteydenoton jälkeen apua paikan päälle.

Päivystys on ympärivuorokautinen.

– Käytännössä otamme yhteyttä siihen ulkomaiseen sisarjärjestöön, jonka maan alueella autoilija on. Sieltä tullaan paikan päälle tarkastamaan tilanne tai hoidetaan avuksi hinausauto, Suokonautio-Hynninen sanoo.

Studio55.fi/Piia Simola

Kuvat: Colourbox.com, Lehtikuva

Lue myös:

    Uusimmat