Mainos

Aleprosentti onkin suurempi, saat mansikat kiloissa – Näitä faktoja et tiennyt oikeuksistasi kaupoissa!

Juhannus on ohi, ja alennusmyynnit ovat alkaneet. Ostoksilla on syytä olla tarkkana, ettei tule huijatuksi tai maksa turhasta. Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario kertoo sudenkuopista, jotka voivat vaania innokasta shoppailijaa.

1. Älä maksa tuotetta tai palvelua etukäteen

Tuula Sario muistuttaa, ettei tuotteita pidä koskaan maksaa etukäteen.

– On suomalaisten suuri synti, että aina ollaan valmiita maksamaan etukäteen. Niin ei pidä tehdä.

Miksikö? Jokakesäinen ongelma löytyy esimerkiksi nettimyynnistä.

– Ihmiset ostavat netistä tuhansien eurojen grillikatoksia. Yritys menee konkurssiin, ja kuluttaja ei koskaan saa maksamaansa tuotetta. Pienen varausmaksun voi maksaa, mutta koko summan vasta siinä vaiheessa, kun kaikki on varmasti kunnossa.

Mikäli tuotteen haluaa maksaa etukäteen, on huolehdittava, että voimassa on pankkitakaus.

– Jos yritys vaatii asiakasta maksamaan tuotteen etukäteen, kertoo se siitä, että koko yritys on heikoissa kantimissa. Sellaisten yritysten kanssa ei kannata asioida.

2. Tarkista alennushinta

Alennusmyynneissä huomiota kannattaa kiinnittää tuotteiden hinnoitteluun. Perinteisesti alennukset kasvavat kesän edetessä, ja lopulta viimeisiä tuotteita myydään jopa 70 prosentin alennuksella.

– Alennus pitää aina laskea edellisestä hinnasta, jolla tuotetta on kyseisessä kaupassa myyty. Eli jos tuotetta on ensin myyty 50 prosentin alennuksella, ja sen jälkeen sitä myydään 70 prosentin alennuksella, uusi alennus lasketaan edellisestä alennetusta hinnasta, ei ovh:sta.

Mikäli alennettua hintaa ei ole suoraan kirjoitettu tuotteeseen, on kaupoilla velvollisuus laittaa esille erillinen taulukko, johon alennusprosentit on laskettu.

– Kuluttaja näkee lopullisen hinnan taulukosta. Kaupoissa ei siis tarvitse kävellä taskulaskin kädessä.

3. Suosi myyjiä, jotka ilmoittavat hinnat kuten pitääkin

Tuotteen hinnan pitää aina olla näkyvillä, oli kyse sitten näyteikkunasta, torimyynnistä tai levähdyspaikkamyynnistä. Kun lakia on noudatettu ja hinta on selkeästi ilmoitettu, ei huijauksen vaaraa ole.

Lain noudattamatta jättäminen tekee hallaa sekä myyjälle että ostajalle.

– Mikäli hinnat eivät ole näkyvillä, kuluttaja usein kävelee näyteikkunan ohi. Suomalaiset ovat siinä mielessä häpeilevää kansaa. Hintoja ei kehdata mennä kysymään.

4. Palauta virheellinen tuote aina kauppaan

Normaalisti tuotteilla ei ole vaihto- tai palautusoikeutta, ellei siitä ole erikseen sovittu. Moni kauppa tarjoaa kuitenkin sen vapaaehtoisesti.

Alennusmyyntien aikaan näihin kauppoihin ilmestyy usein kylttejä, jotka ilmoittavat, ettei vaihto- ja palautusoikeus koske aletuotteita.

– Tässä ei pidä haksahtaa luulemaan, ettei virheellistä tuotetta saa palauttaa tai vaihtaa. Virheellisellä tuotteella on aina, niin normaalikaupassa kuin alennusmyynnissäkin, vaihto- ja palautusoikeus.

5. Kiloissa saat sen, mistä maksat

Kuluttajaliitto antoi viime viikolla suosituksen, jossa torimyynnissä kehotetaan käyttämään kilohintoja litrojen sijasta. Litramitoissa kun on usein eroja, ja tuotteesta riippuen litramittaan mahtuu eri määriä tuotetta.

– Emme halua kieltää litramyymistä, mutta jos kuluttaja haluaa ostaa perunansa tai herneensä kiloissa, siihen pitää olla oikeus.

Kuvat: Colourbox

Studio55.fi/Tuuli Lindgren

Mainos

Osallistu keskusteluun

Uusimmat: Studio55.fi

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.